نمونه برنامه ریزی برای کنکور ارشد مکانیک 

از مهمترین موضوعاتی که ذهن داوطلبان کنکور ارشد را درگیر می کند روش برنامه ریزی می باشد. همچنین با توجه به این که برنامه ریزی برای کنکور ارشد، نیازمند دقت و توجه زیادی می باشد، دپارتمان ارشد مکانیک 3گام، به منظور آشنایی داوطلبان با روش درست برنامه ریزی و مطالعه برای کنکور ارشد مهندسی مکانیک این مطلب را آماده کرده اند. پیشنهاد می کنیم شما هم برای موفقیت در کنکور ارشد مکانیک از هم اکنون با ثبت نام در سیستم مشاوره و برنامه ریزی ما مطابق با این روش پیش بروید. همچنین می توانید از طریق لینک زیر یک جلسه مشاوره حضوری یا تلفنی با مشاور تخصصی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک و رتبه برتر این رشته نیز  رزرو کنید.

 

 

در زیر به توضیح این سیستم پویا می پردازیم:

 

گام اول نمونه برنامه ریزی برای کنکور ارشد مکانیک: انتخاب دروس

اولین قدم در هنگام برنامه ریزی برای  کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، انتخاب تعداد دروس برای مطالعه است. در اکثر گرایش های کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، غالب بر 15 درس ضریب یک یا بیشتر دارند و لازم است که مطالعه شوند. به دلیل حجم بالای این دروس و همچنین سطح سوالات کنکور ارشد مکانیک، عملا فقط تعداد کمی از داوطلبان می توانند همه ی دروس را مطالعه و اکثر داوطلبان لازم است یک یا چندین درس را حذف کنند. انتخاب دروس حذفی یکی از مهم ترین و در عین حال چالش برانگیز ترین مراحل برنامه ریزی برای کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک است. در صورتی که این مرحله به اشتباه انجام شود، کلیه تلاش و برنامه ریزی های داوطلب بی فایده خواهد شد. به همین دلیل، مشاورین دپارتمان ارشد مهندسی مکانیک 3گام، حساسیت زیادی روی این مرحله دارند و برای انتخاب دروس حذفی، سه عامل کلی را برای هر داوطلب به صورت اختصاصی مورد بررسی قرار می دهند. این سه عامل عبارتند از:

  • سطح درسی داوطلب در دروس مختلف، گرایش مورد علاقه داوطلب و نظر خود داوطلب نسبت به دروس مختلف
  • میزان وقت گیر و سخت بودن مطالعه هر درس
  • میزان سختی سوالات هر درس در کنکور ارشد

بعد از صحبت های اولیه با داوطلب و استخراج اطلاعات مورد نیاز، دروس حذفی، با توجه به سه عامل گفته شده برای هر داوطلب تعیین می شود. نکته مهم در انتخاب دروس حذفی در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، اصل عدم تقلید است. در واقع در برخی از مباحث مشاوره ای برای کنکور ارشد می توان از روند افراد موفق در کنکور تقلید کرد اما بحث حذف دروس به هیچ وجه جزو این مباحث نیست و دروس حذفی با توجه به شرایط داوطلب تعیین می شوند. مطلب روش مطالعه درس مکانیک سیالات در کنکور ارشد مهندسی مکانیک را در سایت 3گام بخوانید.

 

