تحلیل کنکور ارشد مدیریت کسب و کار(MBA) سال 97

 

  1. تحلیل سوالات ارشد جیمت

  • سوالات حل مسئله جیمت (Gmat)

 

مقایسه سوالات حل مسئله جیمت در کنکور ارشد مدیریت کسب ‏و کار سال های 96 و 97 واقعا ساده است. در نگاه اول سوالات حل مسئله ارشد مدیریت کسب و کار سال گذشته خیلی سخت تر از سوالات حل مسئله ارشد MBA 97 بود. دیگر از سوال هوش عجیب و غریب اول کنکور خبری نبود و به جای آن، تست هوشی به مراتب ساده تر مطرح شده بود. اما تفاوت صرفا به اینجا ختم نمی شد. سوال همیشگی پر شدن استخر! این بار شاید ساده تر از تمام سال هایی که این سوال مد نظر طراحان قرار گرفته، مطرح شده بود. در هندسه آن سوالات همیشگی پیچیده ساده تر شده بود، باز هم از نظریه اعداد و مخصوصا الگوریتم تقسیم سوال مطرح شده بود که این بار ساده تر از سال های قبل بود. داوطلبان کنکور ارشد مدیریت کسب و کار با هنر مدلسازی مسئله در این بخش و بخش کفایت داده، می توانستند به راحتی به پاسخ برسند. شاید باید انتظار داشت که حل مسئله دشوار، باز هم در ارشد MBA 98  به کنکور برگردد.

پیشنهاد می شودداوطلبان علاوه بر مطالعه این مطلب برای کسب اطلاعات بیشتر مطالب زیر را هم در سایت 3گام بخوانند:

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (mba)

راهنمای مطالعه کنکور ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)

دانلود سوالات و پاسخنامه کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار​

 

سطح سوالات نسبت به سال های قبل

آسان

متوسط

سخت

تعداد

7

3

0

   

 
  • سوالات ارشد استدلال منطقی جی مت (Gmat)

استدلال منطقی شاید کمترین تغییرات را بین مباحث کنکور ارشد مدیریت کسب وکار در سال های اخیر داشته است. امسال هم سوالاتی دارای ایراد بودند و بودجه بندی سوالات هم مشابه ارشد MBA سال گذشته بود. با مقایسه کنکورهای ارشد در این بخش به نظر می رسد، طراحان حداقل بک استاندارد مشترک برای طرح پیدا کرده باشند.

 

سطح سوالات نسبت به سال های قبل

آسان

متوسط

سخت

تعداد

4

5

1

 

  • سوالات ارشد کفایت داده جی مت

کفایت داده، مانند بخش حل مسئله، ساده تر و قابل حل تر بود. شاید مهم ترین نکته سوالات کفایت داده، طولانی تر بودن روند حل سوال است که در کنکور ارشد MBA 97، کمتر به چشم می خورد. بودجه بندی سوالات هم تقریبا شبیه بودجه بندی سوالات کنکور ارشد مدیریت کسب و کار سال 96 بود.

 

سطح سوالات نسبت به سال های قبل

آسان

متوسط

سخت

تعداد

3

6

1

 

 

  • سوالات ارشد درک مطلب و تصحیح جمله در جیمت

مقایسه کنکورهای ارشد مدیریت کسب و کار در سال های 96 و 97 نشان می دهد که درک مطلب و تصحیح جمله، به خصوص در سال 96 تفاوت خاصی با سال های گذشته نداشته است.

در مجموع با تحلیل کنکور مدیریت کسب و کار می توان گفت جیمت امسال ساده تر از سال های قبل مطرح شده بود. حل مسئله و کفایت داده، که در ارشد MBA سال پیش واقعا سخت بودند، امسال ساده تر شده بودند. البته این سادگی سوالات می تواند به معنی افزایش میانگین درصد ها باشد، اما باید توجه کنیم که معمولا تغییرات درصد میانگین خیلی بالا نیست.

