بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری

همانطور که در مطلب رشته های ارشد مجاز برای ادامه تحصیل با مدرک کارشناسی هوشبری مطالعه کردید، داوطلبانی که مدرک کارشناسی هوشبری داشته باشند می توانند برای مقطع کارشناسی ارشد وزارت بهداشت در 22 کد رشته کنکور بدهند این تعداد از رشته ها در کنار این موضوع که رشته هوشبری کارشناسی ارشد ندارد باعث می شود تا داوطلبانی که می خواهند با مدرک کارشناسی هوشبری ادامه دهند دچار سردرگمی شوند. نبود اطلاعات کامل و دقیق در مورد بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری، باعث می شود که خیلی از داوطلبان مسیر ادامه تحصیل را اشتباه انتخاب کنند و بعضا اشتباه دوره کارشناسی خود را تکرار کنند، چرا که بسیاری از فارغ التحصیلان رشته هوشبری که با مشاوران تخصصی موسسه 3گام صحبت می کنند اغلب از انتخاب رشته هوشبری در دوره کارشناسی راضی نبوده اند و دلیل آن را اطلاعات ناکافی عنوان می کنند. به همین دلیل در اینجا سعی می کنیم بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری را به شما معرفی کنیم و همانطور که گفته شد تمامی این رشته ها توسط مشاور باتجربه کنکورهای تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا -استاد افشار- مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. همچنین برای انتخاب بهترین رشته برای ادامه تحصیل هوشبری متناسب با سطح و علاقه و هدف خود می توانید از طریق لینک زیر برای دریافت مشاوره تخصصی با استاد افشار اقدام کنید.

 

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری - مقایسه رشته ها

برای داشتن یک ساختار منظم در معرفی بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری، سعی می کنیم ابتدا رشته های مجاز برای ارشد هوشبری را به صورت اجمالی معرفی کنیم و سپس از نظر آینده شغلی، راحتی یا سختی قبولی و گرفتن پذیرش دانشگاه های خارج، ظرفیت رشته و ... آن ها را بررسی کنیم. دقت داشته باشید که بررسی رشته های برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری به ترتیب حروف الفبا صورت پذیرفته و این دلیل بر مزیت یا کاستی هیچ کدام از این رشته ها نیست

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری - آموزش هوشبری

کارشناسی ارشد آموزش هوشبری برای اولین بار در تاریخ کنکورهای کارشناسی ارشد وزارت بهداشت به لیست رشته های کارشناسی ارشد وزرات بهداشت اضافه شده است. بنابراین تاریخ تاسیس این رشته را از کنکور 99 باید رقم زد. این رشته فقط و فقط برای داوطلبان لیسانس هوشبری در نظر گرفته شده است و از نام آن پیداست که این رشته فقط و فقط برای تربیت مدرس و مربی و استاد دانشگاه طراحی شده است و هدف از تاسیس آن، تربیت افرادیست که به فرآیند آموزش مهارت ها و دانش های هشبری علاقه مند هستند. درسهایی که برای شرکت در کنکور ارشد آموزش هوشبری در نظر گرفته شده است عبارتند از:

درس فیزیولوژی با ضریب 2

درس اصول و روش های بیهوشی با ضریب 3

درس بیهوشی و بیماری های همراه با ضریب 2

درس داروشناسی (فارماکولوژی) اختصاصی هوشبری با ضریب 2

درس مراقبت های ویژه با ضریب 1

درس مبانی آموزش پزشکی با ضریب 2

و در نهایت درس زبان انگلیسی با ضریب 3

از نوع چینش درس های کنکور ارشد آموزش هوشبری مشخص است که یادگیری مهارت های پایه و دانش های اولیه و اساسی هوشبری از نظر طراحان بسیار اهمیت داشته است. هنوز خبری از تعداد پذیرش و دانشگاه های مورد پذیرش برای ارشد آموزش هوشبری منتشر نشده است و حتی خبری از منابع رفرنس و اصلی برای دروس کنکور این رشته نیست. 

تحلیل: براساس تجربه ای که از رشته های تازه تاسیس دارم، می دانم که این رشته ها در بدو تاسیس تقریبا ترافیک رقابتی پایینی دارند و به علاوه در سال های اولیه هنوز سر و شکل جدی از نظر طراحی سیلابس های درسی در دوره ارشد وجود ندارد و بعد از دو الی سه سال، رته تازه تاسیس تا حدودی جایگاه واقعی خود را پیدا می کند. ماهیت بالینی در این رشته به حاشیه آموزش رانده شده است و عملا از نظر یادگیری بیشتر مهارت های هوشبری و بیهوشی، خبری در ارشد این رشته نیست. نکته بسیار مهم درباره این رشته این است که احتمالا در مسیر رشته هایی همچون اموزش پزشکی و اموزش بهداشت قرار می گیرد اما با رویکردی تخصصی تر و این اولین رشته کارشناسی ارشد وزارت بهداشت است که به صورت بسیار بسیار تخصصی به تربیت مربیان و مدرسان آموزشی در یک حوزه کاملا ویژه می پردازد. بنابراین در دسته رشته های آموزشی قرار می گیرد اما برای اولین بار در حوزه یک رشته کاملا تخصصی. پیشنهاد من این نیست که فعلا به صورت دقیقی برای شرکت در کنکور این رشته برنامه ریزی کنید مگز اینکه عاشق رشته تان باشید و از همه مهم تر عاشق تدریس و آموزش هم باشید. تنها با این دو دلیل آن هم دقیقا در کنار هم و با یک اندازه از علاقه مندی می توان شرکت در ارشد رشته آموزش هوشبری را توصیه و توجیه کرد.

معرفی کارشناسی ارشد آموزش هوشبری 

 

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری - اپیدمیولوژی

 کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی شاخه ای از علوم پایه پزشکی و بهداشت است که سلامت فردی و اجتماعی جامعه را اندازه می گیرد و با گردآوری و تحلیل داده ها در سطح جامعه، توزیع آن ها و عوامل موثر بر آن ها را شناخته، درمان ها و راه حل ها را پیشنهاد داده و به ارزیابی خدمات واحدهای بهداشتی در سطوح مختلف می پردازد.خیلی ها اپیدمیولوژی را پایه علم بهداشت عمومی می دانند. به طور خلاصه علم اپیدمیولوژی به مطالعه توزیع بیماری ها می پردازد و هدف از دوره کارشناسی ارشد این رشته تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد به منظور تشخیص وتجزیه و تحلیل موضوعات انتشار بیماری ها در سطع جامعه  و کلان می باشد. می توان گفت اپیدمیولوژی بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد داوطلبان هوشبری است اگر به اکتشاف و جست و جو و تحقیقات آزمایشگاهی علاقه زیادی دارند. از نظر بازار کار هم فارغ التحصیلان این رشته می توانند هم در مراکز بهداشتی و درمانی، هم مراکز تحقیقاتی دولتی به عنوان محقق در موضوعات بهداشتی اجتماعی، اقتصادی و ... مشغول به کار شوند همچنین می توانند به عنوان مدرس در موسسات آموزش عالی به تدریس اپیدمیولوژی بپردازند. ظرفیت کارشناسی ارشد رشته اپیدمیولوژی در سال 98، 77 نفر برای دوره عادی و 26 نفر برای دوره های شهریه پرداز بوده است.

تحلیل: آن دسته از داوطلبان کارشناسی ارشد با لیسانس هوشبری که از رشته های بالینی و عملی گریزان هستند و تمایل زیادی به رشته های تحقیقاتی و یا مطالعاتی با رویکرد پرسشنامه و تحلیل داده های آماری دارند می توانند این رشته را انتخاب کنند. حواستان باشد که باید در درس آمار، پایه بسیار خوبی داشته باشید. در دوره کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، ارزش درک و فهم آمار بسیار زیاد می شود.

برای آشنایی بیشتر با رشته ارشد اپیدمیولوژی می توانید به صفحه معرفی این رشته در لینک زیرمراجعه کنید.

