بودجه بندی و تحلیل سوالات کنکور ارشد روانشناسی 97

 

بودجه بندی و تحلیل سوالات کنکور ارشد روانشناسی 97

یکی از مهم ترین و نایاب ترین اطلاعاتی که داوطلبان کنکور ارشد 98 برای برنامه ریزی بهتر جهت مطالعه دروس این رشته نیاز دارند، اطلاع از بودجه بندی و تحلیل سوالات کنکور ارشد روانشناسی 97 می باشد. در این مطلب دپارتمان ارشد روانشناسی 3گام با بررسی و تحلیل تک تک دروس کنکور ارشد روانشناسی 97 دید جامعی از سوالات کنکور را برای شما فراهم کرده اند. همچنین دقیق ترین تخمین رتبه ارشد روانشناسی را با استفاده از این اطلاعات می توانید امکان پذیر سازید. برای دریافت مشاوره و شروع مطالعه با برنامه ی سیستم هوشمند و منحصربه فرد 3گام بر روی لینک زیر کلیک نمایید. 

 

 

بودجه بندی و تحلیل سوالات  کنکور ارشد روانشناسی 97: متون تخصصی روانشناسی

بودجه بندی کنکور ارشد 97 در متون تخصصی روانشناسی شامل 6 متن و 30 سوال درک مطلب است که ماهیت متون با هم متفاوت می باشد و همه متن ها در یک زمینه ارائه نشده است. همین مساله امکان پاسخگویی به سوالات را برای داوطلبان بیشتر می کند. هوش هیجانی، حافظه، تاثیرات مثبت اجتماعی تحصیلات زنان، آزمون های روانی (مقیاس سنجش رویدادهای استرس زای زندگی)، تاریخچه شکل گیری روانشناسی بالینی و چگونگی شکل گیری دادگاه های نوجوانان موضوعات مطرح شده در این 6 متن بود. کتابی که همیشه به عنوان کتاب رفرنس درس متون تخصصی به داوطلبان پیشنهاد می شود کتاب یحیی سید محمدی است؛ با اینکه متون درس زبان هر ساله جدید بوده و دقیقا منطبق با متون موجود در کتاب های رفرنس نیست اما در صورتی که داوطلب کتاب سید محمدی را به خوبی مطالعه کرده و بر آن مسلط شده باشد، می تواند به راحتی سوالات درس متون تخصصی را پاسخ دهد. مطلب نحوه مطالعه برای کنکور ارشد روانشناسی را در سایت 3گام مطالعه کنید.

 

بودجه بندی و تحلیل سوالات  کنکور ارشد روانشناسی 97: آمار و روش تحقیق

شاید بتوان گفت سخت ترین سوالات رشته روانشناسی در کنکور 97 مربوط به این درس بود. طبق روال هر سال 20 سوال برای درس آمار و روش تحقیق طرح شد؛ ده سوال مربوط به سوالات درس آمار و ده سوال را سوالات روش تحقیق به خود اختصاص می داد. سوالات آمار بیشتر ماهیت حل مساله داشت و با وجود این که از فصل مربوط به احتمالات هیچگاه سوال طرح نمی شد، امسال این مبحث دو سوال را به خود اختصاص داده بود. از سوالات آمار فقط یک سوال (سوال 32) بدون حل مساله و به راحتی قابل پاسخگویی بود. با توجه به اینکه 10 سوال آمار قبل از سوالات روش تحقیق قرار گرفته بود و سوالات هم به نسبت سال گذشته سخت تر بود، خیلی از داوطلبان روحیه خود را از دست داده و دچار اضطراب و استرس شدند. اما در ادامه که به سوالات روش تحقیق توجه می کنیم می بینیم که ماهیت سوالات روش تحقیق بسیار ساده و تماما از کتاب های رفرنس بود. بیشتر سوالات روش تحقیق نیز مربوط به تشخیص بهترین روش پژوهشی در موقعیت های مختلف بود. با اینکه داوطلبان همیشه از درس آمار و سوالات حل مساله واهمه دارند؛ اما می بینیم که امسال هم که سوالات آمار سختی بیشتری داشتند اما با پاسخ دادن به سوالات روش تحقیق به راحتی امکان دستیابی به درصد 60-50 درصد وجود داشت.

 

بودجه بندی و تحلیل سوالات کنکور ارشد روانشناسی 97: روانشناسی مرضی

سوالات این درس ترکیبی از درس کودکان استثنایی (با 11 سوال) و آسیب شناسی روانی (با 9 سوال) بود. بیشتر سوالات درس کودکان استثنایی مربوط به مبحث عقب ماندگی ذهنی بود اما برخلاف همیشه که تشخیص، علایم و سبب شناسی اختلالات (اسم اختلالات یا کروموزوم های درگیر در اختلالات) محور سوالات را تشکیل می داد؛ امسال بیشتر به مسائل محیطی (فرهنگی و خانوادگی) که در این زمینه وجود دارد پرداخته شد به طوری که دو سوال فقط به واکنش والدین دارای معلولیت اختصاص داده شد. سادگی و روانی سوالات درس استثنایی شباهت زیادی به متن روان کتاب کودکان استثنایی میلانی فر دارد؛ به طوری که با مطالعه این کتاب به راحتی امکان پاسخگویی به سوالات این مبحث وجود داشت. سوالات درس آسیب شناسی نیز پیچیدگی زیادی نداشته و بیشترین اختلالی که مد نظر قرار گرفته بود، اختلالات اضطرابی بود که به راحتی با مطالعه کتاب های رفرنس درس آسیب شناسی مثل کتاب هالجین یا سلیگمن یا جزوات خلاصه شده این درس، میشد به آن ها پاسخ داد. 

