معرفی دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جنسی

دوره دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جنسی، شاخه ای از علوم انسانی و علوم پزشکی است. این دوره مجموعه ای هماهنگ از فعالیت های آموزشی، پژوهشی و بالینی است که در آن دانشجویان طی دوره های آموزشی با ابعاد مختلف خانواده و سلامت جنسی آشنا می شوند. ابعاد مختلف خانواده و سلامت جنسی در حوزه های علوم پزشکی، روانشناسی، علوم تربیتی، اخلاق، فقه و حقوق می باشد. فارغ التحصیلان این دوره می توانند متناسب با نیاز های کشور به مشاوره، درمان، آموزش، مدیریت و پژوهش در امر خانواده و سلامت جنسی بپردازند.

هدف این رشته تربیت دانش آموختگان دوره های رسمی پزشکی عمومی و کارشناسان ارشد روانشناسی بالینی به منظور تامین و تکمیل کادر مشاوره ای و درمانی مراکز تخصصی کشور است. این مراکز تخصصی در زمینه ی مشاوره و درمان مراجعه کنندگان و کادر علمی مراکز آموزشی در زمینه خانواده و سلامت جنسی فعالیت می نمایند.

تربیت نیروهای متخصص به منظور برنامه ریزی در حوزه سلامت جنسی در مراکز علمی و پژوهشی، انجام تحقیقات علمی و دستیابی به آخرین دستاوردهای علمی در زمینه خانواده و سلامت جنسی و انجام مشاوره و درمان به مراجعه کنندگان در مراکز تخصصی، از اهداف دیگر دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جنسی می باشد.

از زمینه های فعالیت متخصصین این رشته در مراکز تخصصی مشاوره ای و درمانی، تلاش برای تشکیل خانواده سالم، حفظ و ارتقای آن و جلوگیری از انحراف و فروپاشی خانواده می باشد.

منابع دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جنسی 98

انتخاب بهترین منابع دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جنسی 98 با توجه به شرایط و زمان داوطلبان، یکی از مهم ترین بخش های آمادگی برای کنکور دکتری 98 است.

مشاوران 3 گام بر اساس هدف، شرایط و مدت زمان مطالعه داوطلب مناسب ترین منابع را معرفی می نمایند. برای اطلاع از منابع در پنل مشاوره و برنامه ریزی ما ثبت نام نمایید.

ضرورت ایجاد دوره دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جنسی

با توجه به این که روابط جنسی یکی از مسائل مهم در زندگی زناشویی است و پژوهش های مختلف و آموزش مهارت های جنسی به زوجین، تاثیر زیادی در حفظ و استحکام بنیان خانواده دارد، نیاز به دوره های تخصصی در این زمینه به شدت احساس می شود. با ارائه ی آموزش های لازم توسط دانش آموختگان این رشته به خانواده ها و انجام مشاوره ها و درمان های لازم، می توان روابط جنسی را کنترل کرد تا به صورت زیبا و سازنده بروز نماید.

به دلیل وجود ارتباط تنگاتنکی که بین موضوع خانواده و سلامت جنسی با فرهنگ مذهبی و اجتماعی جامعه وجود دارد، دوره های تخصصی موجود در کشور پاسخگوی نیازهای جامعه نیست و جایگاه آموزش صحیح مسائل جنسی منطبق با منابع اسلامی و پرورش افراد متخصص در این زمینه در برنامه های آموزشی کلان کشور خالی می باشد. به همین دلیل با ایجاد دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جنسی سعی شده است که در برنامه های آموزشی، با محور قرار دادن ارزش های دینی و فرهنگی حاکم بر کشور، از تجارب کشورهای دیگر نیز استفاده شود. 

بازار کار دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جنسی

بازار کار دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جنسی در مراکز درمانی، آموزشی و پژوهشی و همچنین، مراکز مرتبط با امور اجتماعی و فرهنگی و حقوقی می باشد. متخصصان این رشته در این مراکز ضمن ارائه خدمات مشاوره ای، با شناخت دقیق ریشه ی اختلالات جنسی توسط ابعاد علوم پزشکی و علوم انسانی، به درمان آن می پردازند. آن ها همچنین موارد خاص را که نیاز به خدمات مشاوره ای و درمانی تخصصی تر توسط روانشناس و یا پزشک دارند، به آن ها ارجاع می دهند.

نحوه و شرایط پذیرش دانشجو دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جنسی

داوطلبان آزمون دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جنسی باید از شرایط عمومی و اختصاصی زیر برخوردار باشند.

شرایط عمومی دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جنسی:

1.داشتن شرایط عمومی پذیرش دانشجوی دوره دکتری تخصصی، مطابق با ضوابط و مقررات وزارت علوم

2.کسب نمره قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه

داوطلبان باید حد نصاب لازم را در نمره امتحان کتبی کسب کنند. پس از کسب حد نصاب لازم، 60 درصد نمره قبولی به امتحان کتبی و 40 درصد نمره قبولی به مصاحبه، تعلق خواهد گرفت.

3.داشتن معافیت دائم و یا معافیت تحصیلی و یا کارت پایان خدمت برای آقایان الزامی است.

