پیشگفتار مشاور

همان طور که می دانید در سال 1393 در کنکور کارشناسی ارشد آمار یک تحول عظیم رخ داد، تغییر منابع و سؤالات کنکوری. در ابتدا از شما اجازه می‌ خواهم یک تحلیل بسیار خودمانی و ساده را خدمتتان ارائه دهم تا جان کلام ادا شود. کنکور 1393 یک کنکور بسیار ساده نسبت به سال های قبل، کنکوری که تعداد سؤالات آن با سال گذشته یکسان است ولی از لحاظ محتوایی، ساده و بسیار خوش‌به ‌حال دوستان شده است. دانلود سوالات و پاسخنامه کنکور کارشناسی ارشد آمار را هم می توانید از سایت 3گام دریافت کنید.

درس زبان عمومی و تخصصی در کنکور کارشناسی ارشد آمار 93

اکثر دانشجویان در کنکور کارشناسی ارشد آمار، قید سؤالات زبان را زده‌ اند ولی باور کنید با مطالعه 504 و Essential و زبان تخصصی آمار (کتاب پیام نور) به راحتی می‌ توانستید به 40 درصد از سؤالات این کنکور پاسخ مثبت دهید.

 

 

درس ریاضیات عمومی در کنکور کارشناسی ارشد آمار

در کنکور کارشناسی ارشد آمار، در مجموع 9 تست در درس ریاضیات عمومی داده شده که 4 تا از آنها مربوط به ریاضی عمومی (1) و 5 تا مربوط به ریاضی عمومی (2) بودند. این نسبت همیشه طی سال‌های پیش رعایت شده است. یعنی 40 درصد ریاضی یک و 60 درصد ریاضی دو محتوای مسائل را تشکیل می ‌دهند. اگر داوطلبی توانسته باشد در مجموع، بین 15 تا 20 درصد تست‌ های ریاضیات عمومی (1و 2) را پاسخ دهد (درصورتی که سایر دروس وضعیت خوبی داشته باشند)؛ به قبولی در دوره‌ های روزانه و دانشگاه‌ های خوب بسیار نزدیک شده است. نکته جالب که در کنکور کارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) به چشم می ‌خورد این بود که به علت کم شدن تعداد تست ‌ها برخی مباحث همیشگی شامل: اکسترمم‌ های مقید، انتگرال روی منحنی، قضیه گرین و استوکس، و حدهای مجموع و ریمانی در کنکور کارشناسی ارشد 93 (بهمن 92) جایی نداشتند. 

 

درس مبانی علوم ریاضی در کنکور کارشناسی ارشد آمار 93

درس مبانی علوم ریاضی که یک درس 3 واحدی از دوره کارشناسی رشته آمار و کاربردها است، پیش از این هم سهم کوچکی از تست‌ های کنکور ورودی کارشناسی ارشد را به صورت غیر رسمی در اختیار داشت. در واقع معمولاً یک یا دو تست از درس‌های ریاضیات عمومی و آنالیز (1) به موضوعات مبانی ریاضیات اختصاص داشتند. اما در کنکور کارشناسی ارشد سراسری سال 93 (بهمن 92) این درس به صورت رسمی وارد کنکور شد، 6 تست را به خود اختصاص داد و می‌ توان گفت همه این تست ‌ها در سطح ساده و متوسط رده‌ بندی می ‌شوند. پس اصلاً نگران نباشید و نترسید. این درس را در حد متوسط پاسخگو باشید و دیگر دروس با اهمیت را خوب پاسخ دهید. همه چیز برای رتبه 1 شدن هم روبه راه است. 

 

درس مبانی ماتریس ها و جبر خطی در کنکور کارشناسی ارشد آمار 93

درسی که به تازگی به کنکور کارشناسی ارشد آمار راه یافت، درسی که اغلب دانشجویان تمایل و علاقه چندانی به آن نشان ندادند، درس جبر خطی و مبانی ماتریس ‌ها شامل موضوعاتی است که مهم‌ ترین مطالب آن عبارتند از: دستگاه ‌های معادلات خطی، ماتریس و دترمینان، فضاهای برداری، تبدیلات خطی، پایه و بعد، رتبه و پوچی و مقادیر ویژه. در کنکور کارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) 6 تست از این درس طرح شد که در سطح متوسط و سخت قرار داشت و باید دانشجو تسلط کافی بر مفاهیم پایه این درس را داشته باشد. اگر داوطلبی توانسته باشد حداقل به 1 از 6 تست پاسخ صحیح بدهد (درصورتی که دیگر دروس در وضعیت خوبی باشند) در رقابت با سایر دانشجویان هنوز دارای شانس است.  

