بازار کار گرایش های ارشد مهندسی کامپیوتر

 

 

 

بازار کار گرایش های ارشد مهندسی کامپیوتر 

رشته مهندسی کامپیوتر به دلیل پیشرفت تکنولوژی و جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات از اهمیت بسیار زیادی در دنیای امروز برخوردار است. بازار کار گرایش های کارشناسی ارشد رشته مهندسی کامپیوتر به حدی متعدد و گسترده است که نه تنها فارغ التحصیلان بلکه دانشجویان دو سال آخر این رشته نیز می توانند جذب بازار کار شوند. به خصوص دانش آموختگان گرایش ارشد نرم افزار که برای کار نیاز به امکانات و تجهیزات زیادی ندارند. یکی از سوالات بسیار مهمی که ذهن داوطلبان ارشد کامپیوتر را مشغول می کند این است که پس از فارغ التحصیلی در هر گرایش چه مهارت هایی کسب می کنند و در چه زمینه هایی می توانند مشغول به کار شوند و وضعیت استخدام و بازار کار هر گرایش به چه صورت می باشد. به همین دلیل مشاوران ارشد مهندسی کامپیوتر 3گام در این مطلب بازار کار هر گرایش و مهارت هایی که لازم است دانشجویان کسب نمایند را توضیح داده اند. داطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد کامپیوتر را مطالعه کنند تا بتوانند بهترین گرایش را انتخاب کنند.

پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید و با بازار کار گرایش های ارشد مهندسی کامپیوتر (گرایش مهندسی نرم افزار، هوش مصنوعی و رباتیکز، معماری سیستم های کامپیوتری، مهندسی الگوریتم ها و محاسبات، گرایش شبکه و گرایش رایانش امن) آشنا شوید.

شما می توانید اطلاعات کامل تر در این زمینه را از مشاور تخصصی کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر این رشته دریافت نمایید.

 

 

 

بازار کار گرایش نرم افزار 

بازار کار گرایش نرم افزار در مهندسی کامپیوتر بسیار عالی است. در حال حاضر شماره یک رشته های فنی و مهندسی به رشته کامپیوتر رسیده است. دو گرایش نرم افزار و هوش مصنوعی بیشترین سهم را از بازار کار گرایش های ارشد کامپیوتر دارند. در مجموع به خاطر رشد و بهبود بازار کلی مهندسی کامپیوتر اوضاع تمامی گرایش های آن بهتر شده است. در حوزه نرم افزار، کار برای فارغ التحصیلان از طراحی نرم افزار تا پیاده سازی پایگاه داده و برنامه نویسی با زبان های مختلف بسیار متداول شده است. برای مهندسین نرم افزار بازار کار خوبی ایجاد شده است ولی اینکه چه سطح درآمدی داشته باشند دقیقا بستگی دارد که به چه زبانی برنامه نویسی کنند و چه مهارتی را بیشتر در خود تقویت کنند تا آن مهارت برای آن ها به صورت تخصص درآید. تفاوت در سطح درآمدی دقیقا بستگی به این دارد که شما چه تخصصی از برنامه نویسی، چه حوزه ای از برنامه نویسی و چه نوع شغلی از برنامه نویسی را اتخاذ کنید. رشد روز افزون استارتاپ ها و کسب و کارهای مرتبط با اینترنت و فناوری کامپیوتر نیز به شدت در بهبود بازار کار گرایش نرم افزار تاثیرگذار بوده است.

 

بازار کار گرایش هوش مصنوعی 

گرایش هوش مصنوعی در کنار گرایش نرم افزار بیشترین رشد را در بازار کار گرایش های ارشد مهندسی کامپیوتر داشته اند. هیچ مرزی بین بازار کار این دو وجود ندارد و یک متخصص هوش مصنوعی نیز می تواند با یادگیری زبان های برنامه نویسی و کسب مهارت در آنها نقش یک برنامه نویس خبره و مدیر پروژه قوی را ایفا کند. هوش مصنوعی به دلیل جنبه تحقیقاتی بودن و به روز بودنش، بسیار مورد توجه کسانی است که تمایل دارند تا در حوزه های جدید تحقیق و اکتشاف داشته باشند. بسیاری از آنها سودای کار در آزمایشگاههای بزرگ را دارند که در ایران به هیچ عنوان چنین بستری فراهم نیست.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نیاز به سیستم­های هوشمند، رشته هوش مصنوعی در بازار کار، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مواردی که در حال حاضر در بازار کار ارشد هوش مصنوعی، فرصت­های شغلی زیادی برای آن موجود است، حوزه داده کاوی است.طراحی و تولید سیستم­هایی که توانایی یادگیری داشته باشند نیز یکی دیگر از حوزه های پر کاربرد و بحثهای داغ در بازار کار این رشته است.