معرفی کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی

 

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری - اتاق عمل

رشته اتاق عمل از رشته هایی است که شاید در درجه اول اسم آن برای خیلی از دانشجویان جذاب باشد و حتی خیلی از دانش آموزان برای انتخاب رشته دوره کارشناسی این رشته را صرفا به دلیل اسم اتاق عمل انتخاب می کنند اما شاید در واقعیت خیلی از مسائل ذهنی داوطلبان در این رشته اتفاق نیفتد واوضاع خیلی بدتر باشد! در تعریف رشته اتاق عمل آمده است: "رشته اتاق عمل شاخه ای از علم پزشکی است که دانش آموختگان آن با تسلط به ساختار، وسایل، تجهیزات و فرآیندهای اتاق عمل در انجام بهینه اعمال جراحی، مراقبتهای قبل، حین  و بعد از عمل مشارکت نموده و آموخته های خود را در زمینه های آموزشی، پژوهشی و خدماتی در اختیار جامعه قرار می دهند." به طور خلاصه می توان گفت که فارغ التحصیل ارشد اتاق عمل وظایفی مثل

آماده سازی جسمی و روانی بیماران قبل از عمل جراحی

مدیریت انتقال ایمن بیمار

کنترل علائم حیاتی و اینتیک اوت پوت بیمار (Intake- Output)

شناخت به کارگیری و نگهداری وسایل و تجهیزات عمومی و تخصصی اتاق عمل

مدیریت سالم سازی محیط، وسایل و تجهیزات عمومی و تخصصی اتاق عمل

مراقبت از بیمار در حین و بعد از عمل جراحی

کمک دادن به جراح در عین عمل جراحی با مسئولیت مستقیم جراح

مشارکت در تیم  CPR

و... را بر عهده دارد. بنابراین برای انتخاب بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری در نظر داشته باشید که یکی از مهم ترین ویژگی ها که افراد باید در این رشته داشته باشند توانایی جسمی بالا می باشد چرا که ممکن است نیاز به جابجایی بیمار بیهوش یا نیمه هوشیار وجود داشته باشد که از وظایف کارشناس اتاق عمل است. اما در مدارج بالاتر ممکن است این افراد بتوانند در نقش های آموزشی و یا مدیریتی هم وارد شوند.  ظرفیت کارشناسی ارشد رشته اتاق عمل در سال 98، 23 نفر برای دوره عادی و 8 نفر هم برای دوره های شهریه پرداز بوده است.

تحلیل: آن دسته از دارندگان لیسانس هوشبری کهه برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد علاقه مند هستند تا در حوزه رشته لیسانس خود به فعالیت بپردازند و بعدها نقشهای مدیریتی و اصطلاحا سوپروایزری را داشته باشند، یکی از بهترین رشته ها، همین رشته اتاق عمل برای آنهاست که البته باید به حوزه بالین علاقه مند باشند و از طرفی بخواهند مهارت و دانش خود را در دو حوزه بسیار مهم جراحی های متفاوت و متنوع افزایش دهند. طبیعتا هوشبری که توانایی مدیریت اتاق عمل را نیز دارد بسیار نیروی متخصص ارزشمندتری است و می تواند برای داشتن حقوق بالاتر و یا پست های بالاتر در بیمارستان اقدام کند.

برای آشنایی بیشتر با رشته ارشد اتاق عمل می توانید به صفحه معرفی این رشته در لینک زیر مراجعه کنید.

 معرفی کارشناسی ارشد اتاق عمل ​

 

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری - ارزیابی فناوری سلامت 

رشته ارزیابی فناوری سلامت را می توان تقریبا یک رشته نوپا دانست که البته میان رشته ای است وبیشتر به مباحث مدیریتی می پردازد و در بخشی از آموزش مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان با تجهیزات پزشکی نیز آشنا می شوند. این رشته در واقع به بررسی و ارزیابی اثربخشی، هزینه و دیگر اثرات تجهیزات پزشکی و دارو ها و ... می پردازد و فارغ التحصیلان این رشته باید بتوانند در مواقع لزوم مدارک و مستندات علمی در رابطه با بخش های مختلف سلامت را شناسایی و جمع آوری کنند و همچنین بتوانند قضاوت مناسبی در مورد اطلاعات و مستندات داشته باشند تا مدارک دقیقی را به سازمان ها و افراد تصمیم گیرنده ارائه دهند. این رشته، بهترین رشته برای ادامه تحصیل افرادی است که به نوعی علاقه زیادی به جمع آوری و جستجوی اطلاعات و همچنین توانایی بالا در تجزیه و تحلیل آن داشته باشند و از این کار خسته نشوند. ظرفیت کارشناسی ارشد رشته ارزیابی فناوری سلامت در سال 98، 12 نفر برای دوره عادی بوده است و این رشته در هیچ دانشگاهی به صورت دوره شهریه پرداز ظرفیت نداشته است.

تحلیل: ارزیابی فناوری سلامت،  یکی از رشته هایی است که کمتر به ان پرداخته شده است و عملا یکی از رشته های منام و در حاشیه برای داوطلبان هوشبری و حتی سایر فارغ التحصیلان رشته های پیراپزشکی است. کسانی باید به سراغ این رشته بروند که تمایل شدیدی بهه فرآیندهای نظارتی و گزارش دهی داشته باشند. افرادی که به دنبال کارهای اداری هستند و در حوزه بالین فعالیتی را نمی خواهند ی توانند این رشته را انتخاب کنند که یکی از مهم ترین مراکز کار برای این رشته، خود وزارت بهداشت است که می بایست برای تایید و صدور مجوز، از طریق چنین متخصصانی اقدام کند. کسانی که تمایل به وظایف اداری در خود سازمان های دولتی را دارند می توانند به سراغ کارشناسی ارشد رشته ارزیابی فناوری سلامت بروند.  در این رشته نیز داشتن پایه قوی در علم  آمار بسیار بسیار اهمیت دارد.

 

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری - ارگونومی

شاید یکی از رشته هایی که برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد پتانسیل خیلی بالایی داشته باشد همین رشته ارگونومی است که متاسفانه در حال حاضر آشنایی کمی با این رشته در بین دانشجویان ارشد وزارت بهداشت و حتی اساتید دانشگاه وجود دارد. کارشناسی ارشد ارگونومی به مطالعه و بررسی محیط کار و کارکنان می پردازد تا با طراحی مناسب ابزار، وسایل وشیوه انجام کار از بروز مسائل و مشکلات و آسیب های مربوط به سلامت، پیش گیری شود و کارآیی و بهره وری و کیفیت شغلی و کاری کارمندان و پرسنل افزایش یابد. هدف این رشته تربیت متخصصانی است که بتوانند آموخته های خود را در کلیه محیط های کاری و محیط زندگی به کار ببرند و با بررسی محیط کار و کارکنان، به طراحی و ارتقای ابزار، وسایل و شیوه انجام کار بپردازند. همچنین باید بتوانند به عنوان پژوهشگر در مشکل یابی، ایده یابی، ایده پردازی و طراحی، اجرا و ارزشیابی پروژه های تحقیقاتی جهت حل مشکلات ارگونومیکی خود کار  و کارکنان و ارگونومی محصولات تولیدی، آموزش کارکنان و کارگران در جهت تفهیم مفهوم ارگونومی، نقش مثبت و سازنده داشته باشند.  ظرفیت کارشناسی ارشد رشته ارگونومی در سال 98، 31 نفر برای دوره عادی و 9 نفر برای دوره شهریه پرداز بوده است.