گام دوم  نمونه برنامه ریزی برای کنکور ارشد مکانیک: انتخاب منابع درست

بعد از انتخاب دروس نوبت به انتخاب منابع می رسد که در قسمت مدیریت کتاب های موجود در پنل برنامه ریزی داوطلب، این کار انجام می شود. در این بخش انواع مختلفی از منابع کنکور ارشد مکانیک و انتشارات آن ها، گنجانده شده است. مشاور مربوطه با توجه به اطلاعات یکتا و مختص هر داوطلب (اطلاعاتی که خود داوطلب به مشاور داده است) و تسلطی که خود مشاور بر بهترین منابع کنکور ارشد مکانیک دارد (به دلیل موجود بودن تمام کتاب های کنکور در فروشگاه موسسه 3گام و دسترسی مشاوران به آن ها) شروع به انتخاب منابع می نماید. در این مرحله از برنامه ریزی، مشاور تخصصی، با توجه به وقت باقی مانده تا کنکور، سختی و آسانی آن درس به خصوص در کنکور، بودجه بندی، الویت ها و پیش نیاز های مورد نیاز، اقدام  به انتخاب منابع و در صورت لزوم  حذف یا افزودن مباحث و فصول هر درس در برنامه می کند.

موردی که در این انتخاب بسیار مهم هست، پیش بینی سطح سوالات کنکور ارشد مکانیک پیش رو می باشد. مشاور این پیش بینی را با توجه به تحلیل کنکور های ارشد مکانیک سال های گذشته، جزوه اساتید دانشگاه های تهران و بررسی کنکور دکترای سال های قبل، انجام می دهد. این یک کار کاملا حرفه ای می باشد و مشاوران دپارتمان ارشد مکانیک 3گام، قبل از شروع دوره اصلی داوطلبان، به تحلیل این مسئله می پردازند.

 

 

انتخاب آزمون و منابع

 

انتخاب منابع کنکور ارشد مکانیک

 

 

 

 

گام سوم نمونه برنامه ریزی برای کنکور ارشد مکانیک: انتخاب نوع برنامه ریزی

برنامه ریزی ارشد مکانیک با توجه به شرایط زمانی داوطلب، به دو صورت روزانه یا هفتگی انجام می پذیرد.

 

زمان بندی

 

برنامه ریزی روزانه برای کنکور ارشد مکانیک

برنامه ریزی روزانه، مختص داوطلبانی است که زمان مطالعه ی بسیار زیادی در هفته دارند و برنامه و مشغله زندگی روزهای هفته آن ها، کاملا مشخص است. این داوطلبان از قبل می دانند، هر روز چند ساعت می توانند مطالعه کنند. در برنامه ریزی روزانه، میزان مطالعه در هر ساعت و در هر روز مشخص است. شایان ذکر است که تعداد ساعات مطالعه در روز و این که این زمان به چند قسمت چند ساعتی یا دقیقه ای تقسیم شود، کاملا بر اساس خواست داوطلب و به تشخیص مشاور است. سیستم برنامه ریزی به صورت پویا و داینامیک طراحی شده است که با نظرات و نیازهای طیف متنوعی از داوطلبین قابلیت انطباق داشته باشد.

 

برنامه ریزی کنکور ارشد مکانیک

 

 

برنامه ریزی هفتگی برای کنکور ارشد مکانیک

برنامه ریزی هفتگی، برای داوطلبانی است که وضعیت کاری و زندگی مشخصی ندارند و هر وقت زمان آزاد داشته باشند، شروع به مطالعه می کنند. در این نوع از برنامه ریزی، برنامه به صورت روزانه مشخص نمی شود و فقط ساعت مطالعه کلی هر درس، در کل هفته مشخص می شود. در واقع برنامه ریزی هفتگی برای کنکور ارشد مکانیک، مخصوص داوطلبان شاغل و داوطلبینی است که برنامه روزانه ی مشخصی ندارند. به عنوان مثال داوطلب به مشاور اعلام می کند که بیست ساعت در هفته می تواند مطالعه کند اما چه روزهایی مشخص نیست.

برای این دسته از داوطلبان، برنامه هفتگی انتخاب می شود که در این برنامه ریزی به اندازه ساعات اعلام شده توسط داوطلب، سرفصل های مطالعه او در هفته مشخص می شود.

