عوامل موثر بر انتخاب رشته کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا 98

عوامل موثر بر انتخاب رشته کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا 98

انتخاب  رشته یکی از مهم ترین مراحل برای داوطلبان کنکور ارشد مهندسی هوافضا 98 است. به دلیل تخصصی و پیچیده بودن انتخاب رشته و تاثیر عوامل بسیاری بر روی آن، دپارتمان مشاوران تخصصی ارشد مهندسی هوافضا 3گام در این مطلب به معرفی کلی عوامل موثر بر انتخاب رشته کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا 98 پرداخته اند.

مهم ترین و تعیین کنندترین عامل در انتخاب رشته ارشد مهندسی هوافضا، علاقه داوطلب است. لازم است داوطلبان علاقه را معیار اصلی خود برای انتخاب رشته قرار دهند. علاقه تنها عاملی است که پیشنهاد می شود به هیچ وجه نادیده گرفته نشود. داوطلبانی که به دلیل عوامل دیگر از علاقه خود در انتخاب رشته صرف نظر می کنند، ممکن است در سال های آینده از انتخاب خود پشیمان شوند. پس به هیچ وجه و به خصوص تحت تاثیر حرف های دیگران از علاقه خود صرف نظر نکنید.

علاقه یک مفهوم کلی است و می تواند علاقه به شهر، دانشگاه و یا رشته باشد. عوامل دیگری نیز در انتخاب رشته ارشد مهندسی هوافضا موثر هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

 

انتخاب رشته یک موضوع تخصصی و پیچیده است و کاملا به شرایط داوطلب بستکی دارد. بنابراین باید به صورت منحصر به فرد انجام شود. با توجه به این موضوع پس از اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا 98، داوطلبان می توانند از  مشاوره حضوری یا تلفنی با مشاوران متخصص 3گام و یا نرم افزار انتخاب رشته کارشناسی ارشد 98 بهره مند شوند.

 

 

کانال کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا به تازگی راه اندازی شده است. برای عضویت در این کانال بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

 

 

نکته خیلی مهم: داوطلبان توجه داشته باشند که ادامه مباحث به صورت کلی آورده شده است و ممکن است در تمامی حالات و برای تمام افراد صدق نکند.

 

اهمیت انتخاب گرایش در انتخاب رشته کارشناسی ارشد هوافضا 98

انتخاب گرایش، یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب رشته کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا 98 است. با توجه به این که در کنکور ارشد هوافضا همه گرایش ها یک ضریب دارند و اکثر داوطلبان در همه گرایش ها، رتبه یکسانی دارند، امکان انتخاب گرایش های متنوعی برای آن ها وجود دارد. این موضوع، انتخاب گرایش را یک مقدار برای آن ها مشکل می کند. اولین اصل در انتخاب گرایش، علاقه است و باید گرایشی را انتخاب کنید که علاقه بیشتری به آن دارید. اما به طور کلی می توان به نکات زیر اشاره کرد.

به طور کلی کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا، چهار گرایش اصلی و مادر دارد که عبارتند از:  جلوبرندگی، دینامیک پرواز و کنترل، سازه های هوایی و آیروداینامیک. در کنار این گرایش ها دو گرایش دیگر نیز وجود دارد: مهندسی فضایی و سوانح هوایی و صلاحیت های پروازی.

گرایش سوانح هوایی و صلاحیت های پروازی، یک گرایش کاملا نظامی و خاص است که فقط در صورت داشتن علاقه و در نظر گرفتن تمامی شرایط پیشنهاد می شود.

گرایش مهندسی فضایی هم یک گرایش خاص است و این گرایش هم در صورت داشتن علاقه پیشنهاد می شود.

از بین چهار گرایش اصلی در مرحله اول باید علاقه و تخصص را معیار انتخاب قرار دهید اما در صورت برابر بودن شرایط، دو گرایش جلوبرندگی و دینامیک پرواز، حدوداً شرایط بهتری را نسبت به دو گرایش دیگر دارند.