تحلیل: مهم ترین نکته در انتخاب رشته ارگونومی برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد برای داوطلبان هوشبری این است که بدانید، کشور در حال حاضر نیاز زیادی به متخصصین ارگونومی برای پایش محیط های صنعتی و بررسی شرایط فیزیکی آن ها دارد در صورتی که ما به تعداد مورد نیاز در رشته ارگونومی فارغ التحصیل نداریم همچنین حتی برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها هم هیئت علمی ومتخصص وجود ندارد و می توان گفت دانشجویانی که دراین رشته ادامه تحصیل بدهند در سال های آینده هم فرصت هیئت علمی شدن خواهند داشت هم می توانند به عنوان کارشناس ارگونومی در صنایع مختلف مشغول به کار شوند. پس به نوعی می توان گفت ارگونومی به نوعی بهترین رشته ادامه تحصیل ارشد برای فارغ التحصیلان هوشبری ای که به دنبال بازار کار بکر و یا هیئت علمی شدن هستند می باشد. در واقع رشته ارگونومی برای لیسانسه های هوشبری ایده آل است که از کار بالینی گریزان هستند و به دنبال مشاغلی خاص و عضو شدن در هیئت های علمی دانشگاهها هستند. همچنین یکی از مهم ترین رشته ها درحوزه های تحقیقاتی در زمینه های کار درمانی، فیزیوتراپی و ارتوپدی می باشد و کسانی که علاقه زیاید به فیزیوتراپی و یا کار درمانی دارند، ارگونومی برای آنها بهترین انتخاب خواهد بود. یک نکته مهم دیگر این است که ارگونومی به احتمال فراوان در آینده نقش بسیار پر رنگی را در مشاغل نظارتی و صدور مجوزهای شغلی و محصولاتی خواهد بود. عدم رعایت استاندارهای ارگونومیکی در محیط های کاری و صنعتی و بیمارستانی، دغدغه ایست که بسیار به آن پرداخته می شود و ارگونومی یکی از مهم ترین رشته ها در این حوزه به حساب می آید.

 معرفی کارشناسی ارشد ارگونومی

 

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری – انفورماتیک پزشکی

کارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی به کمک فناوری اطلاعات به ذخیره سازی، بازیابی داده ها، استفاده بهینه از تحلیل اطلاعات به منظور حل مشکلات و ارتقای سیستم های بهداشت درمان می پردازد. به عبارت دیگر این رشته با استفاده از تکنولوژی کامپیوتر در تمام گرایش های پزشکی از جمله مراقبت، آموزش و پژوهش نقش آفرینی می کند. هدف این رشته عمدتا کاهش خطاهای پزشکی و استفاده بهینه از منابع با کمک تکنولوژی است. انفورماتیک پزشکی هم به دلیل میان رشته ای بودن شامل کلیاتی از بهداشت و علم پزشکی است و بیشتر به مطالب علم داده ها و سیستم و برنامه نویسی ورود می کند. انفورماتیک پزشکی بهترین رشته برای ادامه تحصیل فارغ التحصیلان هوشبری است که با مسائل روز کامپیوتر و برنامه نویسی اشنایی کاملی دارند و همچنین به برنامه نویسی علاقه دارند. ظرفیت کارشناسی ارشد رشته انفورماتیک پزشکی در سال 98، برای دوره عادی 32 نفر و برای دوره های شهریه پرداز 13 نفر بوده است.

تحلیل: برای آن دسته از لیسانسه های هوشبری که برای ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد به رشته های بینابینی با علوم مهندسی علاقه مند هستند، شته انفورماتیک پزشکی، رشته خوبی به حساب می آید. بسیاری از کسانی که هوشبری خوانده اند ولی بعدها به این نتیجه رسیده اند که استعداد بالایی در برنامه نویسی و مهارت های نرم افزاری و کامپیوتری دارند، با ورود به این رشته تا حد زیادی به هدف خود که کار در بازارهای پزشکی ولی با رویکردهای مهندسی است، دست می یابند. فقط بسیار مهم است که شما علم کامپیوتر، برنامه نویسی، داده پردازی و تحلیل نرم افزار و داده ها را خوب بلد باشید و یا حداقل علاقه مند بهه این حوزه ها باشید.

معرفی کارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری – آمار زیستی

آمار زیستی شاخه‌ای از آمار (کاربردی) است که تمرکز و تأکید آن بر توسعه و استفاده از روشهای آماری است که در راستای حل مسائل و پاسخ به سئوالاتی که در بهداشت، پزشکی و ژنتیک و بیولوژی انسانی مطرح می‌شوند. آمار زیستی بهترین رشته برای ادامه تحصیل فارغ التحصیلان هوشبری ای است که بتوانند داده های حاصل از آزمایش های زیستی را گردآوری، خلاصه سازی و تحلیل کنند و حتی آزمایش های زیست شناختی را طراحی کنند. ظرفیت کارشناسی ارشد رشته آمار ظرفیت در سال 98، برای دوره عادی 79 نفر و این رشته در هیچ دانشگاهی برای دوره های شهریه پرداز ظرفیت ندارد.

تحلیل: همانند رشته اپیدمیولوژی و حتی ارزیابی فناوری سلامت، این رشته نیز یک رشته کمک کننده به فرآیندهای تحقیقاتی است تا فرآیندهای بالینی. آمار، حرف اول و آخر را در این رشته می زند و تاکنون داوطلبی با لیسانس هوشبری به آن وارد نشده است. شاید دلیل این امر عدم ارتباط برقرار کردن داوطلبان هوشبری با مقوله آمار و ریاضی باشد. این رشته کلا از حوزه بالین خارج می شود و در حوزه تحقیقاتی و عضویت در هیئت علمی دانشگاه ها نقش دارد.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید به صفحه مربوط به اطلاعات ارشد آمار زیستی بروید.

کارشناسی ارشد آمار زیستی

 

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری – آموزش بهداشت و ارتقا سلامت

رشته آموزش بهداشت و ارتقا سلامت در خط مقدم درمان، یعنی در سطح پیشگیری حضور دارد. در واقع هدف از این رشته همانطور که ازاسمش پیداست آموزش بهداشت است ولی مهم تر از آن آموزش تغییر رفتارهای سو در جامعه است که در واقع این آموزش ها باید به مردم داده شود چرا که بدون مشارکت همگانی و کمک جامعه به عنوان گیرندگان خدمات درمانی، سلامت به طور کامل اتفاق نمیفتد. در کل فارغ التحصیلان این رشته آموزش می بینند که بتوانند برنامه های مرتبط با سلامت را طراحی، برنامه ریزی و اجرا کنند و بعد از اجرا بتوانند این برنامه ها را ارزیابی کنند. متخصصان آموزش بهداشت باید بتوانند مردم را در جهت تامین، حفظ و ارتقای سلامت خود برای زندگی سالم، توانمند سازند و با جلب مشارکت مردم و حمایت سیاست گذاران فرهنگ سلامت را در اجتماع ارتقا دهند.ظرفیت کارشناسی ارشد رشته آموزش بهداشت در سال 98، 119نفر برای دوره عادی و 31 نفر برای دوره های شهریه پرداز بوده است.

تحلیل: این رشته برای چند دسته از داوطلبان جذابیت دارد:

1- داوطلبان با لیسانس بهداشت عمومی و بهداشت حرفه ای و یا هر گونه بهداشت دیگر

2- داوطلبان علاقه مند به پروسه های آموزشی

3- کسانی که دغدغه مرگ و میر به خاطر عدم رعایت بهداشت در جامعه را دارند.

4- افرادی که به نوعی به دنبال یک رشته ای هستند که بتوانند با سابقه کار بالای خود در نقش های آموزشی و نظارتی کار کنند.

با توجه به دسته های عنوان شده، این رشته برای کسانی که با لیسانس هوشبری به دنبال گرفتن مدرک کارشناسی ارشد هستند و علاقه مند به مقوله آموزش دارند، رشته خوبی است. نکته مهم تر این است که این رشته به آموزش بهداشت در سطح عموم مردم و جامعه می پرداز و تفاوتش با آموزش پزشکی در همین آموزش عمومی ان است که در رشته آموزش پزشکی به طور مفصل بین این دو رشته مقایسه ای ناسب انجام خواهد شد. این رشته نیز جنبه بالینی کمتری دارد، البته هستند پروژه های تحقیقاتی که بنا بر نوع داده پردازی و نوع آموزش نیازمند کارهای بالینی نیز خواهند بود.

