تغییر رشته به کارشناسی ارشد روانشناسی

 

 

تغییر رشته به کارشناسی ارشد روانشناسی- محدودیت ها و نقاط قوت داوطلبان تغییر رشته ای 

قبل از مطالعه کامل مطلب به سراغ این سوال بروید که آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟ اگر جواب این سوال را یافتید می توانید مطلب زیر را به دقت بخوانید.

تغییر رشته به کارشناسی ارشد روانشناسی، جز گزینه های اول داوطلبانی است که قصد تغییر رشته در این مقطع را دارند. جذابیت رشته روانشناسی و نزدیک بودن آن به تجربیات افراد در زندگی از جمله عواملی است که موجب گرایش افراد به تحصیل در این رشته می شود. یکی از سوالاتی که بسیاری از داوطلبان از مشاوران تخصصی ارشد روانشناسی 3گام می پرسند، در همین مورد است. به همین دلیل مشاوران ما در این مطلب برخی از محدودیت ها و نقاط قوت داوطلبانی که در مقطع ارشد تصمیم گرفته اند در رشته روانشناسی ادامه تحصیل دهند.

اگر شما هم از داوطلبان تغییر رشته ای کنکور ارشد روانشناسی هستید و سوالاتی از این قبیل که چقدر شانس قبولی دارید و آیا می توانید در این مسیر با داوطلبان مرتبط رقابت کنید و به موفقیت برسید یا خیر، جز نگرانی ها و سوالات شما هم می باشد، می توانید با مشاور تخصصی کارشناسی ارشد روانشناسی مشورت نمایید و در این مورد که آیا این محدودیت ها را می توان با برنامه ریزی برطرف کرد یا خیر، اطلاعات لازم را کسب نمایید. همچنین مشاوران ارشد روانشناسی 3گام در مورد بهترین منابع ارشد روانشناسی، برنامه ریزی و نحوه مطالعه دروس ارشد روانشناسی ویژه داوطلبان تغییر رشته ای نیز شما را راهنمایی می کنند.

 

 

سخنی با داوطلبان تغییر رشته ای ارشد روانشناسی

زمانی که از داوطلبان تغییر رشته ای کنکور ارشد روانشناسی سوال می شود که چرا این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اند، نظر بیشتر آن ها این است که "روانشناسی، می تواند به خودم و اطرافیانم کمک کند". این جمله را از خیلی از داوطلبان تغییر رشته ای یا داوطلبانی که می خواهند این رشته را انتخاب کنند می شنویم. شکی نیست که یکی از دلایل انتخاب های ما تو زندگی، مسائل و مشکلاتی است که با آن ها مواجه هستیم. معمولا در این مواقع با خود می گوییم که اگر فلان رشته را خوانده بودم، الان می دانستم باید چه کار کنم. اما واقعا این طور نیست!! ما وقتی با مسئله ای ئر زندگی روبرو می شویم، نمی توانیم به عنوان یک فرد سوم شخص از بیرون به موقعیت نگاه و آن مشکل را حل کنیم. در این صورت، بهترین و موفق ترین زندگی را روانشناس ها داشتند!

متاسفانه یا خوشبختانه هیجاناتی که ما هنگام مواجه شدن با موقعیت های مختلف تجربه می کنیم، باعث می شود که نتوانیم در مورد آن مساله همه جوانب را در نظر بگیریم و به یک تصمیم درست برسیم. در این جا است که باید برای حل مشکل خود به یک فرد دیگر که درگیر این هیجانات نیست، مراجعه کنیم. آن فرد از بیرون به واقعیت نگاه می کند و چشم ما را به روی واقعیت هایی که وجود داشته اند و ما ندیده ایم، باز می کند. بنابراین صرف داشتن اطلاعات در یک زمینه، به ما در حل مسائلمان کمک نمی کند.

"این رشته آینده شغلی خوبی داره" این جمله هم کم و بیش از برخی از داوطلبان شنیده می شود. گاهی هم در قالب یک سوال مطرح می شود که آینده شغلی این رشته به چه صورت است و می توان به آن امیدوار بود یا نه؟ جواب این سوال بستگی به علاقه شما و گرایشی که انتخاب می کنید داره؛ اما اگر پرطرفدارترین گرایش رشته روانشناسی یعنی بالینی را در نظر بگیرید، باید بگیم هم آره و هم نه! شاید این روزها ببینیم که در سطح شهر کلینیک های روانشناسی به نسبت چند سال قبل، بسیار بیشتر شده و این مساله یعنی نیاز به روانشناس و مشاور هم افزایش یافته است. اما نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که صرفا با خواندن دو سال کارشناسی ارشد، نمی توانید به این کلینیک ها جهت کار روان درمانی راه پیدا کنید. معمولا در دانشگاه ها مباحث به صورت تئوری ارائه می شود و اکثر داوطلبان بعد از فارغ التحصیلی نمی توانند به صورت مستقیم وارد حوزه درمان شوند. لازمه ی شروع درمان این است که یک فیلد درمان را به طور تخصصی انتخاب کنید و در آن فیلد به کارگاه های تخصصی و بعد از آن کارورزی (مسیر حداقل 3-2 ساله) بروید. پس آینده شغلی روانشناسی، اگر هم خوب باشد، خیلی مسیر همواری نیست و بعد از چند سال مطالعه و کارورزی، می توانید درمان را شروع کنید.