 

  1. تحلیل سوالات ارشد ریاضی در کنکور ارشد کسب و کار 97

ریاضی امسال، بعد از طرح نشدن سوالی از مباحث اولیه ریاضی 1 مانند حد و مشتق در کنکور 96، 2 سوال از مشتق داشت. یک سوال از فرمول های اولیه مشتق مطرح شده بود و دیگری از بهینه سازی. با تحلیل کنکورهای ارشد مدیریت کسب وکار در سال های اخیر به نظر می رسد که مبحث بهینه سازی که یکی از فصل ها اولیه ریاضی 1 است از اولویت های طراحان خواهد بود. مقایسه کنکورهای ارشد مدیریت کسب و کار نشان می دهد، ارشد MBA 97 امسال هم مانند سال های قبل، سوالات ریاضی کاملا روتین، و به اصطلاح با روش حل سرراست و مشخص بود. تمرکز سوالات ریاضی 1 بر انتگرال امسال کمتر از سال پیش بود و از مباحث مشتق و دنباله و سری هم سوالات بیشتری مطرح شده بود. در سوالات ریاضی 2 هم، سهم سوالات انتگرال دو متغیره و سه متغیره بیشتر شده بود. هنر تعیین محدوده انتگرال گیری در این سوالات مهم ترین بخش راه حل است.

اما شاید مهم ترین تغییر در سوالات کنکور ارشد MBA  97نسبت به سال گذشته، کم تر شدن حجم محاسبات بود. امسال سوالات از لحاظ ظاهری کم تر از سال گذشته ترسناک بودند! و طبیعتا میزان محاسبات مورد نیاز برای رسیدن به پاسخ کم تر از سال قبل بود. با تحلیل کنکور ارشد مدیریت کسب و کار، به نظر می رسد شمار کسانی که درصد بالایی در ریاضی کسب می کنند نسبت به سال گذشته بیشتر شود.

 

 

  1. تحلیل سوالات ارشد زبان انگلیسی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار 97

در کنکور ارشد MBA 97 تعداد سوالات انگلیسی که ی منابع مدیریت کسب وکار است نسبت به سال گذشته یکسان بوده و فرمت سوالات نیز حفظ شده بود.

 

  • تحلیل سوالات کارشناسی ارشد گرامر زبان انگلیسی 97

تحلیل کنکور ارشد MBA 97 نسبت به سال گذشته، مشخص می کند که  برای پاسخ دادن به سوالات گرامر زمان زیادی نیاز نبود. سوالات امسال بیشتر بر موضوع شکل افعال و حرف اضافه مناسب تمرکز داشت، به طوری که 6 سوال از 10 سوال گرامر، مستقیما از این دو موضوع مطرح شده بودند. به طور کلی می توان گفت سطح سوالات گرامر ساده تر از سال گذشته بود.

 

  • تحلیل سوالات کارشناسی ارشد واژگان زبان انگلیسی 97

مقایسه کنکورهای ارشد در سوالات واژگان نسبت به کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار سال قبل تفاوت خاصی ندارد به این معنی که همانند سال های قبل تقریبا تمام سوالات از کتاب 0350 طرح شده بودند، و احتمال شناخت روی گزینه ها با خواندن کتاب هایی مثل 504 همانند سال پیش بود. تحلیل کنکور کارشناسی ارشد امسال با سال های گذشته نشان می دهد که نرخ این تغییرات کاهش پیدا کرده و می توان این اطمینان را ایجاد کرد که در سال های آتی نیز روال به همین صورت ادامه یابد.

 

  • تحلیل سوالات کارشناسی ارشد کلوز تست زبان انگلیسی 97

مقایسه و تحلیل کنکورهای ارشد مدیریت کسب و کار 97 با سال گذشته مشخص می کند که حجم کلوز تست نسبت به سال قبل کمی کمتر شده بود، و مانند سال قبل تعداد زیادی از 15 سوال به واژگان اختصاص داشت. در این بخش داشتن دایره واژگان بیشتر می تواند قطعا در پاسخگویی تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

 

  • تحلیل سوالات کارشناسی ارشد درک مطلب زبان 97

با تحلیل کنکور ارشد مدیریت کسب و کار 97 در می یابیم، مهم ترین تفاوت در سوالات زبان کنکور ارشد MBA 97، تغییر محسوس شکل طراحی درک مطلب بود. بر خلاف سال گذشته، که درک مطلب ها از موضوعات نامرتبط و متن هایی شبیه آزمون تافل مطرح شده بود، امسال تمام متون به جز یکی موضوعات مرتبط داشتند. حجم متون امسال از کم به زیاد بود، که این باعث راحتی در انتخاب و پاسخ دادن به متون می شد. به علاوه این موضوع امکان خواندن و حل سوالات حداقل یک متن کوچک را (با 3 سوال) فراهم می کرد.