 

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری – آموزش پزشکی

رشته آموزش پزشکی به بررسی مبانی یادگیری و آموزشی در پزشکی می پردازد. فارغ التحصیلان رشته آموزش پزشکی باید توانایی شناسایی مشکلات آموزشی از طریق تحقیقات مناسب، ارائه راه حلهای منطقی و قابل ارزیابی برای مسائل آموزشی، مساعدت در امر برنامه ریزی و مدیریت مسائل آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی و انتقال تکنولوژیها و روشهای مناسب آموزش به منظور ارتقای قابلیتهای اعضای هیات علمی را داشته باشند . بنابراین از آنجایی که ماهیت رشته آموزش پزشکی به گونه ای است که نیاز به تجربه و کار در حوزه های مختلف پزشکی دارد شاید جایگاهی پایین در بین بهترین رشته ها برای ادامه تحصیل کارشناسی ارشد فارغ التحصیلان هوشبری داشته باشد مگر اینکه چند سالی سابقه فعالیت در این حوزه داشته باشند.ظرفیت کارشناسی ارشد رشته آموزش پزشکی 16 نفر برا دوره عادی و یک نفر برای دوره شهریه پرداز بوده است. 

تحلیل: آموزش پزشکی به طور خاص به آموزش پرسنل بینارستان و یا مراکز بهداشت در حوزه امرو پزشکی و بالینی می پردازد. همانطور که از نامش پیداست، به آموزش و برگزاری دوره ها و کلاس ها برای خود افراد درگیر با مشاغل پزشکی می پردازد، برخلاف رشته آموزش بهداشت که به آموزش در سطح عموم مردم می پردازد و اموزش های تخصصی ندارد. در اینجا نظارت بر روی رفتارهای پرسنل و نوع انجام کارها و آموزش شیوه صحیح انجام کار و پیاده سازی دستورالعمل های بیمارستانی و پزشکی بسیار اهمیت دارد. یک مسئول آموزش در بیمارستان که نقش سوپروایزر را دارد با کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، باید خطرات حوزه کار بیمارستانی و بالینی را به خوبی بشناسد و از طرفی به طور کامل در تبیین و طراحی استانداردها و دستورالعمل های آموزشی هارت داشته باشد. آن دسته از داوطلبان هوشبری که به حوزه مدیریت در بیمارستان علاقه مند هستند و برای اینکه بیمارستان را محیطی امن تر و کم خطرتر برای مراجعین، بیماران و حتی کارکنان و پزشکان کنند، این رشته یکی از بهترین رشته هاست. به نوعی در حوزه بالین کاری انجام نمی دهند ولی باید دانش حوزه بالینی را داشته باشند تا بتوانند به خوبی به انتقال دانش ها و مهارت ها بپردازند.

 

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری - پرستاری مراقبت های ویژه و پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان

قبولی در رشته پرستاری شاید سودای خیلی از داوطلبان رشته تجربی باشد و وقتی نمی توانند رتبه قبولی این رشته را کسب کنند به رشته هایی مثل رشته هوشبری که در حوزه بالینی فعالیت دارند کوچ می کنند. خبر خوب این است که فارغ التحصیلان هوشبری که در مقطع ارشد قصد شرکت در کنکور پرستاری را داشته باشند می توانند در دو گرایش پرستاری مراقبت های ویژه و پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان شرکت کنند. پس اگر به رشته های بالینی خصوصا پرستاری علاقمند هستید بهترین رشته برای ادامه تحصیل شما پرستاری مراقبت های ویژه می باشد. ظرفیت کارشناسی ارشد رشته پرستاری مراقبت های ویژه 98، 129 نفر برای دوره عادی و 106 نفر برای دوره های شهریه پرداز می باشد و ظرفیت کارشناسی ارشد رشته پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان در سال 98، برای دوره عادی 26 نفر و برای دوره های شهریه پرداز 15نفر می باشد.

تحلیل: یکی از رشته های مورد علاقه فارغ التحصیلان رشته هوشبری، این دو گرایش مجموعه ارشد پرستاریست. این دو گرایش به خصوص به درد آن دسته لیسانس های هوشبری می خورد که هم به دنبال کار تمام بالینی هستند و هم به دنبال بازار کار گسترده تر هستند. قبولی در این دو گرایش البته برای فارغ التحصیلان هوشبری شاید سخت باشد چون باید با داوطلبان ارجینال پرستاری رقابت کنند ولی آن دسته از هوشبرها که نگران عدم گستردگی وضعیت بازار کار خود هستند بهتر است به سراغ این گرایشها بروند. البته حرف و حدیثی که بعضی از دانشجویان این رشته ها که خودشان هوشبری بوده اند می زنند این است که به خاطر ت=نداشتن لیسانس پرستاری قدری با بی مهری در حقوق مواجه می شوند ولی همه انها در بهتر شدن وضعیت بازار کارشان صحه می گذارند و تایید می کنند. در کل از نظر من وجود دانش و مهارت هوشبری در کنار مهارتهای پرستاری ان هم پرستاری مراقبتهای ویژه از شما فردی می سازد که بسیار در انجام وظایف محوله ماهر خواهید بود و یک سر و گردن بالاتر از دیگران خواهید بود. گفتن این نکته خالی از لطف نیست که بعضیها با جو شغل پرستاری حال نمی کنند و وقتی وارد چنین رشته و سپس شغل مرتبط می شوند از محیط کاری و وظایف محوله شکایت دارند ولی در مجموع اگر به خودتان به چشم یک فردی که با بقیه پرستارها یک تفاوت ویژه دارید و آن هم این است که دانش هوشبری شما بسیار در درک وظایف کمک می کند، راحت تر می توانید با محیط بالینی این رشته کنار بیایید. در کل توصیه من این است که برای افزایش گستردگی بازار کارتان می توانید به سراغ این رشته های پرستاری بروید.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید به صفحه اطلاعات مربوط به ارشد پرستاری بروید.

 کارشناسی ارشد پرستاری

 

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری – تاریخ علوم پزشکی

همه ما شنیده ایم که ملتی که از تجربیات خود درس نگیرد محکوم به شکست است.یا تجربه را تجربه کردن خطا است. دلیل پیدایش رشته تاریخ علوم پزشکی هم دقیقا همین است که متخصصان این رشته با جمع آوری اطلاعات و تجربیات تاریخی پزشکی از ملل مختلف زمینه یشرفت علم پزشکی را در آینده فراهم کنند. پس اگر علاقمند به مسائل تاریخی و کند وکاو در تاریخ با چاشنی علم و همچنین فرهنگ های مختلف هستید بهترین رشته برای ادامه تحصیل شما بامدرک کارشناسی هوشبری رشته تاریخ علوم پزشکی است. ظرفیت کارشناسی ارشد رشته تاریخ علوم پزشکی در سال 98، 14 نفر برای دوره عادی بوده است و برای دوره های شهریه پرداز پذیرش نداشته است.

تحلیل: طبیعتا ارشد تاریخ علوم پزشکی از آن دسته از رشته هایی است که هیچ فارغ التحصیل هوشبری اصلا به ان فکر نمی کنند و اصلا نمی دانند که چیست. شاید کسانی که فقط یک ارشد راحت می خواهند حالا به هر دلیلی، به سراغ این رشته بروند. در کل کاربرد این رشته فقط در این است کع شما یک مورخ علم پزشکی می شوید احتمالا و بعدها با گرفتن دکترا شاید استاد دانشگاه بشوید. در کل این رشته را برای ادامه تحصیل توصیه نمی کنم.

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری – تکنولوژی گردش خون ( پرفیوژن)

اگر در اهداف خود به دنبال پزشک شدن بوده اید و به هر دلیلی موق نشدید و با مدرک کارشناسی هوشبری فارغ التحصیل شده اید، بهترین فرصت برای شما در ادامه تحصیل اشد مهیا شده است. کمبود نیرو انسانی متخصص در زمینه پرفیوژن، موجب شکل گیری ایده طراحی دوره کارشناسی ارشد پرفیوژن شده است. انتظار می رود که با راه اندازی این رشته دانش آموختگان به صورت تخصصی و آکادمیک می توانند در کنار سایر اعضای تیم جراحی قلب در خدمت بیماران و جامعه باشند. فارغ التحصیلان رشته تکنولوژی گردش خون یا همان پرفیوژن با آموزش های علمی و تجارب عملی و با استفاده از تجهیزات و فناوری های خاص گردش خون برون پیکری را در وضعیت های بالینی که نیاز به گردش خون، اکسیژن رسانی و بای پس قلبی ریوی است، برقرار می کنند. دانش آموختگان این رشته به عنوان عضو تیم درمانی در حفظ ارگان ها و اندام ها، حفظ فیزیولوژی طبیعی و دمای متناسب در اعمال جراحی قلب و اعمال مشابه همکاری دارد. ظرفیت کارشناسی ارشد رشته پرفیوژن در سال 98، 17 نفر برای دوره های عادی و 2 نفر برای دوره های شهریه پرداز بوده است.