 

 

درس مبانی آنالیز ریاضی در کنکور کارشناسی ارشد آمار 93

از جاییکه درس آنالیز ریاضی در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان آمارریاضی حائز اهمیت است، طراحان را بر آن داشت که تعداد تست ‌های این درس را به 12 تست ارتقا دهند تا بتوانند تمام مباحث مهم را پوشش دهند. ویژگی مهم تست‌های کنکور کارشناسی ارشد آمار در این درس، تازگی و خلاقانه بودن آنهاست. به ویژه در تست‌های شماره 53، 56 و 61 یک قالب نو برای موضوعات تکراری سال ‌های قبل انتخاب شده بود و سؤالات، ضمن ساده بودن بسیار مفهومی و عمیق بودند. فضاهای متریک؛ مفاهیم باز و بسته بودن؛ پیوستگی؛ رابطه توابع پیوسته با مجموعه‌ های همبند و فشرده عمده مواردی بودند که تست های آنالیز (1) را در کنکور کارشناسی ارشد آمار 93 تشکیل می‌دادند. هر داوطلبی که حداقل 20 درصد از تست‌ ها را پاسخ داده باشد، درصد قابل قبولی از این درس کسب کرده است.

 

درس آنالیز عددی در کنکور کارشناسی ارشد آمار 93

بازهم درسی که به تازگی به کنکور کارشناسی ارشد آمار راه یافت و اغلب دانشجویان تمایل و علاقه چندانی به آن نشان ندادند، اما سطح دشواری تست‌ها متوسط بود و اگر دانشجویی مطالب مهم را دوره می کرد به 2 تست از 6 تست حتماً پاسخ داده و جایگاه بسیار خوبی را کسب می کرد.

 

درس مبانی احتمال در کنکور کارشناسی ارشد آمار 93

به نظر بنده احتمال یکی از دروس شیرین و انعطاف پذیر رشته آمار است و در کنکور کارشناسی ارشد جایگاه ویژه ای دارد. تعداد سؤالاتی که در کنکور کارشناسی ارشد آمار سال 92 ساده‌ تر از سال 93 بوده‌ اند بیشتر است، به علاوه درس روش های آماری یا مبانی احتمال در کنکور کارشناسی ارشد آمار، از دروسی است که اغلب دانشجویان در آن قوی هستند اما از آنجا که بسیاری از سرفصل های این درس در سال جاری حذف شده و همچنین طرح 5 سؤال در سال 93 در کنکور مقابل 14 سؤال در سال 92، خود دلیلی است مبنی بر ساده تر بودن آمار کاربردی کنکور کارشناسی ارشد سال 92 نسبت به کنکور سال 93 (بهمن 92). تعداد سؤالات حفظی در کنکور کارشناسی ارشد سال 93 کاهش یافته و تعداد سؤالات محاسباتی 5 سؤال بوده است.   

 

 

درس احتمال در کنکور کارشناسی ارشد آمار 93

اغلب سؤالاتی که از مبحث احتمال در کنکور کارشناسی ارشد آمار طراحی می ‌شود، متأسفانه منجر به کسب امتیاز منفی می ‌شود. بنابراین تعداد سؤالات آن فرق چندانی در سادگی کنکور ندارد. اما با توجه به تحلیل ‌های جدول سطح سختی احتمال و کاربرد آن در کنکور کارشناسی ارشد آمار سال 93 (بهمن 92) بالاتر از 92 است. به خصوص اینکه توزیع ‌ها و توابعی که در کنکور سال 92 آمده است اغلب برای دانشجویان آشناست. در حالی که در کنکور سال 93 (بهمن 92) برخی توزیع ‌های ناآشنا موجب سردرگمی دانشجویان شد. تعداد سؤالات درس احتمال از ۲۸ سؤال در کنکور کارشناسی ارشد آمار سال ۹۲ به ۲۰ سؤال در کنکور سال ۹۳ کاهش داشته است. بیشترین تمرکز در این درس بر مباحث توزیع توابع از متغیرهای تصادفی و امید ریاضی،‌ کوواریانس و ضریب همبستگی،‌ استقلال، کوشی شوارتز و همچنین توزیع ‌های گسسته و پیوسته توأم بود. در کنکور کارشناسی ارشد آمار (92) تمامی ۲۸ سؤال محاسباتی و مفهومی ولی در سال (93)، ۲ سؤال حفظی و ۱۸ سؤال مفهومی محاسباتی وجود داشت. بیشتر تست‌ها از کتاب‌ های نظریه آمار مود ـ مبانی احتمال دکتر سعید قهرمانی و‌ احتمال شلدون راس طراحی شده بود. ۳ سؤال نیز وجود داشت که حتی با مطالعه دقیق و کامل مباحث به راحتی قابل پاسخگویی نبودند. 

