معرفی دروس آزمون دکتری بیوشیمی بالینی

دروس آزمون دکتری بیوشیمی بالینی، شامل سه درس بیوشیمی بالینی، استعداد تحصیلی و بیولوژی سلولی و مولکولی می باشد که در این مطاب قصد داریم با معرفی هر درس به شناخت بیشتر داوطلبان از این دروس کمک نماییم.

برای اطلاع از بهترین منابع دکتری بیوشیمی بالینی مطابق با شرایط و توانایی های خود، در پنل مشاوره و برنامه ریزی ما ثبت نام نمایید.

 

 

دروس آزمون دکتری بیوشیمی بالینی : بیوشیمی بالینی

درس بیوشیمی بالینی درس اختصاصی اصلی و دارای ضریب 5 در کنکور دکتری تخصصی بیوشیمی بالینی می باشد. بنابراین درصد این درس بسیار در رتبه تاثیرگذار است. سوالات این درس به دو دسته ی سوالات ساختاری و بالینی تقسیم می شوند. بخش بالینی از اهمیت بیشتری برخوردار است. سوالات این درس عمدتا از دو رفرنس هارپر و دولین طراحی می شوند و در سال های اخیر بیشترین توجه طراحان سوال به رفرنس دولین بوده است. بنابراین داوطلبان باید این دو رفرنس، خصوصا دولین را به طور کامل بخوانند و بهتر است برای سهولت در مرور، خلاصه برداری از آن را انجام دهند. یکی دیگر از مباحثی که در کنکور امسال بسیار مهم بود و سوالات زیادی از آن طرح شده بود، بخش تکنیک ها و دستگاه ها بود که این مبحث در رفرنس بیوشیمی تیتز به صورت کامل آورده شده است. بنابراین رفرنس های اصلی این درس دولین و هارپر و فصل تکنیک ها از تیتز می باشد.

با توجه به اینکه داوطلبان دکتری تخصصی بیوشیمی بالینی به دلیل شاغل و یا دانشجو بودن از زمان کم تری در روز برای درس خواندن برخوردار هستند؛ بنابراین استفاده از رفرنس ها توصیه نمی شود و منابع معرفی شده در قسمت منابع دکتری تخصصی بیوشیمی بالینی با توجه به سطح داوطلبان مناسب می باشد.

دروس آزمون دکتری بیوشیمی بالینی : استعداد تحصیلی

یکی از دروسی که در سال های اخیر به کنکور دکتری وزارت بهداشت اضافه شده است، درس استعداد تحصیلی می باشد. با توجه به این که داوطلبان وقت کمتری برای این درس اختصاص می دهند و بیشتر بر دروس اختصاصی تمرکز می کنند، کسب درصد بالا در این درس می تواند بر رتبه فرد تاثیر زیادی بگذارد. سوالات استعداد تحصیلی از 4 مبحث درک مطلب، منطقی، تحلیلی و کمیتی طراحی می شوند. بهترین رفرنس برای استعداد تحصیلی سوالات سال های گذشته وزارت بهداشت و وزارت علوم است. بنابراین داوطلبان با زدن تست های بیشتر می توانند به مهارت های لازم در مباحث استعداد تحصیلی تسلط بیشتری پیدا کنند و به درصد قابل قبولی دست یابند.

دروس آزمون دکتری بیوشیمی بالینی: بیولوژی سلولی و مولکولی

رفرنس اصلی زیست سلولی مولکولی، لودیش است که با توجه به حجم بالایی که دارد، اصولا داوطلبان به سراغ آن نمی روند. بنابراین کتب خلاصه مورد توجه بیشتری قرار دارند. شیوه موثر برای خواندن این درس، خواندن فصل به فصل است و اینکه هر فصلی که خوانده می شود به رفرنس لودیش هم نگاهی اجمالی انداخته شود و درصورت بودن مطلب جدید، به کتاب خلاصه اضافه شود. هم چنین می توان با بررسی سوالات کنکور های سال های گذشته دید طراحان را ارزیابی کرد و فصولی که سوال بیشتری از آن ها طرح می شود را از رفرنس لودیش  خواند. بنابراین مطالعه هم زمان کتب خلاصه به همراه رفرنس بیشتر توصیه می شود. اما در صورتی که داوطلبان محدودیت زمانی دارند می توانند از منابع معرفی شده در قسمت منابع دکتری تخصصی بیوشیمی بالینی استفاده کنند.