تحلیل: به یکی از مهمترین رشته های ارشد می رسیم که برای دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته هوشبری جذاب است. تجربه کسانی که از هوشبری به سراغ ارشد تکنولوژی گردش خون و یا اسم با کلاس تر ان یعنی پرفیوژن رفته اند، این است که این رشته یکی از بهترین رشته های تخصص محور در بین رشته های ارشد است و علاوه بر نیاز به متخصصین این رشته، حضور این افراد در اتاق های عمل به عنوان یکی از اعضای اصلی تیم پزشکی یک جراح قلب و عروق است. یعنی شما هم می توانید از استخدامتان در یک مرکز درمانی درآمد داشته باشید و هم از ریق جوین شدن با یک جراح. ایرادی که بعضی از فارغ التحصیلان این رشته گرفته اند محدودیت تخصص مورد نیاز و گاهی باند بازیهای خاص برخی از پزشکان و کلینیک ها و بیمارستانهاست که البته از نظر من که سالها در زمینه نظرات فارغ التحصیلان رشته های مختلف تجربه کسب کرده ام، قدری این دو بهانه، بهانه های لوس و گاها بیجایی است. در مجموع اگر کسی حوصله دارد که خوب درس بخواند و وقت کافی هم برای درس خواندن دارد و به دنبال این است که بازار کاری اختصاصی با درآمدی خوب داشته باشد می تواند وارد این رشته شود. به خصوص اگر حوزه کارش در هوشبری در زمینه بیماریهای قلب و عروق باشد که این رته برای او مفیدترین رشته خواهد بود. یک اعتقاد دیگر هم درباره پرفیوژن وجود دارد و آن این است که این رشته بسیار مردانه است که احتمالا به این دلیل این ایراد را برای خانمها درباره این رشته می گیرند که نیاز به قدری توان جسمانی برای کار با پمپ های مخصوص گردش خون نیاز است ولی بسیاری از خانمها پس از تسلط روی کار با دستگاه بدون هیچ مشکلی با پمپ ها کار میکنند.

معرفی کارشناسی ارشد تکنولوژی خون (پرفیوژن)

 

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری -  رفاه اجتماعی

رفاه اجتماعی مجموعه اقداماتی در سطوح اجرایی از سیاست گذاری تا ارائه خدمات است که در هر یک از بخشهای دولتی ، خصوصی ، خانواده و خیریه با هدف کاهش ، رفع ، کنترل یا پیشگیری از مشکلات اجتماعی صورت می گیرد.منظور از مشکل اجتماعی هر پدیده اجتماعی است که به اعتقاد کثیری از افراد جامعه ، مخل کیفیت زندگی یا تهدید کننده ارزشهای آن جامعه باشد ، علل یا عوارض اجتماعی داشته باشد و حل آن مستلزم سیاست گذاری اجتماعی باشد .براساس این تعریف ، پدیده هایی نظیر فقر ، نابرابری، مسائل آموزش، مسائل نهاد بهداشت، مسائل نهاد تولید ، مسائل  نهاد خانواده ، و انحرافات اجتماعی همگی مشکل اجتماعی تلقی می شوند. به طور کلی رفاه اجتماعی در شش زمینه اصلی ورود می کند که عبارتند از: تامین اجتماعی، خدمات اجتماعی، بهداشت همگانی، آموزش همگانی، اشتغال و مسکن، که در واقع حوزه کار فارغ التحصیلان رشته رفاه اجتماعی هم همین شش زمینه خواهد بود و باید توانایی کاربرد نظریه های علمی در تشخیص مشکلات پیچیده رفاه اجتماعی و همچنین دوین و اجرای ارزشیابی برای برنامه ها و راهکارهای اجرا شده به منظور ارتقا کیفیت خدمات و سیاستهای رفاه اجتماعی را داشته باشند. ظرفیت کارشناسی ارشد رشته رفاه اجتماعی در سال 98، 10 نفر برای دوره عادی بوده و پذیرشی در دوره های شهریه پرداز نداشته  است.

تحلیل: این رشته ها از آن رشته هایی است که بیشتر به درد مراکز بهداشت آن هم به شرطی که قبلا یک تجربه کاری در آن داشته باشید می خورد و طبیعتا کمتر هوشبری را می شناسم که در مراکز بهداشت کار کرده باشند. در نتیجه یک رشته بدون مصرف برای کارشناسان هوشبری خواهد بود و کلا این رشته با توجه به ماهیتش به درد کسانی می خورد که لیسانس های مرتبط با علوم اجتماعی و بهداشت داشته باشند. این رشته کاربرد بالینی ندارد و تنها در یک سری از مراکز تحقیقاتی دولتی و ستادی وابسته به وزارت بهداشت کاربری دارد.

 

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری – زیست فناوری پزشکی

یکی از مهم ترین اهداف رشته ارشد زیست فناوری پزشکی بهره گیری از روش های علمی و فنی به کمک عوامل بیولوژیک (مانند میکروارگانیسم ها، یاخته های گیاهی و جانوری و آنزیم ها و ...) است. دانش آموختگان ارشد زیست فناوری پزشکی به تولید کالا و خدماتی در زمینه های مختلفی چون کشاورزی، صنایع غذایی، دارویی و پزشکی می پردازند. زمینه کاری دانش آموختگان ارشد بیوتکنولوژی پزشکی پس از فارغ التحصیلی عبارت است از:

ابداع روش های جدید برای تشخیص مکانیسم مولکولی بیماری زایی

طراحی و تولید واکسن های نوترکیب و جدید

استفاده از باکتری ها و ویروس ها و موجودات مختلف بیولوژیک برای تولید مواد پزشکی

تولید کیت های تشخیصی و آنتی بادی های نوترکیب به منظور درمان و مطالعات سرطان

 تنوع و جذابیت در این رشته بسیار بالا می باشد و همین امر باعث می شود که رقابت در رشته زیست فناوری پزشکی بسیار زیاد باشد. به همین دلیل این رشته بهترین رشته برای ادامه تحصیل  افرادی است که علاقه زیادی به زمینه های بالا داشته باشند. ظرفیت کارشناسی ارشد رشته زیست فناوری پزشکی در سال 98، 107 نفر برای دوره عادی و 61 نفر برای دوره های شهریه پرداز بوده است.

تحلیل: خب به یکی دیگر از رشته های تحریک کننده ارشد وزارت بهداشت برای داوطلبان هوشبری می رسیم. این رشته به خاطر به یدک کشدن نام بیوتکنولوژی برای بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های علوم تجربی در مقطع لیسانس تحریک کننده است. این رشته در مجموعه علوم آزمایشگاهی یک در کنار رشته های بیوشیمی بالینی و ژنتیک پزشکی قرار گرفته است ولی در این مجموعه تنها رشته ایست که هوشبرها می توانند در آن شرکت کنند. علیرغم ظاهر فریبنده آن، بازار کار آن آنقدر تعریفی ندارد از نظر بالینی و آزمایشگاهی و بیشترین کاربرد در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی است که بسیار هم در این مراکز دوست داشتنی است. البته در این مسیر، سایر رشته های بیوتکنولوژی مثل بیوتکنولوژی کشاورزی و بیوتکنولوژی های میکردوبی و غیره که تابعه وزارت علوم است نیز از رقبای شما در بازار کار تحقیقاتی پژوهشی هستند. در کل این رشته به درد جویندگان تحقیق و گشترش مرزهای دانش می خورد که این مورد هم به خاطر تحریم ها و وضعیت فعلی کشور چندان پررنگ نیست. تحقیقات نیاز به بودجه دارد و مواد و کیت های آزمایشگاهی و تجهیزات و دستگاه های آنالیز و اماده سازی مقدمات نتیجه گیری نهایی. خب در حال حاضر که من به دانشجویان این رشته در مرحله پایان نامه نگاه می کنم، می بینم که بسیار ناراضی هستند. نکته مثبت این رشته جایگاه خوب آن برای گرفتن پذیرش برای دانشگاه های خارج از کشور است به شرطی که زبان خوبی داشته باشید، استاد راهنمای بسیار سرشناسی داشته باشید و البته مقاله بین المللی یا اصطلاحا ISI داشته باشید.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید به صفحه اطلاعات مربوط به ارشد بیوتکنولوژی پزشکی بروید.

 کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی

 

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری – سم شناسی

سم شناسی به نوعی آخرین سنگر برای داوطلبانی است که نه به حوزه بالین علاقه دارند نه به علاقه و بازار کاری که مد نظرشان است در رشته های دیگر می رسند. سم شناسی پزشکی یکی از شاخه های دانش پزشکی است که زیر مجموعه رشته های وزارت بهداشت می باشد. سم شناسی  از رشته های بسیار کارآمد و نوپا در بیشتر حیطه های مربوط به سلامت می باشد که همین امر باعث می شود توجه مسئولین به اهمیت حضور این رشته در جامعه پر رنگ تر شود. گستره بازار کار کارشناسی ارشد سم شناسی در مراکز درمانی، پژوهشکده های تحقیقاتی، پزشکی قانونی، سازمان غذا و دارو شرکت های داروئی، آزمایشگاههای سم شناسی مواد، آزمایشگاههای شرکت های صنایع غذایی و اداره محیط زیست می باشد. سم شناسی بهترین رشته برای ادامه تحصیل فارغ التحصیلان هوشبری است که به نبال بازارکار نسبتا خوب و همچنین به دور از استرس و خستگی های کارهای بالینی باشند.ظرفیت کارشناسی ارشد رشته سم شناسی پزشکی در سال 98، 34 نفر برای دوره عادی و 21 نفر برای دوره های شهریه پرداز می باشد.

تحلیل: این رشته، مربوط به رشته های گروه داروسازیست. به ان بخش از داروسازی مربوط می شود که مربوط به آنالیز و شناسایی سم هاست. این رشته هم به درد آن دسته از هوشبرها می خورد که عشق داروسازی و درس فارماکولوژی در دوران لیسانس بوده اند. جذابیت این رشته در این است که در حوزه خاصی از علوم داروسازی فعالیت می کند و به نظر من با توجه به دانش ابتدایی و مقدماتی بچه های هوشبری در دوره لیسانس از درس فارماکولوژی ویژه بیهوشی، رشته خوبی قلمداد می شود برای کسانی که عاشق رشته های تحقیقاتی و ازمایشگاهی با رویکرد کاربردی هستند. بازار کار این رشته قطعا از بازار کارخود هوشبری ضعیف تر است ولی خب کار آزمایشگاهی و تا حدی بازار کار خاص آن می تواند برای بعضی از فارغ التحصیلان هوشبری مفید باشد. در کل اگر می خواهید رشته ای درگیر با داروسازی بخوانید و بعدا اپلای کنید و به خارج از ایران بروید این رشته، رشته خوبیست.

با کلیک بر روی متن زیر می توانید به صفحه اطلاعات مربوط به کارشناسی ارشد سم شناسی پزشکی بروید.

 کارشناسی ارشد رشته سم شناسی پزشکی

 

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری – علوم تشریحی ( آناتومی)

هدف رشته علوم تشریحی  آناتومی عبارت است از تربیت دانش آموختگانی که بتوانند پس از آشنایی با روش ها و فنون تدریس و پژوهش در رشته علوم تشریحی، با توانایی درک ویژگی های بدن انسان از نظر مایکروسکوپی، میکروسکوپی، تکاملی و در سطح سلولی، توانایی استفاده از روش های میکرو آناتومی در آموزش و پژوهش را داشته باشند. دانش آموختگان این رشته با توجه به روش های نوین آموزشی و با تلاش در جهت ایجاد انگیزه در دانشجویان علوم پزشکی برای ارتقاء سلامت جامعه و شکوفایی استعدادها و توانایی هایشان برای کمک به درک موقعیت جسمی انسان فعالیت نمایند.ظرفیت کارشناسی ارشد رشته آناتومی در سال 98، 94 نفر برای دوره عادی و 40 نفر برای دوره های شهریه پرداز می باشد.

تحلیل: ارشد آناتومی، در کل شاید برای خیلیها هیچ جذابیتی نداشته باشد. دلیلش هم احتمالا این است که یا خود درس اناتومی را دوست ندارند و یا این است که اصلا نمی دانند که قرار است در ارشد اناتومی چه دانشی به انها اضافه شود. در کل اگر بخواهم به دانشجویان و فارغ التحصیلان هوشبری این رشته را پیشنهاد بدم ابتدا توصیه می کنم که مشخص کنند که پول بیشتر برای انها اهمیت دارد، رفتن به خارج از ایران برای آنها اهمیت دارد، گرفتن خود مدرک ارشد برای آنها مهم است و یا کلا می خواهند بر مبنای عشق و علاقه تصمیم بگیرند. بعد از اینکه مشخص کردند می توان معلوم کرد که آناتومی در سبد انتخاب های آنها در اولیت چندم قرار می گیرد. از نظر بازار کار که در اولیت های بالایی قرار نمی گیرد، از نظر گرفتن مدرک ارشد هم همینطور، از نظر رفتن به خارج از ایران اولویت متوسطی دارد و از نظر عشق و علاقه در دسته ارشدهای کمتر مورد علاقه هوشبرها دسته بندی می شود. کلا خیلیها اصلا از گشودن کالبد انسان و تشریح جسد و غیره خوششان نمی آید و پس بهتر است اصلا به این ارشد آناتومی و علوم تشریح فکر نکنند.

 

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری  - فناوری اطلاعات سلامت

کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات سلامت یکی از رشته های کنکور ارشد وزارت بهداشت می باشد. هدف این رشته شناسایی و تامین نیازهای اطلاعاتی کاربران سطوح مختلف بهداشت و درمان در امور درمانی، آموزشی، پژوهشی، ایجاد و به کارگیری ابزارها و تکنیک های فناوری اطلاعات در جهت گردآوری، طبقه بندی و تحلیل اطلاعات و اطلاع رسانی در قالب رسانه های دستی و الکترونیک، القای تفکر مراقبت بهداشتی مبتنی بر اطلاعات در سازمان های مراقبت بهداشتی درمانی و گسترش دانش اطلاعات مراقبت بهداشتی بر پایه پژوهش می باشد. دانش آموختگان دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته فناوری اطلاعات سلامت دارای نقش های پژوهشی، آموزشی و مدیریتی خواهد بود.

 آموزشی: تهیه بولتن های آموزشی، کارگاه های آموزشی، تدریس

 پژوهشی: تحلیل نیازهای اطلاعاتی، گردآوری، طبقه بندی و تحلیل اطلاعات و اطلاع رسانی، همکاری در پروژه های سیستم های اطلاعات بهداشتی درمانی

 مدیریتی: مدیریت بخش مدارک پزشکی، تدوین خط مشی ها، استراتژی ها و برنامه های مربوط به اطلاعات مراقبت بهداشتی

ظرفیت کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات سلامت در سال 98، 27 نفر برای دوره عادی و 9 نفر برای دوره های شهریه پرداز بوده است. 

تحلیل: ارشد فناروی اطلاعات سلامت، به درد هوشبرها نمی خورد. اولا به دلیل درسهایی که باید امتحان بهدید و دوما به خاطر جنس کاری که دارد. درباره این رشته همین بس که به درد کسانی می خورد که سر و کله زدن با کامپیوتر را دارند.