اهمیت انتخاب دانشگاه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد هوافضا 98

در انتخاب رشته کارشناسی ارشد هوافضا 98، بعد از انتخاب گرایش باید انتخاب دانشگاه توسط داوطلبان مورد توجه قرار گیرد. در مورد انتخاب دانشگاه، اگر به یک زمینه تخصصی خیلی خاص علاقه دارید و می دانید که در این زمینه کدام استاد و کدام دانشگاه قوی تر است، باید دانشگاه مدنظر را در اولیت قرار دهید؛ اما اگر زمینه خاصی مدنظرتان نیست، به نکات زیر توجه کنید.

  1. دانشگاه شریف حدوداً در تمامی گرایش ها برترین دانشگاه است.
  • دانشگاه تهران به دلیل اینکه هوافضا را در مقطع کارشناسی ندارد و ارشد هوافضا، زیر مجموعه ی دانشکده علوم و فنون است، مقداری ضعیف تر از نام دانشگاه تهران است.
  • بین دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه تهران، در اکثر گرایش ها دانشکده هوافضا امیر کبیر بهتر است اما از لحاظ برندینگ، اعتبار و امکانات رفاهی دانشگاه تهران بهتر است. انتخاب بین این دو دانشگاه کار پیچیده ای و وابسته به شرایط و علائق داوطلبان است.

 

پس از مشخص کردن اهداف و اولویت هایی که برای خود دارید، مشورت با افرادی که اطلاعات بیشتری در زمینه گرایش های مختلف یا سطح علمی دانشگاه ها دارند، می تواند به شما کمک کند انتخاب دقیق تری داشته باشید.  

 

  1. دانشگاه خواجه نصیر و علم و صنعت، در زمینه هوافضا تا حد زیادی در یک سطح هستند. انتخاب باید با توجه به گرایش انتخابی و وضعیت اساتید دو دانشگاه در آن گرایش، انجام شود.
  2. چند دانشگاه نظامی در مقطع کارشناسی ارشد هوافضا پذیرش دارند که لازم است با اطلاع کامل از شرایط پذیرش آن ها، در فرم انتخاب رشته چیده شوند.
  • دانشگاه های شهرستان ها سطح خیلی بالایی ندارند و به جز دانشگاه فردوسی، بقیه حدوداً در یک سطح هستند.

 

نکته دیگری که بسیاری از داوطلبان را وسوسه می کند، نحوه انتخاب رشته دانشگاه محور است؛ یعنی تمام گرایش های یک دانشگاه اول انتخاب می شود و سپس سراغ دانشگاه دیگری می روند و همین طور تا آخر. این روند به طور کلی نه تایید می شود و نه رد، اما حتما باید گرایش های انتخابی از بین گرایش هایی باشد که به آن ها علاقه دارید. 

روند دیگری که ممکن است داوطلبان در انتخاب رشته ارشد هوافضا در پیش بگیرند، انتخاب رشته گرایش محور است؛ یعنی ابتدا تمام کد رشته های یک گرایش همه یا برخی از دانشگاه ها را انتخاب می کنند و سپس سراغ گرایش دیگری می روند. این روش نیز به صورت کلی تایید یا رد نمی شود اما پیشنهاد می شود که فقط در صورتی انجام شود که به یک گرایش خاص به شدت علاقه دارید و نمی خواهید سراغ گرایش هایی دیگر بروید.

 

به طور کلی انتخاب رشته درست، ترکیبی از حالت دانشگاه محور و گرایش محور است و سهم هر کدام از این روش ها با توجه به شرایط و علائق هر فرد متفاوت است.​

 

اهمیت شهریه دانشگاه ها در انتخاب رشته کارشناسی ارشد هوافضا 98

یکی دیگر از عوامل موثر بر انتخاب رشته کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا، شهریه دانشگاه های مختلف است. به طور کلی کد رشته ها از لحاظ شهریه شامل دوره های نوبت دوم (شبانه)، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و پیام نور می شود. با توجه به اینکه انتخاب رشته دانشگاه آزاد جدا از انتخاب رشته سراسری است، در این دسته بندی به آن اشاره ای نشده است.