 

درس آمار ریاضی در کنکور کارشناسی ارشد آمار 93

درسی که راحت الحلقوم ولی گیج کننده است!! تعداد سؤالات این درس در کنکور‌‌های کارشناسی ارشد آمار سال ‌های 92 و 93 بهمن (92) یکسان بود ولی در مجموع سؤالات 93 (بهمن 92) به نسبت کنکورهای قبل بسیار ساده ‌تر می باشد. به عکس کنکور کارشناسی ارشد آمار سال 92 که بسیاری از سؤالات به دقت و درک حداقل متوسط از مفاهیم احتیاج داشت، کنکور سال 93 (بهمن 92) تنها به حفظ چندین فرمول نیاز داشت. 2 سؤال بسندگی مربوط به تعریف اولیه بسندگی بود و تنها یک سؤال آن به قضیه باسو احتیاج داشت. در برآوردیابی نیز سؤالات بسیار ساده بود و تنها برای حل سؤال 100 به کمی دقت و حوصله نیاز بود. UMVUE مهم ترین مبحث آمار ریاضی است که می توان سؤالات بسیار متنوعی از آن در کنکور کارشناسی ارشد طرح کرد، در حالی که در کنکور کارشناسی ارشد آمار سال 93 (بهمن 92) به عکس سال های پیش سؤال مناسبی برای این فصل نداشتیم. در مبحث فاصله اطمینان با وجود سادگی سؤالات نیاز به دقت زیادی داریم .در کنکور فرض نیز تنها فرض ساده مطرح شده بود. 

 

درس نمونه گیری در کنکور کارشناسی ارشد آمار 93

یکی از الطاف طراحان به دانشجویان در کنکور کارشناسی ارشد آمار، سادگی سؤالات نمونه گیری بود. در مجموع میزان سختی سؤالات نمونه ‌گیری در کنکور کارشناسی ارشد آمار سال 92 بالاتر از 93 بوده، به دلیل مفهومی‌ تر بودن سؤالات سال 92 سطح کنکور این سال کمی بالاتر است. از طرفی با توجه به حذف سرفصل هایی از قبیل نمونه ‌گیری سیستماتیک، برآورد رگرسیونی و برآوردگرهای نسبتی و نمونه‌گیری خوشه‌ای (که بنده مخالف آن بودم و هستم)، می‌توان گفت سطح سؤالات این درس در کنکور کارشناسی ارشد آمار سال ۹۳ به نسبت سال ۹۲ کاهش یافته و آسان ‌تر شده است. تعداد سؤالات در سال ۹۳کمتر از سال ۹۲ بوده است، همچنین در سال (92)، 5 سؤال حفظی و ۱۰ سؤال محاسباتی و مفهومی ولی در سال (۹۳)، ۲ سؤال حفظی و ۸ سؤال مفهومی، محاسباتی وجود داشت. در کنکور سال ۹۳ (بهمن 92) هیچ سؤالی وجود نداشت که با مطالعه دقیق منابع و مباحث به راحتی قابل پاسخگویی نباشند. 

 

درس رگرسیون در کنکور کارشناسی ارشد آمار 93

با توجه به اینکه درس رگرسیون معمولاً برای دانشجویان سخت‌ است، بنابراین کمتر بودن تعداد سؤالات رگرسیون در کنکور کارشناسی ارشد امار سال 93 نسبت به 92 خود نشان دهنده ساده‌تر بودن آمار کاربردی است. از طرفی سؤالات رگرسیون سال 92 مفهومی ‌تر و بعضاً سخت‌تر از سال 93 است. در کنکور کارشناسی ارشد آمار سال (92) 4 سؤال حفظی و 10 سؤال محاسباتی / مفهومی ولی در سال (93) 5 سؤال حفظی و 5 سؤال محاسباتی مفهومی وجود داشت. بیشتر تست‌ها از کتاب ‌های رگرسیون خطی کاربردی دکتر بازرگان لاری و مقدمه ‌ای بر تحلیل رگرسیون خطی مونتگمری طرح شده بود. هیچ سؤالی نبود که با مطالعه دقیق و کامل مباحث نتوان به آن جواب داد.