معرفی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات سلامت 

 

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری - فیزیولوژی

کارشناسی ارشد فیزیولوژی پزشکی یکی از رشته های علوم پزشکی می باشد که به مطالعه اندام ها و دستگاه های مختلف بدن انسان و مکانیسم عملکرد هر یک از دستگاه های بدن می پردازد. بازار کار برای فارغ التحصیلان این رشته می تواند در زمینه های زیر باشد:

انجام مطالعات clinical trial محصولات تولیدی صنایع دارویی (گیاهی و سنتتیک کشور)

همکاری در غربالگری معاینات طب کار صنایع کشور (اسپیرومتری، اندازگیری فشار خون و ...)

بررسی اثرات و عوارض داروهای ناشناخته و جدید در مدلهای حیوانی

ظرفیت کارشناسی ارشد رشته فیزیولوژی در سال 98، 19 نفر برای دوره عادی و 31 نفر برای دوره های شهریه پرداز بوده است.

تحلیل: ارشد فیزیولوژی هم جزء رشته های تحقیقاتی و پژوهشی وزارت بهداشت است که در گروه علوم پایه قرار می گیرد. در کل طرفداران زیادی برای این رشته بین بچه های هوشبری در این سالها ندیده ام مگر اینکه کسی بخواهد با توجه به دروس این رشته و نقاط قوت خودش و همچنین علاقه مندی به بحثهای تحقیقاتی و در ادامه گرفتن مدرک دکترا و تصدی کرسی هیئت علمی و استادی دانشگاه، اقدام به انتخاب این رشته کرده باشند. این رشته یکی از اصول و پایه های اصلی رشته های وزارت بهداشت است و به خاطر همه گیر بودن این درس در کلیه رشته های وزارت بهداشت، استاد دانشگاه بودن در آن گزینه بدی نیست.

معرفی کارشناسی ارشد فیزیولوژی پزشکی

 

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری – کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

پزشکی، علوم انسانی و فن آوری اطلاعات به تربیت نیروی انسانی متخصص موردنیاز واحدهای آموزشی و کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی دانشگاهی، بیمارستانی و مراکز تحقیقاتی می پردازد و از جمله فعالیت هایآن، مطالعه درمورد نیازسنجی و رفتار اطلاع یابی استفادهکنندگان، جمع آوری، سازماندهی و اشاعه منابع اطلاعاتی با بهره گیری از آخرین روشهای علمی و حفاظت ونگهداری انواع منابع اطلاعاتی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی می باشد.درحالحاضر رشته کتابداری و اطلاع رسانی در دو گرایش پزشکی و غیرپزشکی در دانشگاه های ایران تدریس می شود. گرایش پزشکی رشته کتابداری و اطلاع رسانی علاوه بر تعریف عام رشته که ذکر گردید، به طور اخص در سه موضوع کلیدی فعالیت می کند:

یافتن راه حل هایی جهت مشکلات مربوط به کتابخانه ها و اطلاع رسانی در علوم پزشکی و بهداشتی

کاربرد وسیع تر فن آوری اطلاعات در زمینه های پزشکی و بهداشتی

تعلیم و تربیت افراد متخصص این رشته در قالب آموزش های اولیه و یا آموزش مداوم

ظرفیت کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در سال 98، 35 نفر برای دوره عادی و 8 نفر برای دوره های شهریه پرداز می باشد.

تحلیل: ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، یک ارشد کاملا اداری و پشت میز نشین است که مربوط می شود به دسته بندی و طبقه بندی اطلاعات، آرشیو نمودن آنها و البته نحوه استفاده از اطلاعات علمی و مقالات. این افراد در دانشگاه های علوم پزشکی بیشتر استخدام می شوند. فقط در دانشگاه ها و برخی از مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه ها و یا دولت و وزارت بهداشت است که نیاز به متخصصین این رشته است. چرا که دانشگاه ها و این مراکز با استفاده از مقالات علمی بین المللی، شیوه های دسته بندی و استفاده از اطلاعات و حتی استانداردسازی رویه های ارائه مقالات علمی و آرشیو و دسته بندی آنها بسیار سر و کار دارند. کسانی که به کار کردن در ادارات وابسته دانشگاه ها تمایل دارند می توانند به سراغ این رشته بروند. من که تا به حال کسی را از بین فارغ التحصیلان هوبری ندیده ام که تمایلی به ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی داشته باشد.

 

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری – مدیریت خدمات بهداشت و درمان

گسترش سیستم خدمات بهداشتی و درمانی و کمبود نیروی انسانی در جهت اداره و مدیریت سازمان های بهداشتی و درمانی، لزوم متخصصان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی را آشکار می سازد. هدف از دوره کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی تجزیه و تحلیل نظام خدمات بهداشتی، ارزیابی بیمارستان ها از نظر کیفی و کمی، اداره بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی و تجزیه و تحلیل اقتصادی فعالیت های بیمارستانی است. این رشته به نوعی بهترین رشته برای ادامه تحصیل افرادی است که در کنار سابقه کار خود به دنبال کسب جایگاه های مدیریتی در سازمان ها ی مختلف می باشند. ظرفیت کارشناسی ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشت و درمان در سال 98، 73 نفر برای دوره روزانه و 132 نفر برای دوره های شهریه پرداز بوده است.

تحلیل: ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، یکی از آن ارشدهایی است که اتفاقا مورد ابهام و سوال بسیاری از لیسانسه های هوشبری برای ادامه تحصیل در ارشد وزارت بهداشت می باشد. اگر بخواهم سردسته هر حوزه را مشخص کنم، بدون شک دو رشته آموزش بهداشت و مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی سر سلسله رشته های اداری طوری برای بچه های هوشبری هستند. در کل این رشته در اصل بیشتر به درد کسانی می خورد که سابقه کار خوب و نسبتا بالایی داشته باشند. البته کسانی که عاشق مدیریت و سرپرستی دیگران هستند نیز می توانند از مطالعه این رشته لذت ببرند. در نتیجه من به دو دسته از افراد این رشته را توصیه می کنم:

اول: کسانی که سابقه کار خوبی دارند.

دوم: کسانی که علاقه مند به رشته ها و کارهای مدیریتی هستند.

این رشته جذابیتش در درس هایی است که تدریس می شود، چینش درسها به گونه ای است که به جرات می توان گفت، ارتباط خوبی را بین مدیریت بیمارستانی، اطلاع از قوانین و موارد حقوقی، بحثهای ساختار سازمانی و رفتار سازمانی، مباحث منابع انسانی و استخدام و طراحی و تعریف مشاغل ایجاد می کند. لگر به امور مدیریتی علاقه مندید ولی سابقه کار ندارید با این رشته در ابتدا تبدیل می شوید به یک چرسنل عادی اداری که با نشان دادن مهارتهای خود می توانید پله های ترقی را سریعتر طی کنید. البته داشتن عنوان این مدرک در رزومه شما برای استخدام شما در سایر سازمانها به غیر از بیمارستان ها نیز مفید واقع خواهد شد. هوشبرانی که دوست دارند این رشته را بخوانند بهتر است بدانند که روز اول به آنها آقای مدیر یا خانم مدیر گفته نمی شود و برای رسیدن به اصلی ترین عنوان شغلی این رشته نیاز است که خودشان را در سازمان بسیار ماهر و با روابط عمومی بسیار بالایی نشان دهند.

 

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری – مهندسی پزشکی

کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی شامل دو گرایش بیوالکتریک و بیومواد (زیست مواد) می باشد. در گرایش زیست مواد از علوم مهندسی مواد (کامپوزیت، پلیمر و فلز) در کنار پزشکی استفاده می شود. همچنین بر روی مواد گوناگون مصنوعی و طبیعی، طراحی روش های ساخت و قالب گیری نهایی مواد و اصلاح مواد برای کاربرد اختصاصی در پزشکی، تحقیق صورت می گیرد. کاربرد کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی زیست مواد استفاده از بافت های زنده و مواد مصنوعی جهت کاشت آن ها در بدن است. فارغ التحصیلان این رشته معمولا در مشاغل مدیران صف و یا مشاغل ستادی در سازمان های مختلف بهداشتی درمانی مانند بیمارستان های عمومی، توانبخشی، روانی، مراقبت های اورژانس درمانگاه ها، کلینیک ها، شبکه های ارائه کننده مراقبت های بهداشتی اولیه مشغول به کار می شوندظرفیت کارشناسی ارشد رشته مهندسی پزشکی در سال 98، 29 نفر برای دوره عادی و 13 نفر برای دوره های شهریه پرداز می باشد.

