راهنمای مطالعه کنکور ارشد MBA

 

 

راهنمای مطالعه کنکور ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)

در این بخش راهنمای مطالعه کنکور ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) توسط دپارتمان مشاوران ارشد MBA موسسه 3گام آماده شده است تا به سوالات شما داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارید، پاسخ داده شود.

سوالاتی که ذهن اکثر داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) را دارند مشغول کرده است به شرح زیر می باشد:

  1. به دلیل تغییر رشته، آیا می توانم در کنکور ارشد MBA قبول شوم؟
  2. می توانم دروس ریاضی یا استعداد تحصیلی ((GMAT که جزئی از واحدهای دوره کارشناسی من نبوده است را تا روز کنکور مطالعه کنم؟
  3. ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد MBA برای من مناسب است یا نه؟

در مورد این سوالات و مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور ارشد مدیریت کسب و کار که ذهن شما را برای ادامه تحصیل در ارشد MBA درگیر کرده است می توانید با مشاوره تخصصی این رشته مشورت نمایید.

همچنین داوطلبان کنکور ارشد MBA98 که نیاز به برنامه ای دقیق همراه با مرور های منظم و معرفی بهترین منابع ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)​ دارند، می توانند در سیستم ما ثبت نام کنند و یک جلسه مشاوره تخصصی رزرو کنند.

 

 

معمولا هر ساله بسیاری از دانشجویان رشته های دیگر، تحت تاثیر شرایط نامناسب رشته تحصیلی مقطع کارشناسی خود اعم از بازار کار، امکان گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور، محیط دانشگاهی و ...) تمایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد MBA را دارند. این موضوع به هیچ وجه عجیب نیست. واقعیت اولی که باید در نظر داشته باشید این است که تقریبا در هیچ جای دنیا دوره کارشناسی مدیریت کسب و کار وجود ندارد و تمام دانشجویان این رشته از رشته های دیگر می آیند؛ بنابراین اگر از رشته ای دیگر می خواهید به مدیریت کسب و کار تغییر رشته دهید، احتمالا از کسی جا نمانده اید. این موضوع مخصوصا برای دانشجویان رشته های مهندسی صادق است.

 

 

کاربرد رشته مدیریت کسب و کار (MBA)

برای پاسخ دادن به سوالات اول و اطلاع از کاربرد رشته مدیریت کسب و کار (MBA)، بدون توجه به رشته تحصیلی شما، اجازه دهید کاربرد رشته مدیریت کسب و کار را بررسی کنیم. در دانشگاه صنعتی شریف، برای معرفی این رشته آمده است: "احساس نیاز مبرم سازمان های مختلف کشور به افرادی که علاوه بر دانش کاربردی خود در رشته های فنی مهندسی و رشته های تجربی، نیاز به فراگیری دانش مدیریت دارند و خلایی که توسط مدیران رده بالا و رده های میانی حس می شد، انگیزه اصلی برای ایجاد رشته MBA در این دانشگاه گردید."

اما این جملات چه معنی دارند؟ بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های مهندسی و تجربی، علاقه زیادی به ایجاد کسب و کار دارند، اما زمانی که موفق به ایجاد آن می شوند دانش و توانایی لازم برای کنترل و هدایت آن را ندارند. این رشته ایجاد شده تا چنین افرادی بتوانند در کنار دانش تخصصی خود مباحث مدیریتی را هم پیگیری کرده و در ایجاد کسب و کار موفق شوند. علاوه بر این که، معمولا در شرکت های مختلف با ارتقا رتبه میزان وظایف تخصصی کاهش پیدا کرده و وظایف مدیریتی اهمیت بیشتری پیدا می کنند. رشته مدیریت کسب و کار به بسیاری کمک می کند تا در صورت ارتقا رتبه، توان لازم برای انجام وظایف مدیریتی را داشته باشند.

