ارشد مشاوره یا روانشناسی
ارشد مشاوره یا روانشناسی

 

 

ارشد مشاوره یا روانشناسی؟

ارشد مشاوره یا روانشناسی؟ این سوالی است که بسیاری از داوطلبان تغییر رشته ای در مقطع ارشد که رشته کارشناسی آن ها غیر مرتبط است، از مشاور تخصصی کارشناسی ارشد رشته مشاوره در دپارتمان ارشد مشاوره 3گام می پرسند. به همین دلیل در این مطلب مشاوران تخصصی ما به مواردی که باید این داوطلبان در نظر بگیرند تا از شک و تردید خارج شوند، پرداخته اند.

دپارتمان ارشد مشاوره 3گام برای داوطلبان تغییر رشته ای برنامه ویژه ای دارد و اطلاعات جامع و دقیقی را در مورد منابع مناسب، نحوه برنامه ریزی و مطالعه دروس، نکات تستی، انگیزشی و مدیریت زمان در اختیار این داوطلبان قرار می دهند. 

 با ثبت نام در سیستم مشاوره و برنامه ریزی هوشمند و منحصر بفرد ما می توانید یک جلسه مشاوره حضوری یا تلفنی با مشاور تخصصی این رشته رزرو کنید.

 

 

رشته روانشناسی و مشاوره یکی از جذاب ترین و پرطرفدارترین رشته ها در کارشناسی ارشد است. بعضی از افراد به اشتباه فکر می کنند که رشته روانشناسی بالاتر از رشته مشاوره است و بدون هیچ اطلاعات دقیقی صرفا با اطلاعات عامه وارد رشته روانشناسی می شوند. اولین نکته ای که به داوطلبان در انتخاب کمک می کند، اطلاعات جامع در هر دو رشته است. در صورتی که داوطلب بدون اطلاع دقیق، رشته ای را انتخاب کند، صد در صد شکست خواهد خورد. 

 یکی دیگر از مواردی که به انتخاب رشته داوطلب کمک می کند، علاقه است. یعنی داوطلب حیطه علاقه خود را بداند و با توجه به استعداد و شخصیت خود، انتخاب رشته نماید. گاهی اوقات اشخاص با یک انگیزه قوی و با انتخابی هیجانی وارد مسیری می شوند که پایان آن پشیمانی است، چراکه نه به استعداد خود توجهی کرده اند و نه از پستی و بلندی های مسیر آگاهی داشته اند.

 

تفاوت های عمده میان روانشناسی و مشاوره

تفاوت کارشناسی ارشد روانشناسی و مشاوره در ابعاد مختلفی ظاهر می شود. یکی از تفاوت های عمده میان روانشناسی و مشاوره این است که روانشناسی بیشتر روی افراد نابهنجار و اختلال های شخصیت کار می کند ولی در مشاوره تمرکز روی افراد بهنجار تری است. افراد به هر کدام علاقه بیشتری دارند می توانند آن را انتخاب کنند.

 

 

تفاوت بازار کار ارشد مشاوره و روانشناسی 

تفاوت وضعیت بازار کار رشته مشاوره و روانشناسی و توانایی کار در این دو رشته، نکته ای است که به داوطلبان برای انتخاب کمک می کند. بعضی به اشتباه فکر می کنند کار در این حیطه ها راحت است و صرفا با خواندن ارشد می توانند به رویاهای خود برسند؛ ولی کار با افراد نابهنجار سختی های خودش را دارد که نیاز به گذراندن دوره های کارورزی دارد. در مجموع مشاوران با مشکلات خفیف و سطحی تر مانند مشکلات دانش آموزان، دانشجویان، خانواده ها افرادی که نیازمند راهنمایی در انتخاب رشته، شغل، همسر و برنامه ریزی می باشند و برای انتخاب های خود دچار سردرگرمی و فشار هستند، سر و کار دارند. معمولا جلسات مشاوره با تعداد جلسات کمتری به نتیجه می رسد اما جلسات روان شناسی شاید در برخی اوقات به 15 جلسه و یا بیشتر برسد. 

 

چند مورد از نقاط ضعف و عدم موفقیت داوطلبان تغییر رشته ای ارشد روانشناسی

چند مورد از نقاط ضعف و عدم موفقیت داوطلبان تغییر رشته ای در رشته روانشناسی عبارتند از:

1) فرسودگی رشته روانشناسی نسبت به رشته مشاوره بیشتر است؛ علت هم کار با افراد نابهنجار است.

2) شرکت کننده در رشته روانشناسی نسبت به رشته مشاوره بیشتر است و همین قبولی فرد را در این رشته سخت تر می کند.

3) یادگیری مطالب رشته روانشناسی نسبت به مشاوره سخت تر است و فهم آن برای افرادی با رشته های غیر مرتبط دشوارتر است؛ زیرا مطالب بیشتر مربوط به آسیب شناسی فرد می شود ولی مطالب مشاوره قابل فهم تر و کاربردی تر است.