رشته مهندسی فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های زیر است:

۱- تجارت الکترونیکی

۲- فناوری اطلاعات (IT)

علاوه بر توضیحات ارائه شده در این مطلب، مقایسه بازار کار ارشد مهندسی آی تی و کامپیوتر در سایت 3گام موجود است تا داوطلبان بتواند انتخاب گرایش مورد نظر خود را به درستی انجام دهند.

 

 

گرایش تجارت الکترونیکی در کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات

تجارت الکترونیک با استفاده از شبکه های رایانه ای، معاملات تجاری را در مراحل گوناگون آن مانند طراحی، تولید، خرید و فروش و تحویل، ساده نموده و به آن سرعت می بخشد. عبارت «تجارت الکترونیک» دربرگیرنده هر گونه تجارت و تعامل مدیریتی است که با استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات صورت می گیرد. هدف از این دوره ارائه درکی مناسب از فناوری‌های مرتبط با شبکه های کامپیوتری، مهارت در طراحی و تولید سیستم‌های مالتی مدیا برای توزیع در سطح شبکه و آگاهی از ابزارها و روشهای مورد نیاز برای تغییر وظایف تجارتی و مدیریتی از طریق انجام معاملات به صورت الکترونیکی است. دوره کارشناسی ارشد رشته تجارت الکترونیک فارغ التحصیلانی کاردان با دانش فنی، مهارتهای خلاق و توانایی تجاری خلق می کند تا بتوانند از پتانسیل عظیم بازاریابی در شبکه های رایانه ای بهره برداری نمایند.

 

بازار کار رشته تجارت الکترونیک

۱- فعالیت در بانک‌ها حول محور پول الکترونیک مانند:

  • بانکداری اینترنتی
  • بانکداری از طریق موبایل

۲- ایجاد سایت‌های ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک

  

گرایش فناوری اطلاعات در کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات

رشته فناوری اطلاعات دانشی را به مخاطب منتقل می‌کند که طی آن روش‌های جمع‌آوری اطلاعات، استفاده و انتقال آن میسر شود. مطالعه، طراحی، ساخت، راه‌اندازی، نگهداری سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، جمع‌آوری، سازمان‌دهی، طبقه‌بندی و انتقال اطلاعات مهم‌ترین اهدافی است که مهندسی فناوری اطلاعات آن را دنبال می‌کند. مهم‌ترین توانمندی دانش‌آموختگان این رشته، استفاده صحیح و بهره ‌برداری به‌ موقع از اطلاعات است. در عصری که به‌سر می ‌بریم فناوری اطلاعات یکی از عمده‌ ترین محورهای تحول و توسعه در دنیا محسوب می‌شود. امروزه دستاوردهای ناشی از فناوری اطلاعات چنان با زندگی مردم تلفیق شده است که توقف در مسیر آن باعث ایجاد اختلال در جامعه و حتی رفاه و آسایش مردم می‌شود. از این‌رو بسیاری از کشورها جهت عمومیت بخشیدن به استفاده از فناوری اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلانی زده‌اند که آموزش آکادمیک فناوری اطلاعات یکی از این موارد است. حالا که از آموزش آکادمیک صحبت به میان آمد باید گفت که معرفی منابع ارشد آی تی (IT) در پذیرفته شدن داوطلبان برای تحصیلات آکادمیک تاثیر گذار خواهد بود. رشته فناوری اطلاعات در دوره کارشناسی ارشد ضمن تکمیل مدیریت پروژه به ارایه راه حل‌های مناسب برای مسایل پیچیده سازمانی می ‌پردازد. ظرفیت دانشگاه های پذیرنده کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی فناوری اطلاعات هم باید مد نظر داوطلبان باشد تا بتوانند محل قبولی خو را در هنگام انتخاب رشته به درستی تعیین کنند.

 

 

بازار کار رشته مهندسی فناوری اطلاعات

۱- مطالعه، بررسی و امکان سنجی سخت افزار، شبکه و نرم افزار مورد نیاز

۲- جمع آوری، سازمان دهی، طبقه بندی اطلاعات

۳- ایجاد و نگهداری نرم افزارهای مورد نیاز مانند پست فارسی و ابزار جستجوی اطلاعات فارسی

۴- طراحی و پیاده سازی شبکه های محلی

۵- مطالعه و بررسی ابزار مخابراتی مناسب برای انتقال اطلاعات

۶- مطالعه و بررسی سیستم‌های نرم افزاری مناسب برای سازماندهی و استفاده از اطلاعات مانند سیستم‌های عامل و سیستم‌های بانک اطلاعاتی 

۷- مطالعه و شناسایی شیوه‌های جدید برای اطلاع رسانی

رشته مهندسی فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی ارشد دارای 3 گرایش دیگر نیز می­باشد که عبارتند از: "سیستم های چند رسانه ای" ،"مدیریت سیستم های اطلاعاتی" و نیز "فناوری اطلاعات پزشکی". پذیرش در این سه گرایش بر اساس ضرایب گرایش 2 انجام می پذیرد.