دوره های روزانه و نوبت دوم هیچ تفاوتی به جز هزینه و امکانات رفاهی دانشگاه (خوابگاه و...)  با یکدیگر ندارند. اگر داوطلبی توان پرداخت شهریه را دارد و از نظر خوابگاه هم مشکلی ندارد، باید در فرم انتخاب رشته خود، کد رشته های دوره نوبت دوم هر گرایش را (در صورت وجود) دقیقا بعد از کد رشته های دوره روزانه قرار دهد. اما در صورت مهم بودن مسائل مالی و خوابگاه  (با توجه به میزان اهمیت این موارد) باید کد رشته های نوبت دوم را به انتخاب های پایین تر منتقل کند و یا از لیست انتخاب رشته حذف نماید.

در مورد انتخاب کد رشته های دانشگاه های پردیس خودگردان در انتخاب رشته ارشد هوافضا، می توان گفت که  اساتید این دانشگاه ها تفاوتی با دوره های روزانه و نوبت دوم ندارند؛ اما شهریه دانشگاه های پردیس خودگردان از نوبت دوم (شبانه) بیشتر است. همچنین در مدرک تحصیلی این افراد، سبک پذیرش پردیس خودگردان قید می شود. این کد رشته ها به داوطلبانی توصیه می شود که امکانات مالی خوبی دارند اما رتبه مناسب جهت پذیرش در دانشگاه های برتر را ندارند.

دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور هم با توجه به هزینه و کیفیت آموزش در انتخاب های آخر توصیه می شود.

اهمیت آینده شغلی و بازار کار در انتخاب رشته ارشد هوافضا 98

در انتخاب رشته معمولا پر تکرار ترین سوال بین داوطلبان بازار کار هر گرایش است. در مورد بازار کار وضعیت فعلی کشور و رشته مهندسی هوافضا خیلی جالب نیست و تمامی مواردی که در ادامه گفته می شود همگی به صورت نسبی مطرح شده است. به طور کلی شما در هر گرایشی اگر یک فرد قوی باشید قطعا شانس بالایی در بازار کار خواهید داشت و پیشنهاد می شود که علاقه را در اولویت قرار دهید.  گرایش های خاص یعنی مهندسی فضایی و  سوانح بازار کار محدود تری نسبت به گرایش های دیگر دارند و فقط در صورت وجود علاقه پیشنهاد می شود .

چهار گرایش دیگر در حالت کلی تفاوت زیادی ندارند اما گرایش های جلوبرندگی و دینامیک پرواز حدوداً شرایط بهتری دارند و این به این دلیل است که به دلیل اشتراکات زیادی که با مهندسی مکانیک دارند امکان انجام کارهای مختص مهندسی مکانیک نیز در ان ها وجود دارد.

 

 

اهمیت محل دانشگاه (دوری یا نزدیکی دانشگاه به محل زندگی داوطلب) در انتخاب رشته کارشناسی ارشد هوافضا 98

یکی دیگر از مواردی که ذهن داوطلبان را در انتخاب رشته کارشناسی ارشد هوافضا 98 به خود مشغول می کند، محل دانشگاه (دوری یا نزدیکی دانشگاه به محل زندگی داوطلب) است. در حالت کلی اگر شاغل نیستید و یا شرایط خاص دیگری ندارید، قطعا دانشگاه های سطح یک و دو  تهران در اولویت هستند. یعنی دانشگاه های شریف، تهران، امیرکبیر، علم و صنعت، مدرس و خواجه نصیر. بعد از این دانشگاه ها، اگر ساکن یکی از شهرهای اصفهان، شیراز و یا مشهد (و یا تبریز) هستید، می توانید یا دانشگاه های سطح سه تهران (بهشتی و نظامی ها ) و یا دانشگاه های شهر خود را انتخاب کنید. نحوه انتخاب با توجه به شرایط و اهداف هر داوطلب متفاوت است. در بین دانشگاه های دیگر شهرستان ها، حدوداً تفاوت خاصی وجود ندارد و نزدیک ترین را باید انتخاب کنید.

