بازار کار کارشناسی ارشد روانشناسی 
بازار کار کارشناسی ارشد روانشناسی 

 

 

 

بازار کار کارشناسی ارشد روانشناسی

یکی از رشته هایی که در همه مقاطع طرفداران زیادی دارد، رشته روانشناسی می باشد و یکی از سوالاتی که بارها داوطلبان در جلسات مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد راونشناسی مطرح می کنند، در مورد بازار کار گرایش های ارشد این رشته است. به همین دلیل در این مطلب تیم مشاوره و برنامه ریزی ارشد روانشناسی 3گام به صورت تفکیکی به توضیح بازار کار گرایش های کارشناسی ارشد مجموعه روانشناسی پرداخته اند. برای ارتباط با مشاور تخصصی این رشته و دریافت یک جلسه مشاوره می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

 

 

بازار کار کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی

همانطور که گفته شد هدف رشته روانشناسی عمومی تحقیق و پژوهش در زمینه روانشناسی عمومی است؛ اما با توجه به اینکه در ایران پروژه های اندکی تحت حمایت سازمان ها و نهادها قرار می گیرند اکثر فارغ التحصیلان این گرایش پس از شرکت در کارگاه های تخصصی روان درمانی، وارد حوزه ی درمان اختلالات می شوند. علاوه بر این در صورتی که نهادهای دولتی مثل آموزش و پرورش جذب نیرو داشته باشند، به عنوان مشاور مدرسه و یا دبیر درس روانشناسی مشغول به کار می شوند. 

بازار کار رشته روانشناسی اسلامی محدود به آموزش و پژوهش است؛ به این معنا که دانش آموختگان می توانند دروس مرتبط با این رشته را در دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و یا حوزه های علمیه تدریس کنند. علاوه بر این به انجام پژوهش در زمینه موضوعات روانشناسی اسلامی بپردازند.

 

معرفی کارشناسی ارشد روانشناسی را در سایت 3گام مطالعه کنید.

 

بازار کار کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی 

بازار کار رشته روانشناسی بالینی، در مراکز درمانی اعم از بیمارستان ها و کلینیک های روانشناسی می باشد. فارغ التحصیلان رشته روانشناسی بالینی به تشخیص و درمان اختلالات روانشناختی در این مراکز می پردازند. علاوه بر این ممکن است افرادی از سوی برخی سازمان های دولتی و قانونی مثل قوه قضاییه ارجاع داده شده تا مورد ارزیابی روانشناختی قرار بگیرند. یکی دیگر از حوزه هایی که روانشناسان بالینی می توانند در آن فعالیت داشته باشند، آموزش در حوزه های روانشناسی بالینی است. گروه هدف این آموزش ها ممکن است مردم عادی و یا دیگر روانشناسانی باشند که قصد دارند در یک زمینه مهارت های لازم را به دست آورند. در گرایش خانواده درمانی فرد می تواند به تشخیص و درمان مشکلات موجود بین اعضای خانواده مثل مشکلات زوجین، مشاوره قبل از ازدواج، و تعارضات موجود بین والد و فرزندان بپردازد. افرادی که در گرایش بالینی کودک تحصیل می کنند، پس از اتمام دوره تحصیلی می توانند به تشخیص و درمان مشکلات رفتاری یا روانشناختی در گروه سنی کودک و نوجوان بپردازند. این مشکلات ممکن است مشکلات رفتاری (مثل پرخاشگری، لجبازی) و همچنین مشکلات روانشناختی و درمان اختلالات (افسردگی، اضطراب، وسواس، و یا بیماری های مختص کودکان مثل اوتیسم) را در برگیرد. با توجه به بالاتر رفتن فرهنگ خانواده ها در زمینه مراجعه به روانشناس کودک و اهمیت والدین به سلامت روان فرزند خود و از طرف دیگر به دلیل افزایش برخی اختلالات مثل اختلالات طیف اوتیسم، بازار کار رشته روانشناسی بالینی از وضعیت خوبی برخوردار است.

 

بازار کار کارشناسی ارشد روانسنجی

کارشناسی ارشد روانسنجی برای افرادی مناسب است که بخواهند محقق و پژوهشگر شوند و یا در کلینیک کار اجرای آزمون های روانی را انجام دهند تا ارزیابی بالینی مراجعان (آسیب های مغزی- کودکان استثنایی و ...) به شیوه ی دقیق تری انجام شود؛ همچنین در مدرسه می توان به اجرای آزمون های هوشی و یا ارزیابی تحصیلی و ... بپردازند. دانش آموختگان روانسنجی با توجه به کاربردهای آن در سازمان و اداره جات و کلینیک و مدارس و دانشگاه ها میتواندد مشغول به کار شوند. کاربردهای آن در زمینه های پیش بینی (به عنوان مثال پیش بینی میزان پیشرفت تحصیلی) و گزینش و انتخاب (همچون ارزیابی افراد برای سمت های شغلی مناسب) و طبقه بندی (مثلا طبقه بندی بیماران و یا طبقه بندی دانش آموزان) و ارزیابی (به عنوان مثال ارزیابی میزان پیشرفت بیماری و یا نتیجه بخشی یک روش درمانی) است. با توجه به اینکه هم اکنون فقط یک دانشگاه به ارائه ی این گرایش می پردازد و تعداد فارغ التحصیلان آن به نسبت بقیه گرایش ها کمتر است، بازار کار رشته روانسنجی هنوز اشباع نشده است. همچنین سازمان و اداره جات و به طور کلی واحدهای اداری و اجرایی به ضرورت کاربردهای روانسنجی در ارتقای کارشان پی برده اند. 