شرایط اختصاصی دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جنسی:

1.داشتن مدرک پزشکی عمومی یا کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی از یکی از دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی (داشتن مجوز نظام روانشناسی برای روانشناسان بالینی میتواند در زمان مصاحبه به عنوان امتیاز تلقی شود.)

2.متاهل و حداقل یک سال از شروع زندگی رسمی مشترک داوطلب گذشته باشد.

3.دارای حداقل 29 سال و حداکثر 40 سال سن.

4. دارای ضوابط و شرایط اخلاقی مناسب و سلامت جسمانی و روانی بر اساس گزینش دانشگاه.

5. نداشتن تعهد قانونی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پزشکان.

6.داشتن مدرک معتبر زبان (IELTS. MCHE. TOFEL) یا معادل آنها در هنگام ثبت نام.

پذیرفته شدگان در صورت کسب امتیاز لازم در آزمون کتبی و مصاحبه میتوانند تا قبل از امتحان جامع مدرک زبان فوق را به آموزش دانشگاه محل تحصیل خود ارائه دهند.

 

رشته های مجاز برای شرکت در آزمون دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جنسی

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته های علوم تربیتی در تمامی گرایش ها، روانشناسی در تمامی گرایش ها، بهداشت و درمان (پزشکی عمومی، پرستاری)، توانبخشی (علوم پزشکی)، مشاوره در تمامی گرایش ها و سنجش و اندازه گیری میتوانند در آزمون دکتری روانشناسی شرکت کنند.

مدت دوره دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جنسی

داوطلبین ورود به رشته دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جنسی، با گذراندن 4 ترم آموزش نظری و عملی، ارائه طرح تحقیقاتی به گروه، موفقیت در امتحان جامع، گذراندن 1.5 سال آموزش بالینی (کارورزی) در مراکز مشاوره ای و درمانی و انجام رساله دکتری (جمعا 4 سال)، موفقیت در آزمون نظری و شفاهی دانشنامه تخصصی در آخر دوره و داشتن حداقل یک مقاله در مجلات معتبر پژوهشی، میتوانند مدرک دکتری تخصصی خانواده و سلامت جنسی دریافت نمایند.

دانشجو موظف است قبل از شروع دوره کارورزی، طرح نامه تحقیقی خود را پس ار تایید استاد راهنما به گروه ارائه دهد.

دانشجو میتواند از زمان شروع آموزش کارورزی رساله دکتری خود را شروع کند.

چنانکه دانشجو نتواند در 2 نوبت امتحان جامع، نمره قبولی کسب نماید و یا در 2 نوبت امتحان کتبی یا شفاهی پس از ارائه رساله مردود شود، لغو دوره خواهد شد.

دوره کارورزی بالینی دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جنسی

کارورزی در کلینیک مشاوره و درمان: این دوره به مدت 14 ماه در تمام ایم هفته به جز 5 شنبه ها و ایام تعطیل و حداقل به مدت 8 ساعت در روز، زیر نظر اساتید گذرانیده خواهد شد.

کارورزی در بخش ارولوژی (برای دانشجویان مرد) به مدت دو ماه.

کارورزی در بخش زنان ( برای دانشجویان زن) به مدت دو ماه.

کارورزی در بخش روانپزشکی برای همه دانشجویان به مدت یک ماه.

در صورت موافقت گروه یک ماه از دوره کارورزی در کلینیک میتواند در بخش روانپزشکی گذرانده شود.

در مدت 18 ماه کارورزی، دانشجویان از فرصت یک ماهه برای مرخصی میتوانند استفاده نمایند.

 

دروس و ضرایب آزمون دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جامعه

 دروس و ضرایب آزمون دکتری روانشناسی خانواده وسلامت جامعه  به شرح زیر می باشد:

ضریب دروس عمومی که شامل زبان عمومی دکتری و استعداد تحصیلی است برابر 1 و ضریب دروس تخصصی برابر 4 است.

 

عنوان درس ضریب
دروس تخصصی در سطح کارشناسی روانشناسی رشد و شخصیت  4
در سطح کارشناسی ارشد آمار و روش تحقیق (کمی و کیفی)
نوروسایکولوژی
آسیب شناسی روانی
زبان انگلیسی 1
استعداد تحصیلی  1

 

دروس و تعداد واحد های دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جامعه

واحد های درسی دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جامعه مطابق جدول زیر است:

 

تعداد واحد

نام درس

18

دروس عملی و نظری

سه ترم

کارورزی

18-24

رساله

 

دروس دکتری روانشناسی خانواده و سلامت جنسی -دروس جبرانی

دروس پیش نیاز بر اساس صلاح دید گروه خانواده و سلامت جنسی، با توجه به رشته تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای پذیرفته شدگان، ارائه میگردد. این دروس در صورت ضرورت، قبل از دروس اصلی ارائه میشود. در صورتی که تعداد دروس ارائه شده کمتر از تعداد واحد های یک ترم تحصیلی باشد گروه میتواند برخی از دروس اصلی را همزمان ارائه کند. تعداد واحد های پیش نیاز برای دانشجویان پزشکی 10 واحد و برای دانشجویان رشته روانشناسی 8 واحد می باشد.