معرفی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات

در سال های اخیر فناوری اطلاعات به واژه ای پرکاربرد و متداول در کشورهای مختلف جهان تبدیل شده است و قابلیت های این فناوری، تمام ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است. به کارگیری فناوری اطلاعات در ادارات و سازمان های دولتی و خصوصی، صنعتی و غیر صنعتی و انتفاعی و غیر انتفاعی، نیازمند مدیریت و راهبری است و حتی در کشورهای توسعه یافته، منجر به ایجاد چالشی به نام مدیریت فناوری اطلاعات شده است. هدف از برگزاری دوره دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، تربیت افراد متخصصی است که توانایی گسترش کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان ها و انجام تحقیقات و ارائه ی مقالات علمی متناسب با نیازهای روز جامعه را داشته باشند. همچنین تربیت اعضای هیئت علمی کارآمد و مسلط به دانش روز، جهت تدریس و پژوهش در دانشگاه های کشور از دیگر اهداف این رشته می باشد.

با توجه به ضرورت برنامه ریزی  و هدایت و کنترل، رشته مدیریت فناوری اطلاعات به عنوان یک میان رشته مطرح شده و در برنامه درسی دانشکده های مدیریت و مهندسی در سراسر جهان قرار گرفته است. دانشجویان این رشته در اغلب موارد در چند دانشکده تحصیل می کنند و معمولا دروس متفاوتی را میگذرانند. هدف از ارائه ی دروس متفاوت در این رشته این است که دانشجویان دانش مناسبی را در کلیه زمینه های مورد نیاز پژوهش کسب نمایند.

گرایش های دکتری مدیریت فناوری اطلاعات

گرایش های دکتری مدیریت فناوری اطلاعات شامل گرایش کسب و کار هوشمند و گرایش  مدیریت خدمات و توسعه فناوری می باشد.

گرایش های دکتری مدیریت فناوری اطلاعات: گرایش کسب و کار هوشمند

گرایش کسب و کار هوشمند، به هوشمند سازی فرایند کسب و کار جهت انجام فعالیت های اجرایی، آموزشی و پژوهشی می پردازد. موضوعاتی مانند کسب و کار هوشمند، استراتژی های مدیریت دانش سازمانی، وب معنایی و شبکه های عصبی مصنوعی محور فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشجویان دکترای مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار هوشمند را تشکیل می دهد.

گرایش های دکتری مدیریت فناوری اطلاعات: گرایش مدیریت خدمات

گرایش مدیریت خدمات، به فعالیت های سازمان دهی شده به منظور طراحی، برنامه ریزی، تحویل، بهره برداری و کنترل خدمات فناوری اطلاعات برای ارائه به مشتریان می پردازد.

گرایش های دکتری مدیریت فناوری اطلاعات: گرایش توسعه فناوری

گرایش توسعه فناوری به استراتژی های توسعه کسب و کار الکترونیکی و مدیریت سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات می پردازد.

رشته های مجاز برای شرکت در آزمون دکتری مدیریت فناوری اطلاعات

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد در تمامی رشته ها می توانند در آزمون دکتری مدیریت فناوری اطلاعات شرکت کنند.

منابع دکتری مدیریت فناوری اطلاعات 98

انتخاب بهترین منابع دکتری مدیریت فناوری اطلاعات 98 با توجه به شرایط و زمان داوطلبان، یکی از مهم ترین بخش های آمادگی برای کنکور دکتری 98 است.

مشاوران 3 گام بر اساس هدف، شرایط و مدت زمان مطالعه داوطلب مناسب ترین منابع را معرفی می نمایند. برای اطلاع از منابع در پنل مشاوره و برنامه ریزی ما ثبت نام نمایید.

دروس و ضرایب آزمون دکتری فناوری اطلاعات

 دروس و ضرایب آزمون دکتری مدیریت فناوری اطلاعات به شرح زیر می باشد:

ضریب دروس عمومی که شامل زبان عمومی دکتری و استعداد تحصیلی است برابر 1 و ضریب دروس تخصصی برابر 4 است.

طول دوره دکتری مدیریت فناوری اطلاعات

دوره دکتری مدیریت فناوری اطلاعات جهت یک دوره چهار ساله مشتمل بر 8 نیم سال تحصیلی طراحی شده است. معمولا دانشجویان در دو سال اول (نیم سال های اول تا چهارم) دروس مورد نظر را گذرانده و در امتحان جامع شرکت میکنند. دو سال پایانی (نیم سال های پنجم تا هشتم) صرف ارائه موضوع و تحقیق بر روی رساله میگردد که این موضوع به مدت دو ترم نیز قابل تمدید می باشد.

شرایط پذیرش دکتری مدیریت فناوری اطلاعات

برای ورد به دوره دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، داوطلبان باید دارای شرایط زیر باشند:

1.داشتن گواهینامه کارشناسی ارشد در یکی از رشته های مورد تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت

2.موفقیت در آزمون کتبی

3.انجام مصاحبه عملی

4.پس از پذیرش نهایی، دانشجویان موظفند قبل از برگزاری آزمون جامع، مدرکی دال بر احراز توانایی در زبان عمومی از طریق آزمون های کشوری (تافل با نمره بیش از 500، تولیمو نمره بیش از 550 و آیلتس نمره بیش از 50) را کسب و ارائه نمایند.

دروس و واحد های درسی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات

دروس و واحدهای درسی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، به صورتی طراحی گردیده تا دانشجویان بتوانند به کمک استاد راهنما دانش مناسبی را در زمینه مورد نظر جهت تحقیق و پژوهش بدست آورند.

دوره دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دارای 36 واحد مطابق جدول زیر می باشد:

 

دروس دکتری مدیریت فناوری اطلاعات

تعداد واحد

نام درس

12

دروس اصلی و مشترک

6

دروس اختصاصی گرایش

18

رساله

36

جمع کل

 

از میان 18 واحد درسی، 12 واحد اصلی مشترک بین هر دو گرایش و 6 واحد اختصاصی مربوط به هر گرایش در نظر گرفته شده است.

 

دروس دکتری مدیریت فناوری اطلاعات- دروس جبرانی

برای رفع کمبودها و با توجه به این که دانشجویان این دوره از رشته های مختلف دانشگاهی پذیرش می شوند، 8 واحد درسی نیز به عنوان پیش نیاز ارائه شده است.