 

 

 

بازار کار کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی

مشاغل مربوط به آموزش وتحقیق و همچنین انجام کارهای مربوط به مشاوره و مصاحبه ی شغلی و گزینش وانجام آزمون های روانی وارزیابی و برگزاری کلاس های آموزشی مرتبط با مسائل روانشناسی، مشاوره با مدیریت سازمان در جهت برنامه‌ ریزی هرچه بهتر نیروی انسانی، ارائه ی مشاوره در زمینه ی تبلیغات و نیازشناسی مخاطب بر حسب سن و فرهنگ و ... و روانشناسی مهندسی و پویایی و بالندگی سازمانی از جمله فعالیت های روانشناسان صنعتی و سازمانی است. بازار کار کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی به نسبت گرایش های بالینی و عمومی محدودتر است و همچنین از شهرت کمتری برخوردار است؛ زیرا بسیاری از مدیران هنوز به اهمیت کار روانشناسان سازمانی پی نبرده اند و یا روانشناسان گرایش های دیگر به انجام فعالیت های تخصصی آنان می پردازند. قابل ذکر است که جایگاه و درآمد گرایش فوق در کشورهای توسعه یافته از وضعیت ایده آلی برخوردار است. در صورتیکه علاقه مندان به این گرایش مسلط به آزمون ها و مصاحبه های مربوطه باشند و بتوانند در شرکت های بزرگ و مطرح همچون نفت و پتروشیمی و ... جذب شوند و یا ایده های نابی در این زمینه داشته باشند (چنانچه مورد استقبال واقع شود) به لحاظ کاری و درآمدی در جایگاهی مطلوب قرار خواهند گرفت. گفتنی است آینده ی کاری رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی تا حدودی بسته به رونق اقتصادی و صنعتی و تولیدی و میزان درآمد شرکت ها و کارخانه ها و اداره جات می باشد و به علاوه ی این که تا چه میزان به ضرورت وجود روانشناسان صنعتی و سازمانی پی برده شود.

 

 بازار کار کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی

کارشناسی ارشد کودکان استثنایی مناسب افرادی است که از صبر و حوصله ی فراوانی برخوردار هستند و در مواجه با مسائل خاص فیزیولوژیک این کودکان همچون عدم کنترل آب دهان و عدم توانایی نوشتن و تکلم صحیح و ... می توانند شرایط را کنترل کنند؛ البته قابل ذکر است که مشخصات و ناتوانی های هر گروه در بعضی موارد مشابه و در بعضی دیگر متفاوت است؛ به عنوان مثال کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری در صورتی که مبتلا به دیگر اختلالات نباشند به لحاظ جسمانی سالمند. مشاغلی چون تدریس و مشاوره و انجام کارهای درمانی و پیاده سازی بعضی از تئوری های روانشناسی در جهت بهبود و ارتقای کیفیت زندگی این کودکان، از جمله فعالیت های این گرایش است. همانطور که پیشتر ذکر شد؛ امروزه، شناسایی و تشخیص اختلال و پرورش استعداد ها و آموزش این افراد مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به افزایش مراقبت های دوران بارداری و کودکی همچون آزمایش های غربالگری و افزایش آگاهی های عمومی در زمینه ی تغذیه و فرزند پروری و عوامل موثر بر سلامت یا بیماری جنین و کودک، انتظار می رود که میزان ابتلا به بعضی از این اختلالات کمتر شود اما از طرفی با توجه به گزارش انجمن اوتیسم، از هر 68 نفر، یک نفر مبتلا به این بیماری است؛ بنابراین میزان شیوع هر اختلال در نوسان است و با توجه به اهمیت گفتاردرمانی و کاردرمانی و نیازمندی والدین این کودکان به آگاهی از روش های ارتباطی و رفتاری و اهمیت تشخیصی برای آنها، بازار کار رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی در حد مطلوبی ارزیابی می شود.

 

بازار کار کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی

بازار کار کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، برای افرادی مناسب است که به طور کلی دغدغه ی تعلیم و تربیت دانش آموزان و ارتقای سطح کیفی مدارس را دارند. همچنین علاقه مند به کار با کودک و نوجوان و مولفه های مربوط به آن همچون ارتباط والد – فرزند و ... هستند. از طریق این گرایش می توان در حوزه ی اختلالات یادگیری به طور تخصصی فعالیت کرد. دانش آموختگان گرایش روانشناسی تربیتی می توانند به استخدام رسمی آموزش و پرورش در آینده و به شغل معلمی مشغول شوند و یا در مدارس و مراکز مشاوره در حیطه ی مربوط به راهنمایی و مشاوره بپردازند. با توجه به افزایش مراکز مشاوره و افزایش اهمیت سطح کیفیت مدرسه و شناخت و شیوه ی برخورد و ارتباط موثر با فرزندان از سوی خانواده ها و آموزش و پرورش و جامعه در سال های آتی بازار کار کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی, مطلوب ارزیابی می شود؛ هرچند برای دانش آموختگان این گرایش برای ارائه ی خدمات مشاوره ای نیاز به افزایش دانش خود از طریق کارگاه های تخصصی و مطالعه ی آزاد، ضروری است.