 

بازار کار گرایش شبکه های کامپیوتری

هدف از رشته شبکه های کامپیوتری، تربیت افرادی است که در زمینه مطالعه، طراحی، ساخت، راه‌اندازی و نگهداری سیستم‌ های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، شبکه های کامپیوتری و همچنین جمع‌آوری، سازمان‌دهی، طبقه‌بندی، استفاده و انتقال اطلاعات و مدیریت فرآیند آنها تبحر لازم را داشته باشند. دانشجویان این رشته در طول تحصیل به مطالعه و شناخت انواع معماری های رایج در شبکه های کامپیوتری، سیستم های توزیع شده، ارزیابی کارایی شبکه های کامپیوتری، طراحی ساز و کارهای برگرفته از طبیعت برای مدیریت شبکه: جامعه شناسی، اقتصاد، زیست شناسی و... می پردازند. شبکه های کامپیوتری همچنین با سایر رشته ها و گرایشهای کامپیوتر نظیر تجارت الکترونیک، ارتباط و همکاری نزدیک دارد. پیکربندی و پیاده سازی شبکه های کامپیوتری وبرنامه نویسی تحت شبکه و پیاده سازی سیستم‌ های توزیع شده (مانند پایگاه داده های توزیع شده یا سیستم عاملهای توزیع شده) از دیگر فعالیت‌های کارشناسان این رشته است. در کل بازار کار این رشته بسیار ایده آل است ولی رقبای غیر هم رشته ای که به صورت تجربی کارهای شبکه را یاد گرفته اند نیز در بازار شما حضور دارند؛ ولی قطعا تحصیلات آکادمیک برگ برنده شما در بازار کار گرایش شبکه های کامپیوتری خواهد بود.

 

 

 

بازار کار گرایش رایانش امن

متخصصین گرایش رایانش امن باید قادر باشند از حملات هکرها (نفوذگران) و سارقان اینترنتی، حملات Dos  و DDos و برنامه های مخرب ویروس ها و ... تا حد قابل قبولی جلوگیری نموده و یا در صورت بروز، سیستم ‌ها را سریعاً ریکاوری کنند. این گرایش برخلاف شبکه، رقبای تجربی کار با رشته غیرمرتبط و بدون تحصیلات آکادمیک تخصصی ندارد و کاملا آکادمیک و تخصص محور است. البته بچه های نرم افزار و حتی هوش مصنوعی می توانند رقیب جدی شما در بازار کار باشند. البته شما نیز رقیب جدی بازار کار تخصصی آن ها هستید.

 

بازار کار گرایش الگوریتم ها و محاسبات

قطعا علاقه فارغ التحصیلان این گرایش بیشتر به انجام کارهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی است؛ اما بازار کاری با این جزئیات و تخصص در ایران بسیار کم است و یا وجود ندارد. بازار کار روتین مهندسی کامپیوتر برای این دسته محفوظ است. منظور بازار برنامه نویسی و سایر حوزه های مرتبط است و چون عنوان مهندسی کامپیوتر را دارند می توانند با ایجاد یک مهارت و تجربه خوب در زمینه برنامه نویسی، نرم افزار و یا هر حوزه دیگری که در بحث های کسب و کارهای آنلاین و یا تجارت های نرم افزارنویسی وجود دارد، به خوبی در بازار کار مستعد کامپیوتر مشغول به کار شوند. این گرایش یکی از بهترین گرایش ها برای ادامه تحصیل است.

 

بازار کار گرایش معماری سیستم های کامپیوتری 

بازار کار گرایش معماری سیستم های کامپیوتری به صورت تخصصی نسبت به دو گرایش نرم افزار و هوش مصنوعی، ایده آل و خوب نیست. از آنجایی که در بازار کار گرایش های ارشد مهندسی کامپیوتر به دنبال مهارت ها و تخصص ها و تجربه های کاری هستند، اصلا به عنوان گرایش دقت نمی کنند و یک مهندس معمار کامپیوتر هم مانند یک مهندس نرم افزار و یا هوش مصنوعی می تواند به بهترین شکل، از پس برنامه نویسی و یا سایر مهارتهای بازار کار گرایش های این رشته برآید. در واقع مهم عنوان مهندسی کامپیوتر است که آنها دارند. البته یک بخشی که به صورت تخصصی آنها می توانند وارد کار شوند مباحث طراحی و ساخت اداوات کنترل هوشمند، سنسورهای دیجیتال و یا ساخت قطعات مدارهاست که با استفاده از دانش ماشین و دانش معماری کامپیوتر می تواند به کمک تولید کنندگان در این عرصه برسد که البته تعداد تولید کنندگان از این دست در کشور بسیار کم است.