"فکر می کنم به این رشته خیلی علاقه دارم" این جمله هم بعضا از داوطلبان شنیده می شود. اما سوالی که باید پرسید این است که از کجا متوجه این علاقه شدی؟ معمولا تصویری که اکثر افراد از رشته روانشناسی دارند، از کتاب هایی که به اسم روانشناسی در بازار ارائه می شود و به روانشناسی بازاری یا زرد معروف است، به دست آمده است؛ البته این روانشناسی با چیزی که به عنوان روانشناسی آکادمیک در دانشگاه ها تدریس می شود، کاملا متفاوت است. پس اگر شما هم با این دید، معتقدید که روانشناسی برایتان مفید است، بعید نیست که بعد از قبولی در این رشته، تغییر عقیده دهید. سوالی که ممکن است برای خیلی از شما مطرح شود این است که پس چگونه متوجه شوم که این رشته را انتخاب کنم یا نه؟ بهترین جوابی که می توان به این افراد داد، این است که بهتر است قبل از این که تصمیم قطعی بگیرید، یک کتاب روانشناسی بخوانید و ببینید می توانید با مباحث آن ارتباط برقرار کنید یا نه. بهترین کتاب برای شروع، کتاب روانشناسی عمومی است. این کتاب مادر کتاب های روانشناسی است. فصل بندی کتاب به صورتی است که هر فصل یکی از گرایش های روانشناسی را باز می کند. اگر بعد از خواندن این کتاب باز هم تصمیم به تغییر رشته داشتید، می توانید مطمئن شوید که این تصمیم از روی شناخت و آگاهی گرفته شده است و نه صرفا بر اساس شنیده هایتان از این رشته.

 

 

محدودیت های داوطلبان تغییر رشته ای برای شرکت در کنکور ارشد روانشناسی

داوطلبان تغییر رشته ای که قصد ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد روانشناسی را دارند با دو محدودیت روبرو هستند که در ادامه به شرح هر کدام از آن ها می پردازیم.

 

عدم امکان شرکت داوطلبان تغییر رشته ای در کنکور ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت

 یکی از نکاتی که در مورد تغییر رشته به کارشناسی ارشد روانشناسی، در ابتدا باید به آن اشاره کرد، این است که رشته روانشناسی بالینی در مقطع ارشد در دو وزارت علوم و وزارت بهداشت دانشجو می پذیرد. باتوجه به شرط اصلی دانشگاه های وزارت بهداشت مبنی بر همخوانی رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد، اولین محدودیتی که داوطلبان تغییر رشته ای با آن روبرو می شوند، عدم امکان شرکت در کنکور ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت است. بنابراین تنها گزینه این داوطلبان برای ادامه تحصیل در رشته روانشناسی، انتخاب کنکور ارشد روانشناسی بالینی وزارت علوم است.

 

 

هم سطح نبودن دانش داوطلبان تغییر رشته ای با داوطلبان دارای مدرک کارشناسی روانشناسی

دومین محدودیت داوطلبان تغییر رشته ای، هم سطح نبودن میزان دانش روانشناسی آنها با داوطلبانی است که در مقطع کارشناسی در این رشته تحصیل کرده اند. داوطلبان مرتبط در مقطع کارشناسی حدودا 130 واحد در زمینه گرایش های مختلف روانشناسی می گذرانند و این پیش زمینه باعث می شود که در مطالعه منابع کنکور ارشد روانشناسی، با وجود خلاصه و نکته ای بودن این کتاب ها، مشکلی در درک مفاهیم نداشته باشند. بنابراین اولین تفاوتی که در داوطلبان تغییر رشته ای وجود دارد این است که در درک کتاب های خلاصه درسنامه با مشکل مواجه خواهند شد. روند مطالعه داوطلبان تغییر رشته ای در ابتدا، به دلیل آشنایی کمتر با مطالب ممکن است کندتر باشد، هرچند که با ادامه مطالعه و پیش رفتن در دروس کم کم به ماهیت درس ها و نظریات آشنا می شوند و با سرعت بهتری جریان مطالعه را پیش می گیرند.

 

اگر کم بودن دانش داوطلبان تغییر رشته ای را به عنوان اصلی ترین محدودیت تغییر رشته به کارشناسی ارشد روانشناسی در نظر بگیریم، با یک برنامه ریزی درست و در مدت زمان نهایتا دو ماه می توان پایه داوطلب را قوی کرد تا بتواند هر چه سریع تر مطالعه خود را آغاز نماید. 

 

 

تغییر رشته به کارشناسی ارشد روانشناسی- نقاط قوت داوطلبان تغییر رشته ای

یکی از نقاط قوت داوطلبانی که قصد تغییر رشته به کارشناسی ارشد روانشناسی را دارند، انگیزه بالا برای مطالعه است. در کنار سختی هایی که این داوطلبان برای شروع مطالعه دارند، به دلیل اینکه به انتخاب خود رشته روانشناسی را انتخاب کرده اند، انگیزه بالایی برای مطالعه دارند و همین انگیزه انرژی لازم برای پیش رفتن در این مسیر را به آن ها می دهد. از طرفی به دلیل این که داوطلب برای اولین بار نظریات روانشناسی را مطالعه می کند، نظریات برای او جدیدتر و جذاب تر است. درحالی که داوطلبان مرتبط ممکن است این نظریات را بارها در دوره کارشناسی مطالعه کرده باشند.