بودجه بندی کنکور ارشد عمران 97

در این بخش بودجه بندی کنکور ارشد عمران 97، برای کسانی که قصد آمادگی برای کنکور ارشد عمران سال بعد را دارند، توسط تیم مشاوره و برنامه ریزی ارشد عمران 3گام ارائه شده است

اگر داوطلبان بدانند در هر درس ارشد عمران، توزیع سوالات کنکور بین دروس مختلف چگونه بوده است، با مطالعه مطلب تحلیل سوالات ارشد عمران 97 و مقایسه با سوالات ارشد عمران 96، می توانند به راحتی در مورد نحوه مطالعه خود برنامه ریزی کنند. با شناختی که دواطلبان نسبت به سوالات هر درس پیدا می کنند می توانند درصدهای خوبی در کنکور به دست بیارند تا بتوانند دقیق ترین تخمین رتبه ارشد عمران را برای خود پیش بینی کنند. همچنین با نرم افزار هوشمند برنامه ریزی 3گام، شما می توانید تا آخرین روز کنکور برنامه ای دقیق و منظم برای مطالعه دروس خود داشته باشید.

 

 

توصیه می شود داوطلبان برای تکمیل اطلاعات خود درباره بودجه بندی و تحلیل سوالات کنکور ارشد عمران مطلب تحلیل سوالات کارشناسی ارشد عمران 98 و مقایسه با سوالات ارشد عمران 97 را در سایت 3گام به دقت مطالعه کنند.

 

بودجه بندی کنکور ارشد عمران 97 : تعداد سوالات زبان انگلیسی

در کنکور کارشناسی ارشد عمران 97، تعداد سوالات زبان انگلیسی شامل 30 سوال بود. این درس شامل لغات زبان عمومی، گرامر زبان و تعدادی از آن ها نیز مربوط به اصطلاحات و متون تخصصی مهندسی عمران می باشد.

10 سوال آن را واژگان عمومی، 5 سوال آن را گرامر زبان و 15 سوال آن را زبان تخصصی تشکیل داده است. پس برای رسیدن به توانایی پاسخگویی به این سوالات باید زبان عمومی و دایره واژگان خود را تقویت کنید. همچنین به مباحث گرامر و در نهایت متون تخصصی عمران مسلط شوید.

 

بودجه بندی کنکور ارشد عمران 97 : تعداد سوالات ریاضیات

تعداد سوالات ریاضیات در کنکور ارشد عمران 97، 15 سوال است. این درس به سه درس ریاضیات عمومی 1، ریاضیات عمومی 2 و معادلات دیفرانسیل تفکیک می شود. در چند سال اخیر، معمولاً ۵ یا ۶ سوال از درس ریاضی عمومی ۱، ۴ یا ۵ سوال از درس ریاضیات عمومی ۲ و ۵ سوالاز درس معادلات دیفرانسیل مطرح شده است و به نظر نمی ‌رسد این روند در سال ‌های آینده تغییر زیادی بکند.  

 

بودجه بندی کنکور ارشد عمران 97 : تعداد سوالات مکانیک جامدات

مکانیک جامدات شامل 20 سوال می باشد. بودجه بندی کنکور ارشد عمران 97 در درس مکانیک جامدات به این صورت است که 10 سوال آن از کتاب مقاومت مصالح عمران و 10 سوال دیگر از کتاب تحلیل سازه های 1 و 2 می باشد. تسلط بر مباحث استاتیک و تا حدودی مقاومت مصالح به نوعی پیش نیاز یادگیری درس تحلیل سازه ها است. اکثر تست های این درس از نوع محاسباتی می باشند.

مقاومت مصالح از دروسی است که به طور ثابت در تمامی سوالات کنکورهای 20 سال اخیر جزء مواد امتحانی در نظر گرفته شده است. مطالب این درس در مورد تنش، کرنش، بارگذاری، پیچش، خمش، برش، خیزتیرها، روش‌های انرژی و ستون‌ ها می‌ باشد.