توصیه مشاوران تخصصی دپارتمان ارشد هوافضا 3گام به همه داوطلبان (غیر از داوطلبان شاغل و شرایط خاص) این است که اولویت اول خود را دانشگاه های تهران، سپس دانشگاه اصلی نزدیک ترین شهر از بین اصفهان، شیراز ،مشهد (و تبریز) و در نهایت دانشگاه های شهر خود قرار دهند. در واقع به جز دانشگاه های سطح یک شهرستان یعنی مشهد، اصفهان، شیراز و (تبریز)، دانشگاه های اول بقیه استان ها با یکدیگر تفاوت خاصی ندارند و بهتر است نزدیک ترین را انتخاب کنید.

اهمیت ادامه تحصیل در مقطع دکتری در انتخاب رشته ارشد هوافضا 98

به داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارند، توصیه می شود که حتما به این موضوع توجه داشته باشند که دانشگاه مدنظر مقطع دکترا گرایش انتخابی را دارد یا نه. در آزمون ورودی مقطع دکتری مصاحبه بسیار مهم هست و اکثر اساتید علاقه دارند که دانشجوهای مقطع ارشد خود و دانشجویانی که نسبت به آن ها شناخت دارند را انتخاب کنند.

همچنین اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری مهندسی هوافضا را در داخل کشور ندارید، باید به وجود داشتن مقطع دکتری در گرایش انتخابی در دانشگاه های مد نظر توجه کنید ( به خصوص دانشگاه های شهرستان ) زیرا وجود مقطع دکتری نشان از قوی تر بودن هیئت علمی در آن گرایش دارد.

اهمیت قصد ادامه تحصیل در مقطع دکتری در خارج از کشور در انتخاب رشته ارشد هوافضا 98

با توجه به تمایل روزافزون داوطلبان این رشته به ادامه تحصیل در مقطع دکتری در خارج از کشور، لازم است این دسته از داوطلبان در زمان انتخاب رشته به این موضوع توجه داشته باشند. در حالت کلی بحث ادامه تحصیل در خارج از کشور به عوامل بسیار زیادی وابسته است،اما مهم ترین موضوعی که باید در هنگام انتخاب رشته کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا 98 و بعد از آن مورد توجه قرار گیرد، کاربرد نظامی زمینه کاری داوطلب در ارشد است. در این زمینه دو گرایش مهندسی فضایی و سوانح، شرایط خوبی ندارند، اما چهار گرایش دیگر شرایط مشابه ای دارند. 

همچنین انتخاب دانشگاه های برتر تهران نیز در این مورد بسیار کمک کننده است، این موضوع به دلیل شناخته شدن این دانشگاه ها نیست زیرا به جز دانشگاه شریف و تا حدی دانشگاه تهران و آن هم در موارد خیلی کم بقیه دانشگاه ها عملا شناخته شده نیستند اما قرار گرفتن در دانشگاه های برتر تهران باعث می شود شما در فضا و اتمسفری قرار بگیرید که بسیاری از دانشجویان دیگر نیز قصد اپلای دارند و این موضوع بسیار کمک کننده است.

 

تک تک عوامل موثر بر انتخاب رشته کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا 98، به صورت اجمالی معرفی شدند، اما قطعا انتخاب رشته محدود به این عوامل نیست و شرایط خود داوطلب نیز بسیار مهم و تعیین کننده می باشد. این موضوع باعث می شود که دو داوطلب با رتبه یکسان، کاملا انتخاب رشته متفاوتی را انجام دهند.

 

توصیه مشاورا ن تخصصی دپارتمان ارشد مهندسی هوافضا 3گام به همه داوطلبان این است که کورکورانه و بر اساس دانش محدود و یا صحبت های یک دوست انتخاب رشته خود را انجام ندهند و بعد از بررسی تمامی جوانب و صحبت با مشاوران متخصص و با تجربه اقدام به انتخاب رشته نمایند.