بازار کار و آینده شغلی وکالت
بازار کار و آینده شغلی وکالت

بازار کار و آینده شغلی وکالت

در خصوص بازار کار و آینده شغلی وکالت باید گفت ورود به شغل وکالت از دو جنبه، قابل دست یابی است. وکالت در مواردی که نیاز به پروانه وکالت دارد مانند وکالت در دعاوی دادگستری و مراجع قضایی و وکالت در مواردی که نیاز به پروانه وکالت ندارد، مانند وکالت در مراجع اداری، ثبت، بیمه – اداره کار، گمرک و غیره...

اما برای آن دسته از مواردی که وکالت در آنها نیازمند پروانه وکالت می‌ باشند، نیاز به اخذ این پروانه از 2 نهاد زیر می باشد: 

1-کانون وکلای دادگستری (اسکودا)

2- مرکز وکلا، مشاوران و کارشناسان رسمی قوه قضائیه

افرادی که علاقه مند به وکالت در مراجع قضایی می‌ باشند باید حتماً از یکی از این دو نهاد پروانه وکالت اخذ کنند؛ اما عزیزانی که صرفاً تمایل به انجام امور اداری، بیمه، ثبت، دارایی، شهرداری، گمرک و ... دارند، می‌ توانند پس از تسلط به قوانین عام و خاص مربوطه، اقدام به انجام امور وکالتی در این حوزه ها برای موکلین خود نمایند. لازم به ذکر است اگر به هر دلیل محدوه کاری این حوزه ها به مراجع قضایی و دادگستری مربوط شود، در اینجا دیگر ورود یا پروانه وکالت مجاز خواهد بود.

 

برای ثبت نام در سیستم مشاوره و برنامه ریزی آزمون وکالت، ارتباط با مشاور متخصص و دریافت یک جلسه مشاوره به لینک زیر مراجعه نمایید.

 

 

تفاوت بین حوزه کانون وکلا و مرکز مشاوران قوه قضاییه

سوالی که ذهن اکثر داوطلبان را در مورد بازار کار و آینده شغلی وکالت، درگیر کرده است، این است که چه فرقی بین  فعالیت در حوزه کانون وکلا و مرکز مشاوران قوه قضاییه وجود دارد؟

دراین خصوص باید گفت که در هر دوی این نهادها پس از گذراندن مراحل قانونی و کار آموزی، پروانه پایه ی یک اعطا میگردد که هیچ فرقی باهم ندارد و ازنظر دایره کار کاملا شبیه به هم می باشد؛ اما آنچه که متفاوت است نحوه ی کارآموزی، مدت کار آموزی و نحوه اخذ پروانه پایه یک می باشد. البته این موضوع درآزمون سال های گذشته با تغییرات چشمگیری در خصوص آزمون مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه روبه رو بوده است.

درخصوص کانون وکلا داوطلبان پس از قبولی در آزمون تستی و پس از سیر مراحل اداری، وارد دوره 18 ماهه کار آموزی می شوند که درطول دوره حق اخذ پرونده های حقوقی را با توجه به معیار مشخص دارند. در واقع می توانند فعالیت کنند و ازاین راه درآمد داشته باشند؛ اما داوطلبان مرکز مشاوران پس ازقبولی درآزمون تستی وارد مرحله مصاحبه می شوند و پس از گذر از مرحله مصاحبه تحقیقات وارد دوره ی کارآموزی شده که در این مدت، حق فعالیت کاری در این زمینه را تا قبل از آزمون سال 98 نداشتند و صرفا باید به کار آموزی می پرداختند. بعد از گذر از مرحله کارآموزی ایشان پروانه پایه دو اخذ می کردند  و بعد از دو سال میتوانستند پروانه پایه یک اخد کنند؛ اما در سال 98 این موضوع ( نحوه اخذ پروانه ی پایه یک وکالت در مرکز مشاوران قوه قضاییه ) با تغییرات قابل توجهی روبه رو شده است.

 

مطالعه یک مطلب بسیار مهم: قبولی در آزمون وکالت 

 

وکلای کانون وکلا به کار مسلط ترند یا وکلای مرکز مشاوران قوه قضاییه؟

متاسفانه در مورد بازار کار و آینده شغلی وکالت مدتی است که این بحث مطرح شده که وکلای کانون وکلا به کار مسلط ترند یا وکلای مرکز مشاوران قوه قضاییه. دوستان توجه داشته باشید صرف قبولی یا عدم قبولی در آزمون نشانه قدرت و تسلط در کار نیست. این خود فرد است که در مدت کارآموزی و گذر از آزمون، باید خود را آنچنان به قوانین و اصول حقوقی مسلط کند که بتواند کار را به نحو احسن انجام دهد. با این وصف فرقی ندارد که فرد از وکلای کانون وکلا باشد یا وکلای مرکز مشاوران و در هر دو عنوان یک وکیل می تواند فردی خبره و کارآمد باشد.