مدیریت جلسه کنکور 

آمادگی برای جلسه کنکور

مدیریت جلسه کنکور از آن موارد مهم و حیاتی است که تاثیر زیادی در قبولی داوطلبان دارد. همچنین کاهش اضطراب کنکور به میزان زیادی عملکرد داوطلبان را تحت تاثیر قرار می دهد. استرس شب کنکور و سر جلسه کنکور باعث می شود که داوطلبان نتوانند از زحمات خود نتیجه بگیرند و این موضوع باعث افسردگی و نا امیدی آن ها می شود. داشتن آرامش و غلبه بر استرس کنکور از آن مواردی است که مشاوران کنکور سراسری 3گام، دائما با داوطلبان خود تمرین می کنند تا با آمادکی کامل روحی و جسمی سر جلسه حاضر شوند.

 

 

مدیریت جلسه کنکور: تکنیک تورهای نجات

  • برای مقابله با این افکار و استفاده از حداکثر توانایی در کمال آرامش، یک تکنیک به شما آموزش خواهم داد به نام تورهای نجات!
  • فرض کنید قرار است حد فاصل دو ساختمان بلند را از روی یک چوب باریک عبور کنید. خیلی دلهره‌آور و اضطراب‌زاست و درواقع غیر ممکن! اما اگر هنگام عبور از این مسیر شما چتر نجات داشته باشید و با طناب‌های محافظ شما را با یک هلی‌کوپتر مهار کرده باشند و در زیر مسیر عبور، تورهای نجات پهن کرده باشند که در صورت سقوط هیچ آسیبی به شما وارد نشود؛ حال چطور؟ آیا باز هم مثل قبل، این مسیر دلهره‌آور و اضطراب‌ زاست؟

با پهنِ این تورهای نجات خواهید دید که با چه آرامشی در جلسة آزمون سراسری حاضر شده و نتیجة دلخواه خود را کسب خواهید کرد و اگر نتیجه آنگونه که انتظار داشتید رقم نخورد، نگران نیستید زیرا از قبل برایش یک تور نجات پهن کرده‌اید.

مدیریت جلسه کنکور: هوش تحصیلی (IQ) و هوش هیجانی (EQ)

هوش تحصیلی (IQ) تنها موردی نیست که در آزمون سراسری مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد، بلکه داوطلبان کنکور علاوه بر مهارت‌های تحصیلی باید از یک سری مهارت‌ های فراتحصیلی نیز برای موفقیت در این آزمون سرنوشت‌ ساز کنکور بهره ببرند.

هوش هیجانی (EQ) یکی از فاکتورهایی است که در آزمون سراسری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در واقع توانایی مدیریت بر خود و شرایط آزمون از مؤلفه‌های این هوش در جلسة آزمون به حساب می‌آید که یک داوطلب کنکوری برای موفقیت در آزمون باید این دو مؤلفه را تقویت کند.

 

 

مدیریت جلسه کنکور: مواجه شدن یا سوالات سخت

گاهی در جلسة آزمون سراسری اتفاقاتی برای داوطلبان رخ می‌دهد که از قبل پیش بینی نشده و باعث اضطراب و نگرانی داوطلب می‌شود و همین امر در نتیجة آزمون او تأثیر می‌گذارد.

یک از این عوامل، مواجه شدن با سؤالات سخت است که گاهی داوطلب در یک درس خاص با یک سؤال یا چند سؤال سخت روبه‌رو شده و گاهی هم با یک یا چند درس سخت در آزمون مواجه می‌شود که سختی سؤالات از تصور و آمادگی او خارج است و داوطلب انتظار چنین سؤالاتی را در کنکور ندارد.

حال چاره چیست؟! برخی از داوطلبان هنگام مواجه شدن یا اینگونه سؤالات کنترل خود را از دست داده و دچار اضطراب می‌شوند و این اضطراب در کل آزمون آن‌ها تأثیر گذاشته و نتیجه نامطلوبی کسب می‌کنند. اما برخی دیگر با تقویت هوش هیجانی در خود، در مواجهه با این سؤالات کاملاً هوشمندانه عمل کرده و اجازه نمی‌دهند یک یا چند سؤال دشوار بر کل آزمون آن‌ها تأثیر بگذارد.

مدیریت جلسه کنکور : تقویت هوش هیجانی

تقویت هوش هیجانی، خود بحث مفصلی است و نیازمند تمرین در طول سال خواهد بود و جداگانه به آن خواهیم پرداخت. اما در اینجا به چند نکته کوتاه اشاره می‌ کنم:

هنگام مواجه شدن با سؤالات سخت و غیرمنتظره، خونسردی خود را حفظ کنید و به راحتی با تکنیک‌های مدیریت خود و مدیریت جلسة آزمون سعی کنید از آن سؤالات عبور کنید یا با علامتی آن‌ها را مشخص کرده که اگر در پایان آزمون فرصتی باقی ماند به آن‌ها فکر کنید.

هرگز فراموش نکنید که شما در کنکور بسته به هدفی که برای خود برگزیده‌اید فقط باید به تعدادی از سؤالات که بلد هستید پاسخ دهید و این امر در آرامش شما بسیار مؤثر است. همچنین فراموش نکنید که اگر شما با سؤالی سخت مواجه می‌شوید، سایر داوطلبان از این قاعده مستثنی نبوده و آن‌ها هم با این سؤالات مواجه خواهند شد و اصطلاحاً می‌گوییم؛ آزمون اگر سخت است، برای همه سخت است! کسی موفق خواهد بود که در مواجهه با این سؤالات بتواند خود و آزمون را مدیریت کند.

 

 

مطالب مرتبط:

زمان شروع جمع بندی کنکور 98

مطالعه و برنامه ریزی برای  کنکور سراسری 98 در بهمن و اسفند 

ترس از شکست در کنکور