کاربرد رشته مدیریت کسب و کار به اینجا ختم نمی شود. شرکت ها و سازمان های مختلف در هر سطحی، به منظور سهولت در انجام امور، نیازمند اقدامات مدیریتی هستند. اموری از قبیل تحقیقات بازار، جمع آوری داده ها و اطلاعات از منابع مختلف و ... معمولا فارغ التحصیلان رشته مدیریت کسب و کار این اقدامات را در شرکت ها بر عهده می گیرند.

ماهیت رشته مدیریت کسب و کار (MBA) مشخص می کند که این رشته لزوما مناسب تمام دانشجویان رشته های مهندسی نیست و محدود به این رشته ها هم نیست.

 

 

رشته مدیریت کسب و کار برای چه افرادی مناسب است؟

اگر یکی از شرایط زیر را دارید، احتمالا رشته مدیریت کسب و کار مناسب شما است:

  • ایده یا کسب و کاری دارید و می خواهید آن را ارتقا داده و به سودآوری برسانید.
  • در رشته خود کار می کنید و به ارتقا رتبه امید دارید.
  • به فعالیت های تخصصی مدیریت کسب و کار (بازاریابی، مدیریت منابع انسانی و ...) علاقه دارید.

 

 

تغییر رشته به مدیریت کسب و کار با توجه به تحلیل کنکور ارشد MBA

در این قسمت قصد داریم با توجه به سوالات ابتدای متن، تغییر رشته به مدیرت کسب و کار را با توجه به کنکور ارشد MBA تحلیل نماییم.

کنکور ارشد مدیریت کسب و کار شامل سه درس است:

  • استعداد و آمادگی تحصیلی (جیمت)
  • ریاضی
  • زبان انگلیسی

از بین دروس بالا، جیمت در هیچ یک از دانشگاه های کشور تدریس نمی شود، و همه داوطلبان در عدم آشنایی با آن شبیه هم هستند.

زبان انگلیسی هم چنین وضعیتی دارد، با این تفاوت که تقریبا تمام داوطلبان با آن آشنا هستند. در کنکور ارشد مدیریت کسب و کار، زبان انگلیسی عمومی مد نظر است، بنابراین نیازی به دانش زبان تخصصی نیست.

تنها تفاوت بین داوطلبان، در درس ریاضی است. دانشجویان رشته های مهندسی با درس ریاضی (که در دانشگاه با عنوان ریاضی عمومی 1 و 2 تدریس می شود) آشنا هستند و بقیه داوطلبان با آن آشنایی چندانی ندارند.

فرایند مطالعه ریاضی برای افرادی که با آن آشنایی ندارند، سخت اما امکان پذیر است. مباحث اولیه ریاضی 1 و 2 پایه ای برای مباحث بعدی هستند، بنابراین این افراد باید مباحث اولیه را کامل مطالعه کرده و سعی کنند بر آن مسلط شوند. این دو درس تقریبا در تمام رشته های مهندسی در دانشگاه های کشور در طول دو ترم تدریس می شود، بنابراین حضور در کلاس این دروس در دانشگاه ها می تواند به یادگیری کمک شایانی نماید.

 

 

 

بنابراین حتی اگر در رشته های غیر مهندسی تحصیل کرده اید، می توانید با تلاش مضاعف و یادگیری ریاضی در کنکور ارشد MBA موفق باشید.

 

به یاد داشته باشید که بقیه داوطلبان مزیت زیادی نسبت به شما ندارند و شرایط شما با آن ها تا حد زیادی مطابقت دارد. پس اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد این رشته را دارید حتما برای انتخاب منابع مناسب، اطلاع از نکات مطالعه و تست زنی همراه با پیگیری های منظم مشاور تخصصی این رشته، در سیستم مشاوره و برنامه زیری ما از طریق لینک زیر ثبت نام نمایید. همچنین با عضویت در کانال کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار می توانید از مفیدترین و نایاب ترین نکات مشاوره و برنامه ریزی کنکور ارشد 98 بهره مند شوید.