دروس آزمون کارشناسی ارشد سم شناسی پزشکی
دروس کنکور کارشناسی ارشد سم شناسی پزشکی

 

 

بیوشیمی عمومی

نحوه مطالعه برای کنکور کارشناسی ارشد سم شناسی پزشکی بستگی زیادی به ضرایب این دروس دارد. ضریب درس بیوشیمی عمومی در کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 97 رشته سم شناسی پزشکی 1 می باشد. با توجه به حجیم بودن مطالب و نکته های ریز و فراوان، خواندن این درس هم زمان گیر و هم نیازمند مرور و تکرار زیاد است تا در ذهن تثبیت شود. بیوشیمی همانند دروس دیگر که در ادامه گفته خواهد شد، ضریب یکسانی دارد. اما چون درسی است که در کنکور، طراحان سوال به دلیل گستردگی مطالب آن می توانند سوالات متنوعی را طرح کنند اهمیت توجه به آن را نسبت به دروس دیگر بیشتر می کند. در بودجه بندی و تعداد سوالات کارشناسی ارشد سم شناسی پزشکی هم به این درس توجه ویژه ای می شود. منابع زیادی برای بیوشیمی وجود دارد، از جمله منابعی که کمک شایانی به داوطلبان کنکور می کند کتاب بیوشیمی لنینجر توصیه شده در منابع و کتاب و جزوه بیوشیمی دکتر جعفرنژاد و کتاب بیوشیمی دکتر احسانی می باشد. در ابتدا برای خواندن این درس باید بدانیم این درس بسیار حجیم، دارای نکات حفظی زیاد، مطالب مشابه، نام های زیاد و مفاهیم بسیار پیچیده ای می باشد که داوطلبانی که در زمان مناسب شروع به خواندن این درس می کنند بهتر است علاوه بر تامل بسیار در این درس و مرور بسیار، نکته برداری هم داشته باشند. اگر بخواهید 5 یا 6 دور این درس را بخوانید طبیعی است که دور اول طول می کشد، اما دورهای بعدی چون نکته برداری هم کرده اید سریعتر پیش می روید و زمان کمتری لازم دارید. داوطلبانی که دیر به فکر افتادند یا دیر شروع کرده اند بهتر است ابتدا سوال های کنکور سال های قبل را نگاهی بیندازند تا متوجه مباحث مهم و پرتکرار بشوند و دقیق آن ها را در ذهن بسپارند و نکته های مهم آن ها را یادداشت کنند و از طرفی دیگر هم می توانند از خلاصه ها و دست نویس های رتبه های برتر کنکور هم استفاده کنند که در وقت آن ها صرفه جویی هم می شود.

 

 

زیست شناسی

ضریب درس زیست شناسی در کنکور ارشد سم شناسی 1 می باشد. این درس می تواند مانند بیوشیمی پر اهمیت باشد اما زیست شناسی درس بسیار شیرینی می باشد که داوطلب به هنگام خواندن آن خسته نمی شود، برای این درس هم منابع بسیاری وجود دارد از جمله مبانی زیست شناسی (سلولی-رده بندی جانوری) ابوالقاسم امین انتشارات امیر کبیر و زیست شناسی عمومی هیئت مولفان به همراه زیست شناسی سال دوم و سوم دبیرستان. آنچه که اهمیت دارد این است که داوطلب باید بداند برای خواندن این درس تنها بخش های جانوری و مربوط به رده بندی سلولی و آناتومی بدن را بخواند، مباحث مرتبط با ژنتیک را مرور اجمالی داشته باشد و مطالب را از ساده به پیچیده برای خود دسته بندی کند. با اینکه خواندن این درس راحت و شیرین است و زمان کمتری نسبت به درس بیوشیمی نیاز دارد اما باید توجه کرد که سطحی خواندن در این درس نمی تواند در زدن تست های کنکور به داوطلب کمک کند، خواندن این درس حتما باید با درک بالایی از مفاهیم و نکته سنجی همراه باشد، از طرفی هم ممکن است قسمت هایی از  مطالب فرار باشد که توصیه می شود حتما در حین برنامه ریزی چندین بار مرور شود تا قسمت های فرار در ذهن تثبیت شود. داوطلبان می توانند نکته برداری کنند و علاوه بر این با زدن سوال های تست سال های قبل متوجه قسمت های پر اهمیت این درس در کنکورها شوند.