 

برنامه هفتگی

 

 

 

نمونه جدول برنامه ریزی کنکور ارشد مکانیک

در آخر خروجی این فرآیند، جدول برنامه ریزی زیر بوده که داوطلب آن را می بیند و به راحتی برنامه خود را به اجرا در می آورد. بخشی از مباحث دور اول صرفا مطالعه می شود و بخشی که باید وارد تست یا مرور شود نیز نماد خود را دارد. جدول برنامه ریزی کنکور ارشد مکانیک، باعث می شود که یکی از بزرگترین دغدغه ها و سردرگمی های داوطلبان در مورد مرور و تست زنی برطرف شود.

 

جدول برنامه ریزی کنکور ارشد مکانیک

 

 

گام چهارم نمونه برنامه ریزی برای کنکور ارشد مکانیک: نیم نگاهی به آینده

این بخش آنالیز برنامه ریزی می باشد و داوطلب می تواند زمان اتمام دوره اول مطالعات، زمان شروع و پایان دوره تسلط را ببیند. این بخش یک اطمینان خاطر برای تمام دانشجویان است، زیرا روند و مسیر پیش روی خود را به وضوح می بینند. همچنین پیش بینی مطالعات داخل هفته جاری داوطلب نیز در این بخش قرار می گیرد. در واقع در بخش آنالیز برنامه ریزی موسسه 3گام ، داوطلب می تواند به صورت کامل زمان اتمام تک تک دروس و زمان اتمام دور اول مطالعه و دور دوم مطالعه را ببیند. مشاور بر اساس آنالیز، تغییرات لازم را در روند مطالعه داوطلب انجام می دهد که داوطلب مشکلی بابت اتمام برنامه نداشته باشد.

 

آنالیز برنامه ریزی

 

 

گام پنجم نمونه برنامه ریزی برای کنکور ارشد مکانیک: ثبت گزارش کار هفتگی

داوطلب، هر هفته باید یک گزارش کار در پنل برنامه ریزی خود ثبت کنند. در واقع در این گزارش میزان مطالعه ی داوطلب در هفته نسبت به برنامه ی او تعیین می شود. ثبت دقیق گزارش کار باعث می شود که مشاور، از روند مطالعه داوطلب آگاه شود. در صورتی که داوطلب نتواند به صورت کامل مطابق با برنامه پیش برود، مباحث جامانده دوباره در برنامه ی هفته بعد گنجانده می شود. از دید مشاوران ارشد مکانیک موسسه 3گام، این بخش تعیین کننده ترین بخش کل برنامه ریزی است، زیرا مشاور از این طریق، عملکرد دقیق داوطلب را می بیند و برنامه هفته آتی او را تنظیم می کند. تنظیم سرعت دروس، اهمیت دروس و ... نیز کاملا به نوع گزارش داده شده مرتبط است. در واقع تفاوت اصلی برنامه ریزی 3گام با برنامه های کاغذی، داینامیک بودن و تنظیم آن، مطابق با شرایط داوطلب می باشد.

 

ثبت گزارش کار

 

 

گام ششم نمونه برنامه ریزی برای کنکور ارشد مکانیک: برنامه ی مرور

یکی دیگر از بخش های مهم برنامه ریزی کنکور ارشد مکاینک، برنامه مرور است. یک روز در هفته (ممکن است با پیش رفتن دروس، بیشتر هم شود ) به مرور اختصاص می یابد.

در این روش، مرور هر سر فصلی که داوطلب در طول هفته مطالعه کرده است، اولین بار دو هفته بعد، سپس پنج هفته بعد و به همین ترتیب طبق جدول لایتنر، در برنامه روز مرور داوطلب قرار می گیرد. این روش مرور، باعث می شود که داوطلبین در پایان دور اول مطالعه، حداقل تمامی فصول را دو یا سه بار مرور کند و مشکل فراموشی تا حد زیادی با برنامه مرور برطرف خواهد شد. در ادامه نمونه ای از برنامه مرور برنامه ریزی کنکور ارشد مکانیک برای  یکی از داوطلبان نشان داده شده است.

 

برنامه مرور