تحلیل: ارشد مهندسی پزشکی چندان به کار هوشبرها نمی خورد مگر آنکه از جاماندگان قافله علاقه مندان به مهندسی باشند که بالاجبار و به خاطر بازار کار رشته های بیمارستانی رو به رشته هوشبری آورده اند. داشتن فیزیک و ریاضی خوب برای قبولی در ارشد این رشته شرط است. اگر حوصله محاسبات ندارید حتی در صورت علاقه مندی به این رشته ها، به سراغ ارشد مهندسی پزشکی نروید. در کل در طی این سالها چند نفری از فارغ التحصیلان هوشبری بوده اند که برای مشاوره درباره این رشته و در نهایت انتخاب یا عدم انتخاب این رشته به نزد من آمده اند. بعضی از آنها به خاطر ورد به مشاغل درگیر با واردات تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به نوعی خود را علاقه مند به این حوزه می دیدند و یا برای پیشرفت در شغل خود و کنجکاوی به سراغ این رشته می آمدند. برخی سودای مهندس شدن را در سر می پروراندند و برخی هم فقط به خاطر شنیدن شایعات و حرف و حدیثهای گاها عجیب غریب درباره این رشته برای مشاوره در باره این رشته به سراغم می آمدند. نتیجه کلی این مشاوره ها این است که اگر می دانید که مهندسی پزشکی برای شما تا چه حد ایجاد کننده درآمد و یا حتی بازار کار است به سراغ این رشته بیایید و اگر می خواهید کلا از دنیای بالینی هوشبری به دنیای تجهیزات و دستگاه های پزشکی روی بیاورید و توان تحلیلی خوبی در دروس فنی و مهندسی و ریاضیات و فیزیک دارید به راغ این رشته بیایید. حرف و حدیثهایی نظیر دادن مجوز واردات و یا تولید دستگاه ها و لوازم آزمایشگاهی که بعضیها فکر می کنند فقط با داشتن ارشد مهندسی پزشکی می توانند داشته باشند،شایعه محض است و هر کسی با داشتن کارت بازرگانی و یا ثبت شرکت می تواند اقدام به گرفتن مجوزهای لازم برای فعالیت در این حوزه بکند.

ارشد مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک

 

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری – نانو تکنولوژی پزشکی

کارشناسی ارشد نانوتکنولوژی پزشکی از رشته های پر طرفدار در حیطه پزشکی می باشد و جهت تولید مواد اولیه پزشکی در ابعاد نانو که یک میلیاردم متراست و اتمها را درکنارهم میگذارد، کار می کند که جهان حیرت انگیزی را پیش روی دانشمندان قرار داده است و در تاریخ بشریت نظیری برای آن نمی‌توان یافت. این رشته در دنیا یک رشته بسیار جذاب و نوین است و ورود علم نانو به عرصه پزشکی، یکی از اصلی ترین دغدغه های متخصصان علم نانو و پزشکی است. پیشرفتهای اخیر در این عرصه باعث شده است تا بسیاری از علاقه مندان به حوزه پزشکی و مهندسی به این رشته ورود کنند. در ایران این رشته جنبه کاربردی ندارد ولی یک رشته جذاب برای تحقیقات می باشد و با گرفتن مدرک دکترا در آن، شما جزء پیشگامان این علم خواهید شد. این رشته بهترین رشته برای ادامه تحصیل آن دسته از فارغ التحصیلان کارشناسی هوشبری می باشد که به دنبال گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور و ادامه تحصیل در آن ها باشند.ظرفیت کارشناسی ارشد رشته نانو تکنولوژی در سال 98، 36 نفر برای دوره عادی و 26 نفر برای دوره های شهریه پرداز بوده است.

تحلیل: همانند ارشد بیوتکنولوژی پزشکی، نانوتکنولوژی پزشکی هم از آن اسامی تحریک کننده برای همه اقشار لیسانسه هاست. از طرفی، تعداد بسیار زیاد رشته هایی که می توانند در کنکور ارشد نانوتکنولوژی کشاورزی شرکت کنند و از طرفی تبلیغات دولتی و کلا اسم بسیار باکلاس و خاص آن که بسیار به روز است باعث می شود تا بسیاری از فارغ التحصیلان هوشبری به سمت این ارشد تمایل پیدا کنند. اولین نکته درباره این رشته این است که این رشته بازار کاری جز بازار کار تحقیقاتی و پژوهشی و سمت هیئت علمی و استاد دانشگاهی ندارد. اگر علاقه مند به گرفتن دکترا و سپس هیئت علمی شدن دارید، می تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. البته پذیرش پایین آن از یک طرف و هجوم فارغ التحصیلان زیاد رشته های کشاورزی، علوم پایه و فنی و مهندسی و همه اقشار وابسته به رشته های وزارت بهداشت، کار را برای قبولی سخت می کند. تجربه ای که از رتبه یک سال 98 که اتفاقا مشاور خصوصی وی بودم دارم این است که وی شاغل بود و برای رسیدن به رتبه یک نزدیک به یک سال و نیم با برنامهای کاملا منظم و دقیق مطالعه کرد و درسها را تا حدود 5 دور مطالعه کرد. البته بوده اند کسانی که با مطالعه ای 4 تا 6 ماهه نیز در دانشگاه های روزانه قبول شدند و روزانه تا 8 ساعت مطالعه می کردند. در کل به خاطر انگیزه های بسیار بالای سایر رشته ها، به خصوص بچه های کشاورزی و علوم پایه وزارت علوم، بچه های هوشبری نمی توانند با یک مطالعه سرسری و سبک به هدفشان در این رشته برسند. پس اگر شما به عنوان یک لیسانس هوشبری تمایل دارید تا وارد این رشته شوید این نکات را باید بدانی:

1- این رشته بازار کار بالینی ندارد.

2- این رشته تحقیقاتی-پژوهشی است.

3- دکترای این رشته برای عضو شدن به عنوان هیئت علمی بسیار مناسب است.

4- رقبای شما از همه اقشار وزارت بهداشت و وزارت علوم هستند.

5- پذیرش این رشته چندان زیاد نیست.

6- تعداد دروس این رشته به نسبت سایر رشته های هم نظیرش (مثل بیوتکنولوژی پزشکی) بیشتر است.

7- وقتی که دوست دارید اپلای کنید و برای دانشگاه های خارج از ایران پذیرش بگیرید و در صورت نرسیدن به این هدف به کرسی استادی دانشگاه برسید، این رشته می تواند انتخاب خوبی باشد.

با کلیک بر روی لینک زیرمی توانید به صفحه اطلاعات مربوط به کارشناسی ارشد نانو تکنولوژی پزشکی بروید.

کارشناسی ارشد نانو تکنولوژی پزشکی

 

بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری - جمع بندی و تحلیل نهایی

در یک جمع بندی می توان گفت که برای فارغ التحصیلان کارشناسی هوشبری انتخاب های زیادی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد. اما برای این که بتوان بهترین رشته برای ادامه تحصیل را پیدا کرد باید به شرایط مختلفی مثل هدف، علاقه، پیش زمینه و استعداد توجه کرد. در معرفی بهترین رشته برای ادامه تحصیل ارشد هوشبری سعی کردیم در هر رشته عنوان کنیم که برای چه دسته ای از داوطلبان بهتر است که به ادامه تحصیل در آن رشته بپردازند. اما اگر همچنان در انتخاب خود مردد هستید می توانید از یک جلسه مشاوره استفاده کنید تا به بهترین انتخاب با توجه به شرایط خودتان برسید.