مطالعه و برنامه ریزی برای کنکور سراسری در بهمن و اسفند  

 

استراتژی مطالعه و برنامه ریزی کنکور 98 در بهمن و اسفند

 

بهمن و اسفند برای کنکوری‌ ها یکی از نقاط عطف منحنی آزمون سراسری است. به همین دلیل دپارتمان مشاوران کنکور سراسری موسسه 3گام در این مطلب به برنامه ریزی برای کنکور در ماه های بهمن و اسفند می پردازند. همچنین شما می توانید با ثبت نام در سیستم مشاوره و برنامه ریزی ما با مشاوران کنکورهای سراسری (ریاضی، تجربی و انسانی) در ارتباط باشید و از یک جلسه مشاوره حضوری یا تلفنی بهره مند شوید.

پس از ثبت نام داوطلب در سیستم مشاوره و برنامه ریزی، مشاور تخصصی کنکور سراسری با او تماس می گیرد. مشاور تخصصی در اولین جلسه مشاوره به بررسی نقاط قوت و ضعف داوطلب در هر درس می پردازد. میزان زمان مفیدی را که داوطلب می تواند روزانه به مطالعه اختصاص دهد به کمک مشاور مشخص می شود. این اطلاعات اساس کار مشاور برای تنظیم برنامه ی داوطلب است. مشاور بر اساس اطلاعاتی که از هر داوطلب می گیرد و دانش و تجربه ای که در زمینه اهمیت درس ها، حجم کتاب ها و محتوای هر کدام از منابع دارد، سیستم برنامه ریزی داوطلب را تنظیم می کند. همچنین بر اساس منحنی فراموشی، برنامه مرورهای داوطلب ریخته می شود. مطمئنا نتیجه همگام شدن با این برنامه دقیق، به دست آوردن یک رتبه عالی در کنکور  سراسری است.

مشاوران ما در تلاشند با معرفی بهترین منابع کنکور سراسری (برای داوطلبان نظام جدید و قدیم) و برنامه ریزی درست و هدفمند، راه را برای داوطلبان جهت کسب رتبه مناسب هموار نمایند. 

 

استراتژی مطالعه و برنامه ریزی برای کنکور سراسری در بهمن و اسفند 

در بهمن و اسفند یک لیست از امور باقی مانده قبلی خود (مباحث باقی مانده پایه و نیمسال اول سال آخر) تهیه کنید تا خیالتان از بابت آن‌ها راحت شود. یکی از راه‌های از بین رفتن نگرانی‌ها، نوشتن آنهاست. البته نه به این معنی که بدست فراموشی سپرده شوند، بلکه به این معنی که بعداً در فرصتی مناسب به آن‌ها خواهید پرداخت.

حال نوبت آن رسیده که یک استراتژی دقیق برای این دوران داشته باشیم. یک لیست از تمام دروس خود تهیه کنید و میانگین درصد هر درس در آزمون‌های آزمایشی گذشته را روبه‌روی آن‌ها یادداشت کنید. سپس باید علت عدم نتیجه‌گیری خود در هر درس را پیدا کرده و متناسب با آن یک راهکار اتخاذ کنید.

اگر در درس یا مبحثی ضعف دارید می توانید راهکارهایی مثل افزایش تعداد تست در هفته، معلم خصوصی و ... را اتخاذ نمایید.

اگر بی دقتی شما در آزمون‌های آزمایشی زیاد است، می‌ توانید بی‌دقتی‌های خود را در دفترچه‌ای یادداشت کرده و قبل از هر آزمون آزمایشی آن‌ها را مرور نمایید.

اگر درصد شما در یک درس در منزل بیشتر از درصدی است که در آزمون آزمایشی کسب می‌ کنید، به این معنی است که شما مشکل مهارتی دارید. می توانید با تست زنی به شیوه زماندار در منزل مشکلات مهارتی خود را به حداقل ممکن برسانید و در جلسه آزمون آزمایشی هم با مدیریت آزمون و زمان، درصد خود را ارتقاء دهید.

