معرفی شغل وکالت
معرفی شغل وکالت

معرفی شغل وکالت 

افرادی که شغل وکالت را انتخاب می کنند یا به عبارتی وکلا، کسانی هستند که می توانند برای انجام اکثر امور اداری، قضایی، حقوقی و ... برای شخصی دیگر کاری انجام دهند. درواقع یک وکیل با توجه به تخصص، تسلط علمی و کاری خود، به انجام کارهایی ازقبیل اداری، قضایی، حقوقی می پردازد که دیگران یا تخصصی در آن زمینه ندارند یا به دلایلی نمیتوانند آن را انجام دهند. لازمه حرفه وکالت جهت حضور در مراجع قضایی (دادسرا، دادگاه، شورای حل اختلاف، دیوان عدالت اداری، دیوان عالی کشور ) داشتن پروانه وکالت میباشد؛ اما انجام امر کالت در حوزه های دیگر مانند شهرداری، بیمه، گمرک و تمامی نهادهای اداری و کارهای اداری نیازی به پروانه وکالت ندارد. در واقع یک فارغ التحصیل حقوق میتواند به طور مثال با فراگیری قوانین مربوط به دارایی، مالیات، شهرداری، بیمه، گمرک، به انجام حرفه وکالت در این زمینه ها و در محدوده کارهای زیرمجموعه این ادارت بپردازد.

یک وکیل وابسته به اینکه به صورت شخصی کار می کند و یا استخدام شرکت یا سازمان خاصی است، دارای ساعات کاری متفاوتی می باشد. اگر به صورت شخصی در دفتر وکالت خودتان کار می کنید پس ساعت کاری شما کاملا منعطف است و تنها در زمان هایی که وقت ملاقات داده اید به دفتر کار خود مراجعه می کنید. اما اگر کارفرما دارید باید نظر و خواسته او را هم برای زمان کارتان درنظر بگیرید.

لازمه ورود به این حرفه قبولی در آزمون وکالت و قضاوت می باشد. فقط داوطلبانی می توانند در آزمون وکالت شرکت کنند که دارای مدرک کارشناسی حقوق می باشند. بنابراین اگر مدرک تحصیلی فردی غیر از حقوق یا فقه و مبانی حقوق یا مدرک حوزوی معادل لیسانس باشد، نمی تواند درحرفه وکالت وارد گردد، حتی اگر ارشد و دکتری حقوق را داشته باشد.

در ادامه شرایط شرکت در آزمون وکالت را به صورت کامل شرح داده ایم.

 

برای ثبت نام در سیستم مشاوره و برنامه ریزی آزمون وکالت، ارتباط با مشاور متخصص و دریافت یک جلسه مشاوره به لینک زیر مراجعه نمایید.

 

 

شرایط شرکت در آزمون وکالت 1401                     

  1. تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
  2.  دارا بودن دانشنامه لیسانس یا بالاتر حقوق (از دانشکده های حقوق داخل یا خارج کشور که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد) یا دانشنامه لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح.
  3. کسانی که  فاقد مدرک کارشناسی حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح بوده و فقط دارای مدارک بالاتر آن هستند حق شرکت در آزمون را ندارند بنابراین از ارائه مدارک بالاتر به جز مدارک کارشناسی عنوان شده خودداری نمایند.
  4.  مدرک معادل حوزوی مدرکی است که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.
  5.   دارندگان مدارک کارشناسی ناپیوسته حقوق با مدرک کاردانی مرتبط به شرط آن که واحدهای دروس دوره کارشناسی حقوق را گذرانده باشند مجاز به شرکت در آزمون هستند.
  6.  شرایط سنی: پروانه کارآموزی وکالت دادگستری در حوزه قضائی استان تهران فقط به کسانی داده می‌شود که هنگام ثبت نام سن آنها از چهل سال تمام بیشتر نباشد و برای سایر حوزه‌های قضائی پروانه کارآموزی به کسانی داده می‌ شود که هنگام ثبت‌ نام  سن آنها از پنجاه سال تمام بیشتر نباشد.
  7.  برای اشخاصی پروانه کارآموزی صادر می شود که دارای شرایط مندرج در قوانین و مقررات ناظر بر وکالت باشند.

 

مطالعه یک مطلب بسیار مهم: قبولی در آزمون وکالت 

 

کانون وکلا در ایران

کانون وکلا یا کانون وکلای دادگستری، انجمنی غیردولتی در کشورهای مختلف است که در جهت پشتیبانی از وکلا و نیز نظارت بر عملکرد آن‌ها تشکیل می‌شود. در ایران کانون وکلای دادگستری مؤسسه‌ای است مستقل و دارای شخصیت حقوقی که در مقر هر دادگاه استان تشکیل می‌شود.

کانون وکلا قدیمی‌ ترین سازمان مردم نهاد ایرانی است که به موجب لایحه استقلال کانون وکلا در سال ۱۳۳۱ به عنوان نهادی با شخصیت حقوقی و مستقل وجود آمد، هرچند پیش از آن هم موجودیت داشت. هیئت مدیره، رئیس، دادگاه انتظامی وکلا و دادسرای انتظامی وکلا از نهادهای هر کانون هستند.

