روش مطالعه درس زبان انگلیسی کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

آن دسته از داوطلبانی که برای کنکور دیر شروع کرده اند با نمونه برنامه ریزی برای کنکور ارشد مکانیک ویژه 3گام و عمل به برنامه و توصیه های مشاوران، می توانند جز نفرات برتر کنکور ارشد مهندسی مکانیک باشند. مشاوران ارشد مهندسی مکانیک 3گام با توجه به شرایط داوطلبان و زمان شروع مطالعه آن ها، بهترین منابع ارشد مکانیک را هم پیشنهاد می دهند اما روش مطالعه هر یک از این منابع و دروس هم بسیار مهم می باشد. داوطلبان گرامی می توانند برای تحلیل و بودجه بندی درس به درس کنکور ارشد مکانیک به مطالب زیر در سایت 3گام مراجعه کنند:

تحلیل و بودجه بندی کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک​

 

در ادامه به روش مطالعه درس زبان در کنکور ارشد مهندسی مکانیک می پردازیم.

درس زبان با توجه به ضریب 1، در دو گرایش اصلی کنکور مهندسی مکانیک یعنی تبدیل انرژی و طراحی کاربردی، توسط اکثر دانشجویان در کنکور حذف می شود. ولی آیا این کار درست است یا نه؟ در ادامه ابتدا به معرفی ساختار این درس می پردازیم و سپس پاسخ سوال فوق را می دهیم.

درس زبان انگلیس در کنکور کارشناسی ارشد از دو بخش سوالات عمومی و تخصصی تشکیل شده است.

 

بخش عمومی:

این بخش که نصف سوالات را شامل می شود (15 سوال) و از دو بخش لغت (10 تست) و گرامر (5 تست به صورت close test) تشکیل می شود. نکته ی مهم در بخش عمومی این است که سطح سوالات بخش لغت بسیار بالا بوده و گزینه های نزدیک به هم و دارای دام های طراحی تست، در آن بسیار زیاد است و در بخش گرامر هم باید مطالعه ی خوب داشته باشید و تعداد بسیاری نکته هم حفظ کنید که بتونید سوالات این بخش رو جواب بدهید.

 

بخش اختصاصی:

این بخش هم دارای 15 تست در قالب سه و یا چهار متن (reading) می باشد که همگی مربوط به بخش های مختلف مهندسی مکانیک می باشند. این بخش شاید دانش عمومی کمتری از زبان رو به نسبت بخش عمومی بخواهد اما  لغات تخصصی زیادی در متون استفاده می شود و دانشجو باید حتما سابقه مطالعه متون تخصصی رو داشته باشد. نکته دیگری که باید اشاره شود این است که برای پاسخگوی به سوالات این بخش شما علاوه بر دایره لغات تخصصی باید با تکنیک های خوندن متون و پاسخگویی به سوالات از قبیل حدس معنی کلمات، دریافت منظر نویسنده از جملات و ... آشنا باشید و تمرین زیادی کرده باشد و در آخر هم باید به این نکته توجه کرد که متون در این بخش اغلب طولانی بوده و خوندن و پاسخ گویی به سوالات بسیار وقت گیر می باشد.

حال که با فضای کلی این درس آشنا شدیم نوبت به پاسخ گویی به سوال ابتدای متن است.

 

  • اگر شما کلاس زبان نرفته اید یا به صورت پراکنده رفته اید و خودتون هم مطالعه ی قابل توجه نداشته اید و فقط زبان رو در حد زبان عمومی دانشگاه می دانید، بهترین کار حذف درس زبان می باشد زیرا با این شرایط آمادگی برای این درس در کنکور وقت زیادی از شما می گیرد و اگر به حد لازم نرسید احتمال منفی زدن بالاست.

 

 

  • اگر دارای سطح زبانی متوسطی هستید (کلاس زبان رفته اید اما تا آخر ادامه نداده اید و یا مطالعه ی خودخوان خوبی داشته اید) در مورد بخش عمومی باید تلاش زیادی انجام بدید و لغت زیادی رو حفظ کنید و این دیگه بستگی به خودتون داره. اگر می دانید که از خوندن زبان لذت می برید و انگیزه لازم رو دارید و خوندن دروس دیگر براتون سخت تره می تونید این بخش رو حذف نکنید اما اگر شرایط فوق رو ندارید به راحتی این بخش رو حذف کنید و درمورد تخصصی هم اگر کتب دانشگاهی رو در حین تحصیل به زبان انگلیسی مطالعه کرده اید می تونید این بخش رو نگه دارید اما حتما باید تمرین و تست  انجام دهید و به این نکته هم توجه کنید که متون، طولانی و وقت گیر می باشند بنابراین اگر در بقیه دروس قوی ترید می تونید این بخش هم حذف کنید و به بقیه دروس بپردازید.

 

  • اگر سطح زبان شما قوی است، می تونید از زبان به عنوان یک سکوی پرش استفاده کنید. در بخش عمومی لغات سال های قبل رو مرور کنید و نکات گرامر هم به طور کامل به خاطر بسپارید البته باید توجه کنید که بخش عمومی سخت می باشد شما حتما باید مطالعه کرده و لغات مهم رو به خاطر بسپارید. در بخش اختصاصی اگر سابقه خوندن متون تخصصی رو ندارید کار شما مقداری سخت است و اگر در بقیه دروس قوی ترید می تونید این بخش رو حذف کنید اما اگر سابقه خوندن متون تخصصی رو دارید با کمی تمرین می تونید به سوالات این بخش پاسخ بدید اما مسئله وقت گیر بودن همچنان پا برجاست.

 

دانشجویان عزیز به خصوص گروه سوم به این نکته مهم توجه کنند که پاسخ گویی به همه سوالات زبان به علاوه ی 4 باکس دیگر در سر جلسه کنکور کار بسیار سخت و تقربیا غیر ممکن است بنابراین اگر درس زبان رو اضافه می کنید باید دروس دیگری رو حذف کنید. البته اگر قصد دارید فقط بخش عمومی رو پاسخ دهید (5 تا 10 دقیقه زمان می برد) می تونید حذف نکنید، اما کمی به بقیه دروس فشار وارد می شود ولی اگر بخش اختصاصی هم می خواهید جواب بدهید حتما باید دروس حذف شده داشته باشید.