 

 

شیمی عمومی

ضریب شیمی هم در کنکور کارشناسی ارشد رشته سم شناسی ضریب یک دارد، اما این درس از دو درس قبلی بسیار راحت تر است چرا که بیشتر سوال های آن در کنکور، مرور سال های دبیرستان می باشد و داوطلب باید به این نکته توجه کند با اینکه این درس آسان است و حتی نیازمند وقت کمتری هم هست و می تواند خواندن این درس را نسبت به درس های قبلی دیر تر شروع کند، اما حتما باید با زدن تست ها و آشنایی با قسمت های مفهومی و ساده با شیوه خواندن و نکته برداری این درس کاملا آشنایی پیدا کند. از منابع توصیه شده کتاب شیمی چارلز مورتیمر جلد 1 و 2 آن می باشد اما داوطلب با خواندن کتاب های سال دوم و سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی و همچنین کتاب های شیمی مبتکران دبیرستان می تواند از پس سوال های کنکور بر بیاید.

 

زبان عمومی

زبان یکی از مهم ترین درس های همه ی آزمون ها و مهارتی پر اهمیت برای زندگی هر فرد می باشد که نیازمند مرور فراوان است. ضریب این درس در کنکور کارشناسی ارشد رشته سم شناسی، یک می باشد اما اهمیت درس زبان در کنکور کارشناسی ارشد سم شناسی به اندازه درس بیوشیمی هم می رسد و تجربه داوطلبان سال های پیش نشان می دهد که این درس می تواند نقش بسزایی در رتبه کنکور داشته باشد. منبع معرفی شده برای درس زبان در کارشناسی ارشد رشته سم شناسی کتاب زبان دکتر امیر لزگی می باشد که بسیار کتاب خوب و تخصصی است. داوطلبانی که پیش زمینه ی زبان خوبی دارند و در زمان مناسب شروع به خواندن زبان می کنند بهتر است در ابتدا با این کتاب شروع کنند اما کسانی که دیرتر زبان را شروع می کنند و یا پیش زمینه ای از زبان ندارند بهتر است از کتاب های 504 و 1100 واژه شروع کنند و تست های سال های گذشته درس زبان را به همراه لغات مهم آن ها که می تواند بسیار مهم و کارآمد باشد را بخوانند و مدام مرور کنند. خواندن زبان را بسیار جدی بگیرید، چرا که می تواند در کسب رتبه بالا به شما کمک کند.

 

 

داروشناسی

ضریب این درس در کنکور کارشناسی ارشد سم شناسی 1 می باشد و منبع معرفی شده توسط وزارت بهداشت در سال 97، برای آن فصل 1 تا 4 کتاب فارماکولوژی کاتزونگ است و با اینکه دارای ضریب پایینی نسبت به سایر دروس می باشد، و شما می توانید این درس را دیرتر از درس های دیگر شروع به خواندن کنید، اما خواندن این درس نیازمند درک بالایی از مفاهیم آن می باشد. این درس را کاملا عمیق و مفهومی بخوانید و با زدن تست های سال های گذشته کنکور با نحوه خواندن و سوال های آن آشنا شوید. شما می توانید از این درس درصد 100 را کسب کنید به شرطی که هم در خواندن این درس دقت کنید و هم در تست زدن آن.

 

سم شناسی

ضریب این درس هم، 1 می باشد و تنها منبع معرفی شده  توسط وزارت بهداشت در سال 97، برای آن کتاب قطب سم شناسی و شیمی مواد خوراکی انتشارت دانشگاه تهران، فصل 2 تا 5 می باشد. داوطلبان به راحتی می توانند از این درس درصد 100 را کسب کنند به شرطی که این دو فصل را خوب و دقیق بخوانند و در زمان تست زدن دقت کافی را بخرج دهند. شما می توانید خواندن این درس را  دیرتر از سایر درس ها شروع کنید.

گرفتن درصد 100 در درس سم شناسی و داروشناسی می تواند به شما کمک کند تا رتبه خوبی را در کنکور سم شناسی کسب کنید، به شرطی که تمرکز کافی در خواندن این دروس داشته باشید.

با عضویت در پنل مشاوره و برنامه ریزی 3گام از یک هفته برنامه ریزی رایگان تخصصی و یک جلسه مشاوره تخصصی رایگان بهره مند شوید.