وضعیت تحصیلات تکمیلی رشته فیزیک در داخل و خارج :

اشتغال فیزیکدر کارشناسی ارشد و دکترا به دلیل ظرفیت بالای پذیرش دانشگاه ها در رشته فیزیک، قبولی در این رشته نسبت به بعضی رشته های دیگر آسانتراست. اما همین تعداد زیاد ظرفیت پذیرش، به اشباع تقریبی این رشته منجر شده است. با مطالعه مطلب ظرفیت دانشگاه های پذیرنده مجموعه فیزیک در مقطع کارشناسی ارشد به اطلاعات بسیاری خوبی دست پیدا خواهید کرد.

ادامه تحصیل در رشته فیزیک مستلزم داشتن علاقه به این رشته است. چرا که علاقه، سختی های این رشته را آسان میکند، اگر علاقه ندارید و یا علاقه تان کم است، بهتر است که رشته ای دیگر را انتخاب نموده و عمر خود را در این رشته تلف نکنید. "به این نکته شک نکنید!" با مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد فیزیک هم می توانید درست تر انتخاب رشته کنید.

 

 

دانشگاه های پذیرنده کارشناسی ارشد و دکترا فیزیک در ایران

در ایران تمامی گرایش های کارشناسی ارشد مجموعه فیزیک تا مقطع دکترا در دانشگاه ها وجود دارد و در این رشته، از لحاظ علمی، امکانات آموزشی و ... می توان دانشگاه ها را به صورت زیر رتبه بندی کرد:

1.دانشگاه شریف.

2.دانشگاه تهران گرایش حالت جامد و ماده چگال.

3. دانشگاه تهران  گرایش اتمی مولکولی.

4.دانشگاه شهید بهشتی گرایش اتمی لیزر.

5.دانشگاه شهید بهشتی گرایش پلاسما.

6.دانشگاه شهید بهشتی گرایش حالت جامد.

و...

اما اگر قصدتان تحصیل در خارج از کشور است، به رشته خوبی قدم گذاشته اید و به شما خوشآمد می گوییم. رشته فیزیک یکی از بهترین رشته ها برای اپلای کردن و تحصیل در خارج  از کشور است. حتی می توانید در کشورها و دانشگاه های خاصی، به ازای دوره دکترا و پژوهش، درآمد خوبی هم داشته باشید. اگر دانشگاه دوره کارشناسی ارشد شما، با مؤسسات و دانشگاه های معتبر خارجی قرارداد همکاری داشته باشد که کار شما خیلی راحت تر خواهد بود. مثلاً دانشگاه تهران با مؤسسه معتبری مانند ICTP ایتالیا جدیداً همکاری میکند. (اما حواستان باشد اگر صف  اساتید و دانشجویان دکترا تمام شد، آنوقت نوبت به شما به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد خواهد رسید!) البته باید در نظر داشت که قبول کردن درخواست شما توسط دانشگاه مقصد، به مؤلفه هایی مانند دانشگاه کارشناسی ارشدتان، معدل، مدارک زبان و مقالات چاپ شده در ژورنال های خارجی بستگی دارد.

 

پیشنهاد می کنیم که علاوه بر رشته فیزیک، در آزمون ارشد رشته فیزیک پزشکی (آزمون ارشد وزارت بهداشت) نیز شرکت کنید.

 

 

وضعیت اشتغال کارشناسی ارشد فیزیک

در ایران به دلیل کم توجهی به رشته های علوم پایه، متأسفانه رشته  مهمی همچون فیزیک دارای فرصت های شغلی چندانی نیست. (منظور فرصت های شغلی دولتی و به صورت استخدام است) و میتوان همین فرصت های اندک را به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

کارهای پژوهشی، استخدام های دولتی در سازمان‌های مختلف از جمله نیروگاه‌های هسته‌ای، مراکز تولید و نگهداری لیزر، مراکز نظامی و انرژی اتمی، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دولتی، وزارت نیرو و همچنین فعالیت به عنوان مدرس در وزارت آموزش و پرورش، دانشکده‌ها و آموزشکده‌های مختلف و دانشگاه‌های علمی ـ کاربردی از دیگر انتخاب‌های فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته فیزیک می‌باشد.

 اما اگر بخواهید دست به زانوی خود بزنید و برخیزید و کاری خوب برای خودتان دست و پا کنید مطمئن باشید آنقدر خلاق هستید که می توانید این کار را انجام دهید. چون شما یک فیزیکی هستید! و من از طرف خداوند به شما قول میدهم  که با کمی فکر و تلاش می توانید مسیر خوبی را برای پیشرفت پیدا کنید.