در صورتی که احساس کردید مشکلتان حاد بوده و با روش‌های مرسوم امکان حل شدن آن وجود ندارد، حتماً به یک مشاور تحصیلی کنکور سراسری مراجعه نمایید.

درنهایت اگر در این دوران با برنامه عمل کنید و راه‌های پیشگیری و مقابله با سرماخوردگی روحی را جدی بگیری، قطعاً با موفقیت از این دوران عبور خواهید کرد.

 

نحوه مقابله با فشار روحی و افت انرژی داوطلبان کنکور سراسری 

اکثر داوطلبان کنکور در این دوران با فشار روحی یا اصطلاحاً با سرماخوردگی روحی مواجه می‌شوند. البته ابتلا به این سرماخوردگی دیر یا زود برای همه اتفاق می‌افتد؛ برخی در بهمن و اسفند و برخی هم در فروردین و یا دیرتر حتی شاید هم زودتر!

آنچه در این میان مهم است، نحوه مقابله با فشار روحی داوطلبان کنکور سراسری و البته مهم تر از آن روش پیشگیری از آن است. پس از پایان دوران پیش‌جمع‌ بندی مبحثی 1، بهتر است داوطلبان چند روزی را به استراحت بپردازند تا انرژی خود را بازیابی کنند. البته جدی گرفتن ورزش و استراحت در برنامة هفتگی و روزانه، احتمال ابتلا به سرماخوردگی روحی را بسیار کاهش می‌هد.

درصورت احساس ضعف روحی در این دوران توصیه می‌کنیم این حس را جدی بگیرید و به آن بی‌ توجهی نکنید. سرماخوردگی روحی مانند سرماخوردگی جسمی، نیازمند استراحت است. اگر احساس ابتلا به این بیماری به شما دست داد، حتماً چند روزی را فارغ از درس و مطالعه وکنکور، به خود استراحت دهید. می‌ توانید با هماهنگی خانواده و همراه با آنها به مسافرت کوتاه 2 یا 3 روزه بروید. این کار معجزه می‌ کند!

فراموش نکنید سرماخوردگی روحی نیز مانند سرماخوردگی جسمی مُسری است! پس از ارتباط با افراد مبتلا به این بیماری به شدت پرهیز کنید.

سعی کنید به اموری بپردازید که حالتان را خوب می‌ کند، تفریح، بازی، ورزش، دیدن یک فیلم کمدی، ارتباط با افرادی که انرژی مثبت دارند و حال شما را خوب می‌ کنند؛ تمام این موارد می‌ تواند در بهبود سرماخوردگی روحی به شما کمک کنند.

اما مهم‌ ترین توصیه در مواقعی که با افت انرژی روبه‌رو شدید این است که اهداف خود را مجدد مرور کنید، آن‌ها ‌را اضافه و کم کنید و اصطلاحاً اهدافتان را همانند یک درخت هرس کنید. یک‌ بار دیگر نقشه گنج خود را ترسیم کنید و خود را در موقعیتی تجسم نمایید که به هدف خود رسیده‌اید. از قدرت خارق‌العاده‌ای که خداوند در ناخودآگاه تمام انسان‌ها قرار داده غافل نشوید و آن قدرت تجسم اهداف است. مطمئن باشید که فقط کافیست طلب کنید تا خدا هرآنچه می‌خواهید و البته به صلاح شما هست را فراهم نماید. خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «اُدعونی أسْتَجِب لَکُم...». بخوانید مرا تا اجابت کنم شمارا! بدون کوچک‌ ترین مکثی خداوند می‌ فرمایند هرآنچه از من بخواهید برایتان مستجاب خواهم کرد. پس هر زمان که ناامیدی به شما روی آورد، اهداف خود را مرور کنید و از یاد خدا غافل نشوید که او حاضر به برآورده کردن آرزوهای شماست. 

در مطالب بعدی مشاوران کنکور سراسری 3گام، به توضیح مطالبی در مورد دوران مطالعاتی نوروز، دوران رفع اشکال در اردیبهشت ماه، جمع بندی دروس نیمسال دوم و جمع بندی نهایی می پردازند.