 

 

 

بودجه بندی و تحلیل سوالات کنکور ارشد روانشناسی 97: روانشناسی رشد

سوالات درس رشد ترکیبی از مفاهیم اساسی رشد و نظریات رشد بود. سوالات مربوط به نقش وراثت و محیط در شکل گیری شخصیت، پیوسته یا ناپیوسته بودن رشد از مفاهیم اساسی بود که مورد توجه طراحان سوال قرار گرفته بود. در بخش نظریه های رشد؛ طبق پیش بینی ها و همانطور که بارها به داوطلبان نیز گفته شد برخی نظریه پردازان مثل پیاژه، اریکسون، کلبرگ، ویگوتسکی و چامسکی بیشتر از سایر نظریه پردازان مورد توجه بوده اند. در درس رشد ترکیبی از منابع را شاهد هستیم. با اینکه نظریات رشد در کتاب "روانشناسی رشد لورا برک" مطرح شده اما ماهیت سوالات به شکلی بود که با مطالعه کتاب "نظریه های رشد ویلیام کرین" بهتر می شد به آن پاسخ داد؛ چرا که در کتاب نظریه های رشد ویلیام کرین، هر نظریه با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار گرفته است در حالی که کتتاب لورا برک نظریات را به شکل بهتری ارائه کرده است. 

 

بودجه بندی و تحلیل سوالات کنکور ارشد روانشناسی 97:علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی

بودجه بندی کنکور ارشد روانشناسی در درس علم النفس 15 سوال می باشد که از این سوالات مباحث عقل، دیدگاه ابن سینا و آیات قرآنی که در زمینه نفس وجود دارد بیشترین فراوانی سوالات را داشتند. در کنار این مباحث، نظریات مربوط به ملاصدرا و سهروردی و غزالی هم سوالاتی را به خود اختصاص داده اند. بیشتر سوالات مطرح شده در این درس از کتاب احدی و بنی جمالی طرح شده و کتاب شخصیت علی اصغر احمدی سوالات کمتری را به خود اختصاص داده است.

 

 

بودجه بندی و تحلیل سوالات  کنکور ارشد روانشناسی 97: روانشناسی بالینی

درس روانشناسی بالینی همیشه متنوع ترین سوالات را به خود اختصاص می دهد. سوالات امسال هم در این درس دربرگیرنده مباحث مختلف روانشناسی بالینی و همچنین مباحثی از آسیب شناسی روانی است. سوالات مربوط به درمان های روانشناختی و ویژگی های خاص هر درمان (سوال 107، 108، 117)، سوالاتی که دربرگیرنده تکنیک هایی است که درمانگر در جلسه درمان خود ارائه می دهد (109، 116)، سوالات مریوط به روش های ارزیابی مراجع (112، 114)، سنجش روانی (118، 119، 123)، آسیب شناسی روانی (110، 111) و دیگر حوزه های روانشناسی بالینی مورد توجه قرار گرفته است. پراکندگی سوالات در زمینه های مختلف بوده و اکثر زمینه ها را به خوبی پوشش داده است. البته پراکندگی سوالات در درس بالینی داوطلب را با این مشکل مواجه می کند که برای یک درس چندین رفرنس را مطالعه کند؛ البته در صورتی که خود داوطلب دید بازی نسبت به سرفصل های مهم هر کتاب داشته باشد یا با کمک مشاور تخصصی کارشناسی ارشد روانشناسی فصول مهم را مشخص کند و فقط همان فصل ها را در برنامه مطالعه خود قرار دهد می تواند با صرفه جویی در وقت، تسلط خوبی به مباحث پیدا کند. کتاب فیرس و کتاب نظریه های رواندرمانی پروچسکا (یا جایگزین آن) اصلی ترین کتاب هایی هستند که با مطالعه آن ها به دست آوردن درصد 60 در این درس کار سختی نبود.

 

بودجه بندی و تحلیل سوالات کنکور ارشد روانشناسی 97: روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان

تعداد سوالات روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان به نسبت سالهای قبل کاهش یافته و از 20 سوال، به 15 سوال رسیده است. ببیشتر سوالات مربوط به مبحث فیزیولوژیک بود به طوری که 10سوال را پوشش می داد. سوالات درس فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان همیشه پراکندگی داشته اما با توجه به محدود بودن تعداد رفرنس های این درس، با مطالعه آن ها می توان به درصد قابل قبولی رسید. با وجود سختی این درس و نگرانی داوطلبان از سخت بودن و فرار بودن مباحث، سوالات این درس در سطح خوبی طراحی شده بود. 

درصد زیادی از موفقیت داوطلبان در کنکور ارشد 98 به بهترین زمان شروع درس خواندن برای کنکور ارشد روانشناسی و منابع مناسب بستگی دارد.

مشاوران ما با توجه به توانایی های فردی، زمان و شرایط شما منابع را معرفی می کنند. پس وقت را از دست ندهید و از همین امروز با برنامه و زیر نظر مشاوره شروع به مطالعه نمایید. همچنین سیستم هوشمند 3گام مرورهای به موقع و منظم را پوشش داده و به داوطلبان فرصت می دهد تا مطالبی که نتوانسته اند بخوانند جبران کنند.