 

 

 

بودجه بندی کنکور ارشد عمران 97 : تعداد سوالات مکانیک خاک و پی سازی

در کنکور سراسری ۸۹ از این درس ۱۲ سئوال مطرح شده بود. تا قبل از اینکه درس پی‌سازی مجدداً به عنوان مواد کنکوری کارشناسی ارشد در این درس مطرح شود تعداد سئوالات این درس ۲۰ سئوال بود. حدودی بین 10 تا 12 سوال آن از کتاب مکانیک خاک و 8 تا 10 سوال از کتاب مهندسی پی، در کنکور ارشد می آید.

 سئوالات این درس معمولاً در دو تیپ ۱ـ مفهومی و حفظ کردنی ۲ـ محاسباتی، ارایه می‌شود و تقریباً نسبت آن‌ها در کنکور مساوی است. درس پی سازی هم از جمله دروسی می‌باشد که از سال ۸۸ مجدداً به عنوان مواد کنکور کارشناسی ارشد برای دانشجویان رشته عمران در نظر گرفته شد. مطالب آن نزدیک به درس مکانیک خاک می‌باشد، حتی چند فصل آن را می‌توان به نوعی مشترک با فصول درس مکانیک خاک دانست. از این رو سئوالات آن نیز با این درس به صورت مشترک مطرح می‌شود.

 

بودجه بندی کنکور ارشد عمران 97 : تعداد سوالات مکانیک سیالات و هیدرولیک

مکانیک سیالات و هیدرولیک شامل 20 سوال می باشد. 12 سوال از مکانیک سیالات و 8 سوال از کتاب هیدرولیک می آید. البته تا قبل از کنکور سراسری 89 که درس هیدرولیک جزء مواد امتحانی کنکور ارشد نبوده، تعداد سوالات مکانیک سیالات 20 عددی بود. این درس در بسیاری از رشته ها از جمله مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، مهندسی معدن و ... جزء مواد امتحانی کنکور ارشد می باشد. سوالات هیدرولیک نیز از سال 1388 در کنکور ارشد عمران گنجانده شده است. مطالب این درس مرتبط با درس مکانیک سیالات است. به همین دلیل سوالات آن با این درس به صورت مشترک در کنکور ارشد داده می شود.

 

بودجه بندی کنکور ارشد عمران 97 : تعداد سوالات طراحی سازه های فولادی و بتنی

درس طراحی سازه های فولادی و بتنی شامل 30 سوال می باشد. 10 سوال آن را طراحی فولاد ( یک و دو )، 10 سوال آن را طراحی بتن  )جلد یک و دو (، 5 سوال آن را راهسازی و 5 سوال را روسازی تشکیل می دهد.

این درس به دو درس فولاد و بتن تفکیک شده است. در کنکور کارشناسی ارشد 88، 16 سوال از این درس مطرح شده بود. مطالب آن همان طور که از نام آن پیدا است، به طراحی سازه های فلزی و سازه های بتنی می پردازد. معمولا دو یا سه سوال آن ، اطلاعات حفظی و مفهومی داوطلبان را می سنجد. در حدود 5 یا 6 سوال آن با نمایش شکل سازه های مختلف، پارامتر و یا پارامترهایی را سوال می کند (سوالات محاسباتی) و در حدود 6 یا 9 سوال ان مربوط به نمودارها، فرمول های استاندارد مطرح در طراحی سازه ها، نمایش سازه های مختلف وبررسی پارامترهای مختلف آن (ضریب لوله، خط کمانش پیچشی، مقاومت سازه، نیرو، نقاط بحرانی جوش، مشخصات بتن، ضریب انبساط حرارتی بتن و فولاد، نسبت آرماتورهای متوازن و …) می‌پردازد. در مجموع 20 سوال را این بخش به خودش اختصاص می دهد.

 

ضرایب دروس ارشد مهندسی عمران

رشته عمران تنها رشته ای است که در کنکور ارشد، تمامی دروس داری ضریب 1 هستند. یعنی برای قبولی در گرایش های کارشناسی ارشد عمران، به عنوان مثال در گرایش سازه یا ژئوتکنیک و یا گرایش های دیگر، فرقی نمی کند که داوطلب درس خاصی را انتخاب کند و یا کدام درس را بالاتر از بقیه قرار دهد.