ارگانهای معطی پروانه وکالت و شرایط مربوط به هرکدام

درحال حاضر دو نهاد در ایران مجوز اعطای پروانه وکالت دارند:

1- کانون وکلای دادگستری( اسکودا)

2- مرکز مشاوران و کارشناسان رسمی قوه قضاییه

 

شرایط شرکت در آزمون وکالت کانون وکلا

شرایط شرکت در آزمون وکالت کانون وکلا به شرح زیر می باشد:

  1. تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
  2.  دارا بودن دانشنامه لیسانس یا بالاتر حقوق (از دانشکده های حقوق داخل یا خارج کشور که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد) یا دانشنامه لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح.
  3. کسانی که  فاقد مدرک کارشناسی حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح بوده و فقط دارای مدارک بالاتر آن هستند، حق شرکت در آزمون را ندارند؛ بنابراین از ارائه ی مدارک بالاتر به جز مدارک کارشناسی عنوان شده خودداری نمایند.
  4.  مدرک معادل حوزوی مدرکی است که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.
  5.   دارندگان مدارک کارشناسی ناپیوسته حقوق با مدرک کاردانی مرتبط به شرط آن که واحدهای دروس دوره کارشناسی حقوق را گذرانده باشند، مجاز به شرکت در آزمون هستند.
  6.  شرایط سنی: پروانه کارآموزی وکالت دادگستری در حوزه قضائی استان تهران فقط به کسانی داده می‌ شود که هنگام ثبت نام سن آنها از چهل سال تمام بیشتر نباشد و برای سایر حوزه‌ های قضائی پروانه کارآموزی به کسانی داده می‌شود که هنگام ثبت‌ نام  سن آنها از پنجاه سال تمام بیشتر نباشد.
  7.  برای اشخاصی پروانه ی کارآموزی صادر می شود که دارای شرایط مندرج در قوانین و مقررات ناظر بر وکالت باشند.

 

شرایط شرکت در آزمون وکالت مرکز مشاوران قوه قضاییه

شرایط شرکت در آزمون وکالت مرکز مشاوران قوه قضاییه به شرح زیر می باشد:

  1. تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران.
  2. داشتن حداقل 24 و حداکثر 65 سال تمام شمسی
  3. داشتن حداقل دانشنامه معتبر کارشناسی از دانشکده‌ های معتبر داخلی یا خارجی (در حالت اخیر، به شرط ارزیابی رسمی) در رشته حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی یا تحصیلات حوزوی با حداقل تحصیلات سطح 2 در هنگام ثبت نام (مدارک معادل پذیرفته نمی شود. (به تغییرات آزمون در سال 1401 توجه شود.))
  4. داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان. (معافیت تحصیلی پذیرفته نمی شود. (به تغییرات آزمون در سال 1401 توجه شود.))
  5. عدم سوء پیشینه مؤثر کیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی.
  6. عدم اعتیاد به مواد مخدر و سکرآور به تائید سازمان پزشکی قانونی و عدم تجاهر به فسق.
  7. نداشتن سوء شهرت.
  8. داشتن وثاقت و تعهد به اصل نظام و قانون اساسی.
  9. عدم محکومیت به انفصال دائم از خدمات قضایی یا خدمات دولتی یا وکالت دادگستری و یا سلب صلاحیت
  10. عدم اشتغال (اعم از رسمی ، قراردادی ، پیمانی) در وزارتخانه ها ، موسسات ، سازمانها و شرکتهای دولتی ، نهادهای انقلاب اسلامی، شهرداریها و موسسات مامور به خدمات عمومی و عدم اشتغال به شغل سردفتری یا دفتریاری دفاتر اسناد رسمی یا دفاتر ازدواج و طلاق و عدم اشتغال به کارشناسی رسمی دادگستری.

 

مهارت و دانش مورد نیاز برای موفقیت در شغل وکالت

مهارت و دانش مورد نیاز برای موفقیت در شغل وکالت عبارت است از:

- مهارت عالی در سخنوری و نوشتن جهت تنظیم متن دفاعیه و قرائت آن در دادگاه.

- توانایی تحلیل میزان زیادی از اطلاعات.

- دقت بالا و توجه زیاد به جزئیات؛ زیرا کوچکترین موضوعی می تواند بر مسیر پرونده تأثیرگذار باشد و بی توجهی به آن آثار غیر قابل جبرانی به همراه داشته باشد.

-توانایی توضیح موارد قانونی برای افراد غیر متخصص به صورت خوب و واضح

-اعتماد به نفس زیاد به منظور دفاع کامل از موکل در صحن دادگاه

-توانایی متقاعد کردن دیگران

-توانایی تحمل فشار کاری زیاد و انجام چندین کار به طور همزمان

 -درایت و همدلی با موکل خود به منظور ایجاد اعتماد به نفس و آرامش در او در جهت پیشبرد بهتر پرونده.

-شهامت و جسارت

-راز داری- زیرا وکلا اطلاعات بسیار خصوصی موکلان خود را به منظور دفاع بهتر از پرونده کسب می کنند و باید برای موکلان خود رازدار خوبی باشند

- آشنایی با مسائل مالی و اعداد و ارقام به خصوص اگر با اموال و کارهای مالی سر و کار دارید.

-آشنایی نسبی با علوم جامعه‌شناسی، روانشناسی، انسان شناسی و علوم فلسفه - زیرا حقوق با این علوم ارتباط نزدیکی دارد و برای موفق شدن در این شغل باید با آنها آشنا بود.